Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › känsliga uppgifter angående din shop – statistik
- Detta ämne har 3 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 7 månader sedan av Joel.
-
FörfattareInlägg
-
22 april, 2011 kl. 23:36 #95943peteDeltagare
Hej,
Har erfarenhet inom webb och utveckling (hyffsad) men novis inom ehandel. Som jag förstått det är många här reserverade angående att dela med sig om ekonomi / statistik för sina shops. Tänkte höra om det trots detta finns någon (anonym eller inte) som kan dela med dig av saker som genomsnittligt antal ordrar / dag, genomsnittsordersumma, vinstmarginal etc.
hade underlättat att ha någon sorts bild av detta när man försöker räkna på om något är lönsamt att satsa på eller inte, i termer av investeringskostnader och potential.
23 april, 2011 kl. 06:59 #122136ParvelitoDeltagareDet beror väl lite på vilken bransch man är i. Säljer man fritidsbåtar för 10kkr och uppåt så blir snittordern stor, men det blir kanske inte så många. Säljer man batterier till mobiltelefoner för en hundring så blir snittordern mindre, men man har å andra sidan desto fler ordrar (förhoppningsvis).
Själv säljer jag billiga hemelektroniktillbehör, och kan ärligt säga att på ett USB-minne för en hundring så har jag kanske 20% marginal om det vill sig väl. På en USB-kabel för 19kr kan marginalen vara 70-80%. Tyvärr måste jag sälja himskans många för att det skall bli några pengar att tala om i slutänden i alla fall.
Det här skrev jag för några dagar sedan, och det bör väl gälla samma saker för dig:
http://www.ehandel.se/forum/ekonomi-foeretagande/2141-loensamhet.html23 april, 2011 kl. 10:57 #122143PlastskivorDeltagareVar inte rädd för att sälja till låg maginal inledningsvis. Om du är bra på sälj/marknadsföring/SEO och dessutom har attraktiva produkter till attraktiva ut-priser så kommer du att kunna boosta dina volymer och därigenom förhandla till dej bättre in-priser så att marginalen fixar till sig i efterhand.
Om du har hittat koncept så att du kan sälja med bra marginal netto (efter emballage, frakt och övriga kostnader för transaktionen) från dag 1 och dessutom få en bra tillväxt så grattis, men för de flesta funkar det inte så.
23 april, 2011 kl. 17:53 #122149JoelDeltagareObservera att det är skillnad på påslag och marginal.
Man bör också räkna med hemtagningskostnaden för att få en korrekt kalkyl.
Du kan läsa mer om detta på denna länk.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.