Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Nya returregeler – vad tycker vi?
- Detta ämne har 18 svar, 12 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 7 månader sedan av Dan.
-
FörfattareInlägg
-
7 april, 2011 kl. 20:36 #95861GregerADeltagare
Som framgår på nyhetsplats så finns viss risk att e-handlaren får bekosta returfrakt om kunden ångrar ett köp över 40 EUR. Vad betyder detta för e-handeln? Hur kan vi kompensera oss för merkostnaden?
För de som vill protestera så har jag tagit fram en ”knapp” som bygger på ett numera klassiskt citat från ”Sveriges bäste e-handlare” … :p
7 april, 2011 kl. 20:55 #121480ElinaDeltagareJag som bara varit aktiv e-handlare i en vecka har egentligen inte så mycket att säga än om returer och de nya returreglerna, annat att det verkar krångla till det otroligt för oss e-handlare (speciellt oss små och nystartade som inte har världens största kapital). Man får ju hoppas att de drar tillbaka förslaget för alla oss som är e-handlares skull..
Samtidigt vill jag skriva att jag älskar knappen med ”lagd order ligger”. Helt klart årets bästa citat
7 april, 2011 kl. 20:57 #121481ParvelitoDeltagareFinns det där förslaget i skrift någonstans?
Handlar det om produkter som kostar 40 euro, eller en order på 40 euro? Med eller utan moms? Vilka undantag finns, och vilka kriterier måste kunden uppfylla för att kunna returnera?
Lite beroende på hur svaren på sådana frågor faller ut kan man ju ha lite olika åsikter om det hela.
7 april, 2011 kl. 21:18 #121482Richie72DeltagareJag undrar vad de stora aktörerna som inkclub, lensway, lenson, mtg-bolagen säger.
Sen tänker jag spontant att säljer man en bläckpatron eller linser så spelar det inte så stor roll eftersom frakten är rätt låg och det är tydligt om man öppnat paketet eller ej. Har man öppnat det får man inga pengar, är det oöppnat så går det att säljas igen. Dessutom är det inga produkter där utseendet och förpackning spelar någon roll.
Det är väl värre med typ lampor och inredningsdetaljer, om jag köper en ny bordslampa så vill jag gärna att den kommer i originalförpackning oöppnad. Med det här förslaget kan jag köpa tre kökslampor, prova alla hemma och sedan skicka tillbaks de som jag inte vill ha. Det skulle inte kosta mig som konsument något extra. Men e-handlaren står där med två lampor som inte går att sälja till originalpris. Måste man returnera hela ordern för att få returfrakt ersatt så kan jag beställa från 3 st e-handlare, där två drar nitlotter.
Bra för de som kan ordna fina fraktavtal.
7 april, 2011 kl. 21:32 #121483GregerADeltagareHär hittade jag lite mer konkret vad som föreslås:
http://tamebay.com/2011/04/eu-consumer-rights-directive-threatens-your-business.htmlInternal Market and Consumer Protection (IMCO) : Subject files
Article 17 – Obligations of the consumer in case of withdrawal
The consumer shall only be charged for the direct cost of returning the goods. He shall not be charged for that cost if the trader has agreed in the contract to bear it or the price of the goods to be returned is more than €40.
7 april, 2011 kl. 21:41 #121484AndreasDeltagareDenna reggel har vi haft länge i Finland, vet inte om folk uttnyttjar den när de beställer.
Kan dock vara en delorsak till varför här finns så lite webbutiker i jämförelse med till exempel Sverige.
Har själv engång utnyttjat denna service, köpte 20 Kg extravikt till mina hantlar för några tior (euro). Var missnöjd och förde paketet till posten som returnerade allting.
Förr när jag byggde på min bil så köpte jag alltid från butiken alla variationer av pumpar rör osv och returnerade det som inte behövdes. Detta Istället för att stå i garaget med fel delar. Den butiken gav iofs inte pengar utan endast ett presentkort tillbaka.
7 april, 2011 kl. 21:48 #121485bloggusDeltagareJa, småhandlar lär slå igen med de fraktpriser man har. Jag är så trött på EU och i dagens läge ser få fördelar med något. Tycker det sällan kommer några bra beslut från den bunten överbetalda politiker.
Jag kommer definitivt lägga 5-10 kr per produkt, på småprodukter. Tror att de som har dyra och tunga produkter kommer få stora problem. Konsumenten får säkert det påslaget för t.ex. elektronikprodukter.
Det mest roliga, patetiska, som förekommer i en av artiklarna är förslaget om att man som säljare skull ekunna bli tvingad att sälja till en kund i annat EU-land fast man egentligen inte säljer där, utan enbart inom Sverige.
Currently retailers can choose whether to sell to the UK only, whether to ship to selected certain EU countries, to ship to all EU countries or perhaps to sell worldwide.
The EU want to take away the right to choose which territories you are willing to supply to. The draft regulations insist that consumers from the entire EU have the right to purchase from you and you have to ship to them if possible, regardless of where in the EU they are based.
Ärligt talat … undrar vad man rökte när man kom på det. Hello … låt oss tvinga dig sälja till länder du inte vill sälja till och sedan kanske betala returfrakten från de länder om kunder ångrar sig …. ja, det låter vettigt.
7 april, 2011 kl. 22:11 #121487CrillesDeltagareHehe jo det är klart att de kan/vill ”tvinga” oss att leverera till andra länder med sådana villkor, men det blir svårt att styra hur mycket vi kan ta betalt för frakten . Jag ser det inte som ett så stort problem om man inte vill jobba över grenserna.
7 april, 2011 kl. 22:56 #121489ParvelitoDeltagareReglerna kommer säkert förr eller senare, EU-parlamentet har ju redan röstat igenom detta för ett par veckor sedan…
Klart är att det blir en fördyring för E-handeln, och det finns ingen att skicka notan till, för konkurrensen till traditionell butikshandel finns också att ta hänsyn till. Det som går att göra är att ta bort rabatter, fraktfrigränser och subventionerad frakt. Sedan får man peta lite på avgifter, och kanske ta bort dyrare betalningssätt.
Det man får trösta sig med är att lagen kommer gälla alla, och att jag tror det blir dyrare att börja trixa sig runt den.
Däremot kommer det att bli svårt att rent praktiskt driva igenom att man måste sälja över gränserna. Det finns för många hinder i vägen vad gäller språk, betalning, nationella regelverk och frakter.
Nu återstår att plocka fram hur de svenska EU-parlamentarikerna röstade i den här frågan, det kan ju ha en viss betydelse för hur man skall rösta nästa gång.
8 april, 2011 kl. 00:58 #121490bloggusDeltagare@Parvelito 18147 wrote:
Det man får trösta sig med är att lagen kommer gälla alla, och att jag tror det blir dyrare att börja trixa sig runt den.
Det är väl ingen tröst direkt. Större aktörer med bättre fraktavtal kommer överleva och många små kommer gå under.
Måste säga att jag begriper inte hur man kan tycka det är rimligt. Är det fraktbolagen som satt tänderna i lobbyister och EU-parlamentarikerna? Mutor eller? Det är bara kunder och fraktbolagen som är vinnare i denna fråga.
Undrar vad som kommer hända med Tradera … tror att ehandeln kommer gå tillbaka en del och alla ebutiksleverantörer kommer förlora en del (små)kunder.
Nya funktioner i butikerna?
– Kanske dags att ta bort funktionerna för ”minsta belopp för order” och införa ”högsta tillåtna belopp för order” så man kan sätta det på max 40 Euro
– Frakten över order på 40 Euro höjs med 30-100% för att täcka returer?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.