Startsida › Forum › E-handelsforumet › Betalsystem › Justitias frist slut
- Detta ämne har 18 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 8 månader sedan av Parvelito.
-
FörfattareInlägg
-
5 maj, 2011 kl. 07:18 #95982TomasDeltagare
Fick det här i mejlet i morse. Trist då det känts smidigt att man kunnat göra en anmärkningskontroll utan att omfrågadkopia skickats ut. Men nu är det tydligen slut på det.
Den 15 maj sker följande förändringar i Anmärkningskontroll och Kontroll:Omfrågadkopia
– Vid upplysning på personer, enskilda firmor, handelsbolag samt kommanditbolag skickas en upplysningskopia till den omfrågade. Det kommer tydligt framgå i tjänsten när kopia skickas.
– Vid bevakning av enskild firma, handelsbolag och kommanditbolag skickas upplysningskopia varje gång vi rapporterar att något har hänt.Legitimt behov
– Vid upplysning på personer krävs legitimt behov, t ex att ni är på väg att ingå ett kreditavtal med personen. Ni behöver inte ha legitimt behov när ni tar en upplysning på en enskild firma, handelsbolag eller kommanditbolag. Det krävs inte heller legitimt behov vid bevakning av enskilda firmor, handelsbolag eller kommanditbolag.Fram till 15 maj fungerar produkterna precis som vanligt. Den 15 maj kommer ni att få godkänna nya allmänna villkor när ni loggar in i produkten på shj.se.
Bakgrund till förändringen
Svensk Handelstidning Justitia är ett massmediaföretag som gett ut publikationer med kreditinformation sedan 1890 och vår verksamhet har sedan starten haft grundlagsstöd. Vi har därför haft vår utgångspunkt i Bilageregeln i Tryckfrihetsförordningen för våra digitala tjänster på shj.se. Datainspektionen gör en annan bedömning och beslutar att Svensk Handelstidning Justitia ska följa reglerna i kreditupplysningslagen.Har Du frågor? Kontakta din säljare eller kundsupport på telefon 08-5190 1200
Med vänlig hälsning
Svensk Handelstidning Justitia5 maj, 2011 kl. 07:23 #122394ParvelitoDeltagareJag tillhör också de sörjande. Jävla tjafs rent ut sagt.
5 maj, 2011 kl. 11:36 #122396peteDeltagarevarför är det tjafs?
som privatperson tycker jag inte att det skadar mig, tvärtom.
5 maj, 2011 kl. 12:14 #122399JoelDeltagareJag skulle vilja säga att detta är resultatet av Ratsits framgångar för privatpersoner att snoka på varandra…
5 maj, 2011 kl. 12:47 #122401ParvelitoDeltagare@pete 19182 wrote:
varför är det tjafs?
som privatperson tycker jag inte att det skadar mig, tvärtom.
För att det har fungerat väldigt bra tidigare, utan att vi har behövt skövla ett antal hektar med skog och släppa ut tonvis med koldioxid med stora kostnader som följd för att delge människor en massa papper som få av dem vill ha.
Det är ytterst få människor som köper en batch med 500 upplysningar som gäller ett år för att snoka på sina grannar, man slår mot helt fel verksamhet när man inför tvång att skicka kopior på upplysningar. Informationen jag får är dessutom helt offentlig och jag kan lika gärna ringa kronofogden och kostnadsfritt få den, utan att personen ifråga får ett brev hem som berättar att kronofogden har upplyst mig om deras eventuella bristande betalningsförmåga. Om jag ringer Skatteverket kan jag dessutom få reda på vad de tjänar och hur mycket skatt de betalat, något jag inte får reda på med Justitias anmärkningskontroll. Ringer jag bilregistret kan jag få reda på vilka fordon de är registrerade för, och från lanmäteriet vilka fastigheter de äger. På sajten allabolag.se samt hos Bolagsverket kan jag ta reda på en människas olika företagsengagemang. Allt detta utan att någon omfrågandekopia går ut.
Vägarna för att snoka för nyfikna människor med för mycket fritid är således vidöppna, så varför i hela friden skall den här lilla detaljen krånglas till så förbaskat?
5 maj, 2011 kl. 13:12 #122403peteDeltagareJag kan förstår vad du menar, men vidhåller att jag som privatperson mycket hellre ser att sådana lösningar finns som lite av en ”motvikt” till alla register. Är givetvis medveten om vilken information som finns att tillgå online och off.
