Startsida Forum E-handelsforumet Marknadsföring Tiggarbrev eller bra reklam?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 12 totalt)
  • Författare
    precis en san
    Deltagare

Flera gånger i veckan får jag mail från bloggare som vill att jag ska skänka saker eller presentkort till dem och de ska då i gengäld skriva om min butik. Vilken erfarenhet har ni här på forumet? Är det bra och ganska billig reklam, eller är det tiggarbrev i ny form?:cool:

Croona
    Deltagare

Mestadels tiggarbrev i ny form.

nobynator
    Deltagare

Jag fick i början ett par bloggar brev där ville byta produkter mot reklam. Ena bloggaren skröt med att hon hade 6000 besökare om dagen, tyckte det lät mycket så jag bad om google analytics dump, gissa vad snopen hon måste blivit när jag svarade att det hon visade upp var den TOTALA besökar antalet som hennes sida haft LOL :D Hon svarade aldrig efter det avslöjandet.

fotofyndet
    Deltagare

Mestadels tiggarbrev, men det finns en del som gör bra ifrån sig. Snabba, proffsiga och ger bra trafik. Så det gäller att hitta russinen i kakan. Det där med antalet besökare är alltid nåt man ska med en ganska stor nypa salt och gärna syna…

Zabler
    Deltagare

Håller med, får flera om dagen.
    Försöker sälla ut dem som faktiskt tillhör min målgrupp och ibland sponsra dem med något.
    Oftast är det typ bloggar av modellen ”blondin-bella light”. Dvs någon 15-17 åring som tycker att de har hittat en fin kopp eller liknande. Sen förklarar de glatt att de har 5000 läsare om dagen. Saken är bara den att 0 av dessa 5000 tillhör min målgrupp (och jag får inte ens sälja till 99% av dem eftersom de är under 18.).

Mammabloggar fungerar hyffsat och vi är ju i samma bransch, så försök och pejla ut dem i så fall.
    Sen brukar jag skumma igenom bloggen för att se om det faktiskt är en blogg som handlar om något eller om detta är en taktik de kör och vart annat inlägg är en tävling eller spons. De bloggarna dumpar jag.

Men jag har ett par riktigt bra bloggar i mitt ”nätverk”, mycket vanliga inlägg, få med spons. Där brukar man få riktigt bra genomslagskraft när man gör något.

my 5 cent.

Nicklas
    Deltagare

Se till att ni bokför och skattar detta på rätt sätt bara, jag tror att det kommer en rejäl raid bland dessa tiggare från Skatteverket inom en snar framtid.

Joel
    Deltagare

Mitt tips är att istället använda Blogvertiser.se där ni kan hitta bloggar som matchar er målgrupp, se riktig statistik, pagerank m.m.

Dessutom sköter Blogvertiser beskattningen och ni får enkelt en faktura på totalbeloppet.

Majsan
    Deltagare

@Nicklas 17479 wrote:

Se till att ni bokför och skattar detta på rätt sätt bara, jag tror att det kommer en rejäl raid bland dessa tiggare från Skatteverket inom en snar framtid.

Skatteverket har bra riktlinjer och information om just dessa bloggare som ”tigger” produkter och sedan skall göra reklam för företagen. Inte många som vet om vilka regler som gäller så det är väldigt viktigt att man sätter sig in i dessa innan man ”ger” bort produkter mot lite reklam och tror att man kommer undan både det ena och det andra

precis en san
    Deltagare

Hur funkar det (kortfattat) för mig som givare?

Majsan
    Deltagare

Första frågan man bör ställa sig är ger man produkter till bloggaren eller ger man ekonomisk ersättning? Bedriver bloggaren näringsverksamhet eller hobby?

Det går inte på rak arm att säga bu eller bä. Man måste väga in allt i bedömningen.

Detta är tydligen en vanligt förekommande fråga hos Skatteverket sedan ett bra tag tillbaka. Rekommenderar att man ställer frågan till servicejouren@skatteverket.se så får du svaret på din fråga utefter de förutsättningar som föreligger i just ditt fall.

Finns dock en del att läsa på deras hemsida om du söker på ordet ”blogg”. Men då blir det mest bara en generell information

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 12 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.