Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Småpaket
- Detta ämne har 6 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 4 månader sedan av Anwe.
-
FörfattareInlägg
-
11 juni, 2011 kl. 13:08 #96125Laban1973Deltagare
Kan någon ge mig lite info om vad som är mest lönsamt när man ska skicka småpaket? Posten? DHL? Eller något annat logistikföretag?
11 juni, 2011 kl. 13:59 #123629pyhobbyDeltagareVad innebär ”småpaket”? Om du beskriver lite mer kring vikt/volym så är det enklare att svara på din fråga.
Ett tips är även att läsa tidigare trådar här i forumet. Det finns en massa skrivet i ämnet sedan tidigare.
11 juni, 2011 kl. 16:47 #123632Laban1973DeltagareUrsäkta min otydlighet, jag menar paketvikt ca 1-2 kg och volym ca
20×20 cm. Jag har sökt och förstått att posten är dyra och DHL verkar vara ett ok alternativ.11 juni, 2011 kl. 18:12 #123634TissyDeltagareEv kanske Posten Varubrev kan vara ett alternativ, priset är nästan detsamma som för ett vanligt brev samt att kunden kan få SMS/E-post meddelande om att Varubrevet är på väg.
Fördelen med Varubrev är att det är en viss spårbarhet på dem, dvs de scannas in i Postens system när det lämnas in. Däremot så kan man inte se när eller om kunden har tagit emot dem.
Paket scannas ju i alla led dvs när de lämnas in, när de kommer till de olika Postterminalerna och sist när kunden tar emot det (så bedrägeririsken och försvinnanderisken är ju obefintlig).
Fördelen med Varubrev är att det är billigt och har en viss spårbarhet (dvs kunden kan se att vi lämnat in det) men brevet kan ju fortfarande slarvas bort av Posten eller kunden kan säga att de inte tagit emot det.
Vi har nu provat varubrev i ca 6 månader och hittills har inte ett enda varubrev försvunnit på vägen. Jämfört med när vi ex skickade som vanligt brev då försvann ca 1-3 brev/månad. Vet inte om det är så att Posten har en bättre hantering på Varubrev jämfört med sina vanliga brev eller om kunden inte är lika benägen att säga att de inte fått det när det finns ett kollinummer?
11 juni, 2011 kl. 18:14 #123635pyhobbyDeltagareOm du ansluter dig till tjänsten pluskontot (900kr/år om inte priset ändrats) betalar strax över 40kr (ex moms, inkl drivmedelstillägg) med DHL för paket upp till 3kg. Då kommer DHL och hämtar direkt vid ditt lager utan extra kostnad.
Det bör vara det billigaste om du inte har stora volymer.
Lycka till med fraktvalet!
11 juni, 2011 kl. 21:41 #123641Laban1973DeltagareTack för tipsen, ska undersöka bägge alternativen så får vi se vilket det blir.
14 juni, 2011 kl. 20:00 #123719AnweDeltagareSchenker finns ju också som ytterligare ett alternativ. Beror lite på paketvolym men tänker framförallt på tjänsterna (POS)Ombud Standard respektive (POE)Ombud Ekonomi.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.