Hur mycket skog som skulle gå åt vet jag ej, men kan komma på en mängd trycksaker jag är beredd att offra före detta. Om man verkligen bryr sig om konservering av skog och andra naturliga resurser kan jag informera att produktion av saker som ”isskrapor, pennor, kapsylöppnare etc. Små saker för enstaka kronor per styck.” dricker ENORMA mängder olja och resurser i relation till ”värdet” bara som en tankeställare…
5 maj, 2011 kl. 13:48 #122405ParvelitoDeltagare@pete 19189 wrote:
Jag kan förstår vad du menar, men vidhåller att jag som privatperson mycket hellre ser att sådana lösningar finns som lite av en ”motvikt” till alla register. Är givetvis medveten om vilken information som finns att tillgå online och off.
??? Antingen har vi ett öppet samhälle, där en del av den personliga integriteten får läggas åt sidan, för att vi tror på att det är bra med ett öppet och transparent samhälle. Eller så har vi ett samhälle med hög personlig integritet, och där inga register är öppna för annat än ren myndighetsutövning. Jag ser däremot ingen logik i att man måste få en omfrågandekopia när man faktiskt har gjort ett aktivt val att vilja handla något, men när den smått mentalsjuke grannen vill snoka lite så är det öppna dörrar till de offentliga registren.
@pete 19189 wrote:
Hur mycket skog som skulle gå åt vet jag ej, men kan komma på en mängd trycksaker jag är beredd att offra före detta. Om man verkligen bryr sig om konservering av skog och andra naturliga resurser kan jag informera att produktion av saker som ”isskrapor, pennor, kapsylöppnare etc. Små saker för enstaka kronor per styck.” dricker ENORMA mängder olja och resurser i relation till ”värdet” bara som en tankeställare…
Jag har svårt att tro att det går åt olja eller annan energi till ett högre värde än vad man betalar för dessa saker, som någon aktivt beställt för att marknadsföra sig. Men en omfrågandekopia som måste skickas ut, vare sig man vill ha den eller ej, är verkligen ett resursslöseri. Tänk om man ändå kunde ha en kryssruta i kassan där kunden aktivt fick klicka bort valet att få en omfrågandekopia hemskickad, men det är en mycket stelbent lag.
5 maj, 2011 kl. 17:00 #122408GregerADeltagareDet vore väl en rimlig konskekvens att myndigheter som lämnar ut personliga uppgifter också skall informera den ”drabbade” om vad man lämnat ut, och till vem.
5 maj, 2011 kl. 18:01 #122409peteDeltagare@Parvelito 19191 wrote:
??? Antingen har vi ett öppet samhälle, där en del av den personliga integriteten får läggas åt sidan, för att vi tror på att det är bra med ett öppet och transparent samhälle. Eller så har vi ett samhälle med hög personlig integritet, och där inga register är öppna för annat än ren myndighetsutövning. Jag ser däremot ingen logik i att man måste få en omfrågandekopia när man faktiskt har gjort ett aktivt val att vilja handla något, men när den smått mentalsjuke grannen vill snoka lite så är det öppna dörrar till de offentliga registren.
Jag har svårt att tro att det går åt olja eller annan energi till ett högre värde än vad man betalar för dessa saker, som någon aktivt beställt för att marknadsföra sig. Men en omfrågandekopia som måste skickas ut, vare sig man vill ha den eller ej, är verkligen ett resursslöseri. Tänk om man ändå kunde ha en kryssruta i kassan där kunden aktivt fick klicka bort valet att få en omfrågandekopia hemskickad, men det är en mycket stelbent lag.
Hela min poäng var att du bara tänker i termer av ”ekonomiskt värde”. Slitaget på naturen och dess resurser är nog inte inräknade i dina kalkyler där. Mängden vatten, olja etc som går åt att producera små plastsaker i kina för att sedan skeppa hit dem och sälja för ett par kr styck är häpnadsväckande. Utsläppen av detta tillkommer givetvis. Så nej, jag håller verkligen inte med om att industrisamhällets produktion är ett nollsummespel som du verkar antyda. Möjligtvis om man tänker strikt i ekonomiska termer och helt bortser från hur den riktiga världen ser ut och fungerar.
Transparens och ett ”öppet samhälle” är en illusion. Åtminstonde från majoriteten av alla stater och internationella organ. Bara för att man säger att något är transparent är det inte det. Med de senaste månadernas/årens utveckling i tankarna är väl detta mer uppenbart nu än någonsin? Åtminstonde för mig. Obama kampanjade bl.a. på just transparens, vi vet hur det gick.. transparency.gov och sedan var det klart
6 maj, 2011 kl. 13:54 #122427NallepostenDeltagareHej
Jag googlat runt lite på att försöka hitta något annan lösning utan kopia, men utan framgång.
Är det någon som har hitta något:confused:
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.