Startsida Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Brainstormar – två butiker med identiskt sortiment – bra eller åt skogen?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    pyhobby
    Deltagare

Jag har en liten ”brainstormardag” idag. De flesta tankarna skrivs ner på ett papper men kommer aldrig längre än så;)

Nu har jag dock fastnat vid idéen att driva två webbutiker med ”identiskt” sortiment. Min tanke i teorin är att köra fri frakt i den ena och 45kr frakt i den andra.

Tanken kom upp när jag satt och räknade på vad det skulle innebära för oss att införa ”fri frakt”.

Det finns givetvis en mängd problem och kniviga frågor att svara på innan man kastar sig över något liknande.

Är det någon annan som redan driver två liknande butiker eller funderar i liknande banor?

Nej, nu åker grubblarhatten på, här ska det räknas:)

martinkiland
    Deltagare

Tycker det låter lite konstigt. Kanske bättre att testa fraktfritt i din befintliga butik ett tag och sen utvärdera det?

Prix
    Deltagare

Om jag hittar två butiker med ett identiskt sortiment så skulle jag bli så misstänksam att jag inte handlat i någon av dem. Sänk ditt nuvarande pris så att kunden ser pålägget som obefintligt istället, 19 kr i frakt? Och ha sedan kampanjer med fri frakt lite då och då.

Jag tror att jag förstår din idé men om det är ekonomiskt lönande har jag svårt att tro. Hur blev dina beräkningar?

Jag ska inte tjata om SEO och marknadsföring, men ur det perspektivet skjuter du dej själv otroligt hårt i foten med två butiker.

Men om man ser på helt andra sätt så känns det spontant som att tänka ”okej, om nån är så dum att de går med på att pynta frakten så då får kundjäveln väl göra det” och det tankesättet tror jag är mycket farligt. Man skulle ju på samma sätt kunna starta en butik (som nån skrev ett blogginlägg om) där man priskrigade och en där man smackade på 10% på rek.priser. Visst – marginalen i varje enskild order kommer ju såklart att vara skön, men hur reagerar de kunder som upptäcker att de blivit ”snuvade” på fri frakt? Återkommer de, tipsar de om din butik?

Det finns många butiker (t.ex. roliga prylar) som mycket tydligt visat att det går att bygga upp en lönsam verksamhet genom att erbjuda riktigt grym service och transparens/öppenhet/affärer-med-humor istället för att hamna i priskrigsträsket/ge-bort-hela-kakan-till-google-och-affiliates-träsket. Jag tror att världen skulle bli en mycket bättre plats om fler kunde anamma det sättet.

Om man vill laborera med att baka in frakten i priset skulle jag hellre ge kunden två alternativ när de kommer till butiken (ungefär som t.ex. dustin gör med ink.moms/ex.moms) – 1. Se vad produkten kostar, men få en fraktavgift
    2. Visa priset inklusive allt – inga överraskningar i kassan.

Prix
    Deltagare

Men om man märker att man blivit snuvad på 45 kr i frakt så skulle man gå till din fraktfria butiken vilken har samma ägare. Det är så jag tror resonemanget är från början. Och visst det är dem som är villiga att betala mer, bara till att se på vår försäljning på Tradera, samma produkt med tre olika pris och den med högst pris är den som säljs först. Konstigt men sant!

Men marknadsföringen och diverse månadskostnader skulle ju bli dubbelt upp och det är där som en fraktkostnad, som du säkert vill ska kompensera lite för den fria frakten, inte täcker kostnaderna. Inte heller om du binder dig på ett låt säga 6 mån avtal och alla väljer den med fri frakt och försäljningen på den andra skulle kunna ses som obefintlig.

pyhobby
    Deltagare

Nu har jag visserligen redan hunnit lägga dessa tankarna i papperskorgen, men det var aldrig min avsikt att ha samma priser i de båda butikerna. I den ”fraktfria” butiken skulle i så fall frakten bakats in i priset.

precis en san
    Deltagare

Jag har provat både fraktfritt och fraktavgifter på 39 kr och 59 kr. med fraktfritt vid order över 900 kr. Jag har sålt som mest när jag har frakt för 59 kr… Som kund tror jag inte att jag är så känslig för det där med fraktkostnaden så länge den hamnar inom rimliga gränser.

Prix
    Deltagare

Tror att fraktfritt över en viss summa är lönande. Personligen har jag en tendens att handla för över den summan i nästan samtliga fall som jag köper över nätet.

teriff
    Deltagare

Har testat det du pratar om

Dock vet jag inte om du tänkte göra två olika shoppar eller två stycken som är exakt lika?

Jag har många shoppar som säljer samma saker bla följande:
    Hotdress.se – Klänningar (200.000kr)
    Devy.se – Klänningar (10.000kr)
    Tatueringstyle.se Tatuerings produkter (XXX.XXXkr)
    Tattoonox.se – Tatuerings produkter (35.000kr)

Varför:
    Är duktig på SEO och täcker mera ”mark” har flera fall då ena sidan är bättre på vissa sökord än den andra och vet även då jobbiga kunder ( de man kommer ihåg ) lämnat den ena butiken för att handla på den andra…

Fördelar:
    Man kan tjäna lite extra och testa lite olika saker.

Nakdelar:
    Är jobbigt att uppdatera om man inte har ett system som lägger över samma produkter på de olika sidorna samtidigt och gör man det förlorar man som ovan sagt mycket SEO kraft, den mindre shoppen kommer alltid i sista hand med uppdateringen. Och har man inte koll på prioriteringarna blir det ltt så att man jobbar lika mycket med en sida som tjänar 10.000 som en som tjänar 200.000 , de kräver ju lika mycket tekniskt arbete ;)

Så det beror helt på om du säljer dyra saker som hur, bilar eller kaminer osv, då rekommenderar jag dig att ha två olika sidor som kränger grejor!

Säljer du glödlampor,klänningar , troser eller usb kablar bör du inte ha två olika sidor…För mycket pill och för lite return, bättre med en stark sida

JockeA
    Deltagare

@teriff 20330 wrote:

Har testat det du pratar om

Sorry för off topic, men du verkar ha glömt att ändra favicons på tre av dina ovan nämnda butiker. Det är standard-ikonerna från Magento och Prestashop, vilket är lite synd då butikerna är snygga och ser väldigt seriösa ut i övrigt.

För att vara on topic så tror jag inte det är en bra idé att ha två butiker om den enda skillnaden är var fraktkostanden läggs. Det är ju en sak att ha två butiker med liknande sortiment där man marknadsför sig olika och riktar sig till olika segment osv, men att ha allt utom frakten samma känns bara konstigt. Testa och se vad som är mest lönsamt i en och samma butik. Jag är dock ny inom e-handel så vet förmodligen inte vad jag pratar om, men det är vad jag tror :)

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.