Startsida Forum E-handelsforumet Logistik hjälp med fraktbolag

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #95807
    Maria
    Deltagare

    Hej på er
    Ny här på forumet , funderar på att använda posten som frakt bolag.
    Men undrar lite hur man fixar till det ?
    Jag menar mina varor kan ju väga allt från 1 kg till 5 kg.
    Tar ni efter postens portotabell eller tar ni en frakt för alla ?
    Hur får man det då att gå ihop ??
    Om varan väger mer än vad jag tar i frakt ?
    Hoppas någon förstår vad jag menar .
    Mycket tascksam för svar och info om allt möjligt.:D

    #121072
    Parvelito
    Deltagare

    rent allmänt så gäller att som ny och liten är det svårt att få ett bra avtal med Posten, och debiterar man enligt deras prislista så skrämmer man bort många kunder.

    De flesta brukar därför använda Posten för mindre och billiga försändelser som då skickas som ett ospårbart brev. Större grejer skickar man som regel med Schenker eller DHL, där man via olika grupptjänster som Pluskontot eller Lessmore kan få ett i vart fall anständigt pris på sina paket.

    Sök efter ”pluskontot” så tror jag att du får rätt så många träffar här på forumet med mycket matnyttig information.

    #121085
    Seitanfoods
    Deltagare

    Jag är liten och ny och har slutit avtal med DHL via Grossist.se

    DHL har funkat mycket bra hittils, leveranser normalt framme redan nästa dag, även i Umeå – och det kan man ju inte kalla illa.

    Priserna är i mitt tycke också väldigt humana. Fast det beror ju HELT på vad
    man skickar, högvärdigt-lågvärdigt, etc.

    #121086
    Monica
    Deltagare

    Jag ”hakar på” den här tråden med ytterligare en fråga kring fraktavtal. Det lutar åt avtal med DHL via Pluskontot för min del men ska jag då skriva avtal även med Unifaun? För Unifaun Online Standard har jag sett en prisuppgift på 1SEK per sändning dock lägst 100SEK/månad. Visserligen inga jättestora belopp men i uppstartsskedet kanske kostnaden per sändning blir 2 eller 3 kronor…?

    Monica

    #121087
    Abbesnabb
    Deltagare

    Beror väl på vilka volymer du tänker dig. Nu har jag ingen erfarenhet av Unifaun men vi kör DHL via Pluskontot och använder DHL:s webbaserade system vilket funkar bra för oss såhär i början. Jag skulle nog lugnat mig och sett om jag behöver Unifaun också.

    #121088
    Monica
    Deltagare

    Okej, tack för svar… ska läsa ännu mer på DHL:s sida då och försöka få kontakt med dem… Fick intrycket att Unifaun var något ”nödvändigt”.
    Monica

    #121089
    Abbesnabb
    Deltagare

    En bra sak att veta är att DHL krävde en pant på 3000 kronor av oss för att vi var nystartade (och handelsbolag?). De säger att man kan ansöka om att få pengarna tillbaka efter sex månader om man är duktig och betalar alla fakturor.

    #121111
    Zabler
    Deltagare

    Jag tror att man inte får tillbaks pengarna av DHL före man har uppvisat ett bokslut. De är dessutom benhårda på sin deposition.

    #121126

    @Abbesnabb 17692 wrote:

    En bra sak att veta är att DHL krävde en pant på 3000 kronor av oss för att vi var nystartade (och handelsbolag?). De säger att man kan ansöka om att få pengarna tillbaka efter sex månader om man är duktig och betalar alla fakturor.

    Så sa de till oss med, iofs var det grossist.se som vi har avtalet med DHL genom som sa det.

    Nu när jag frågade dhl efter depositionen frågade han om jag vill avsluta kontot :D
    Så de vill nog ha de 3000 tills man säger upp de.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.