Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Grossist undrar: Vad föredrar e-handlare?
- Detta ämne har 4 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 8 månader sedan av Lastbryggan.
-
FörfattareInlägg
-
23 maj, 2011 kl. 12:15 #96047grossistenDeltagare
Hej alla e-handlare,
Arbetar åt en svensk grossist inom inredning och vi har en ny kollektion som vi kommer lansera i Sverige under juni som vi tror passar perfekt att sälja över nätet. Tänkte därför höra vad ni e-handlare föredrar när det kommer till inköp och samarbete med grossister.
Lite frågor:
1. Ska priserna vara volymbaserade eller föredrar ni en fast prislista?
2. Föredrar ni att beställa via telefon, mail, hemsida eller fax?
3. Ordervärde för fri frakt från grossist vad bör det ligga på?
4. Föredrar ni dropship från grossist eller att köpa in varorna till eget lager?
5. Är det OK att som grossist ha en separat prislista för dropship kunder?
6. Leveranstiden från grossist vad bör den enligt er som max ligga på?
7. Föredrar ni att få se produkterna grossisten har att erbjuda via mail med pdf eller genom ett personligt möte?
8. Kan ni tänka er att åka till ett showroom eller bör grossisten komma ut till er?
Har jag missat något annat som ni anser vara viktigt hos en grossist får ni gärna säga det.
23 maj, 2011 kl. 13:28 #123018ParvelitoDeltagare1: Helt klart är volymbaserade priser ett bra sätt att slippa prispress.
2: Beställningar via webshop på nätet rockar, eftersom man ofta sitter med beställningarna utanför kontorstid.
3: Så lågt som möjligt
4. Eget lager rockar, dropship endast om man har större beställningar till en kund där det är väldigt miljövidrigt att skicka runt sakerna flera varv i Sverige.
5: No opinion
6: Beställer jag före 16, vill jag ha sakerna hos mig dagen efter.
7: Mail och webshop med bra bilder räcker bra.
8: Ingen har tid att åka, och ingen har tid att ta emot nasande säljare som skall visa sina kollektioner. Satsa tiden på att plåta bra bilder ur många vinklar istället.Betalningsvillkor 30 dagar netto som standard, och kanske 90 eller 120 dagar när nya kollektioner skall introduceras så att man vågar ta hem dem.
Vilja att göra personliga erbjudanden, t.ex. när man firar fem år som e-butik eller så där.
Priceprotection och stock rotation är två andra trevliga saker.
En bra reklamationshantering uppskattas.
23 maj, 2011 kl. 13:53 #123019Katrin LundgrenDeltagare1. Ska priserna vara volymbaserade eller föredrar ni en fast prislista?
Spelar ingen större roll för min del, bara de ger bra marginalet
2. Föredrar ni att beställa via telefon, mail, hemsida eller fax?
mail och webbsida
3. Ordervärde för fri frakt från grossist vad bör det ligga på?
Så lågt som möjligt naturligtvis
4. Föredrar ni dropship från grossist eller att köpa in varorna till eget lager?
Stora varor Dropship, mindre lagerför jag gärna själv för att ha kontroll på leveranserna till kund. Ofta är grossisten inte lika mån om mitt rykte som jag själv vad gäller snabba leveranser osv. Hittar jag dock en grossist som är det så är dropship inget hinder utan positivt.
5. Är det OK att som grossist ha en separat prislista för dropship kunder?
Ja
6. Leveranstiden från grossist vad bör den enligt er som max ligga på?
1-3 dagar
7. Föredrar ni att få se produkterna grossisten har att erbjuda via mail med pdf eller genom ett personligt möte?
via webshop med bra bilder, beskrivningar och gärna produktfilmer. Träffa säljare är bra, men gärna på mina egna villkor dvs när jag har tid.
8. Kan ni tänka er att åka till ett showroom eller bör grossisten komma ut till er?
Jag ser hellre att han kommer till mig, men bokar tid innan
Har jag missat något annat som ni anser vara viktigt hos en grossist får ni gärna säga det.
Grossisten får gärna ha en bra reklamationshantering som Parvelito är inne på, samt att han ska vara behjälplig med kundfrågor snabbt om det är något mina kunder undrar över och jag inte kan svara på själv.
Det västa jag vet är när varor utgår ur lagret utan att man vet om det, så bra info kring vilka produkter som kommer att finnas länge och vilka som försvinner.23 maj, 2011 kl. 21:06 #123034precis en sanDeltagare1. Ska priserna vara volymbaserade eller föredrar ni en fast prislista?
Spelar ingen roll.2. Föredrar ni att beställa via telefon, mail, hemsida eller fax?
Beställning via hemsida är bäst, men att kunna snabbt få tag på någon vid frågor är viktigt.3. Ordervärde för fri frakt från grossist vad bör det ligga på?
Lågt!!4. Föredrar ni dropship från grossist eller att köpa in varorna till eget lager?
INTE dropship!5. Är det OK att som grossist ha en separat prislista för dropship kunder?
Absolut!6. Leveranstiden från grossist vad bör den enligt er som max ligga på?
För min del är en vecka helt ok.7. Föredrar ni att få se produkterna grossisten har att erbjuda via mail med pdf eller genom ett personligt möte?
Personliga möten kan vara svåra att få till rent tidsmässigt, bäst är mail.8. Kan ni tänka er att åka till ett showroom eller bör grossisten komma ut till er?
Tiden räcker sällan till för något av alternativen. En bra hemsida med bilder ur alla möjliga vinklar och bra produktinformation är att föredra.23 maj, 2011 kl. 21:48 #123039LastbrygganDeltagare1. Ska priserna vara volymbaserade eller föredrar ni en fast prislista?
Absolut volymbaserade, kan vara på inköpstillfälle eller på ex. årsbasis2. Föredrar ni att beställa via telefon, mail, hemsida eller fax?
Hemsida3. Ordervärde för fri frakt från grossist vad bör det ligga på?
Runt 5000kr4. Föredrar ni dropship från grossist eller att köpa in varorna till eget lager?
Köpa in till eget lager5. Är det OK att som grossist ha en separat prislista för dropship kunder?
Absolut, tveklöst6. Leveranstiden från grossist vad bör den enligt er som max ligga på?
Svensk leverantör dagen efter, Europa inom 3 dagar, U.Europa 7-10 dagar7. Föredrar ni att få se produkterna grossisten har att erbjuda via mail med pdf eller genom ett personligt möte?
Gärna personligt möte hos mig8. Kan ni tänka er att åka till ett showroom eller bör grossisten komma ut till er?
Jag besöker gärna leverantören för att även se vad som finns bakom företagetHar jag missat något annat som ni anser vara viktigt hos en grossist får ni gärna säga det.
Lagersaldo, högupplösta bilder, utförliga specifikationer, 30 dagars faktura, ev. extra rabatt vid betalning inom en veckaJust my 2 cents…
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.