- Detta ämne har 5 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 8 månader sedan av Emil.
-
FörfattareInlägg
-
22 mars, 2011 kl. 16:33 #95773GregerADeltagare
Det går rykten i Kina om att havssaltet blivit förgiftat av den japanska kärnkraftsolyckan, och det har lett till en hamstringsvåg och prishöjning från 1,50 till 50-100 CNY per paket.
Kanske läge att börja exportera lite friskt svenskt salt … 😮
22 mars, 2011 kl. 17:42 #120823EmilDeltagareEn del har också köpt på sig vanligt salt i tron att saltet skall skydda dem. Det har gått mycket rykten i kina. Lär väl vara full fart på affärerna i Kina nu, importerat salt, kläder som skall skydda mot strålning (som många gravida bär, tros skall skydda fostret mot strålning från ex. mobiltelefoner), m.m, m.m.
22 mars, 2011 kl. 18:58 #120829ParvelitoDeltagareI Sverige såldes hela apotekets lager av jodtabletter slut på tre timmar… Jag vet faktiskt inte vad som är dummast.
Däremot kommer säkert vi alla snart att märka av att en och annan elektronikkomponent inte finns att få tag på. Sony, Panasonic, Hitachi och Mitsubishi är några av giganterna inom världens elektronikindustri, och de kommer att ha produktionsstörningar länge… Det är framför allt lite mer avancerade kretsar som det är problem med, samt minnen och återladdningsbara batterier.
Bilindustrin ser mycket mörka moln framför sig, det är mycket styrboxar, tändningssystem och liknande som det kommer bli brist på, utöver det faktum att Japan årligen producerar 8 miljoner motorfordon.
22 mars, 2011 kl. 21:13 #120837precis en sanDeltagareJag har många av mina storkunder i Japan och är faktiskt rejält oroad.
29 mars, 2011 kl. 07:51 #121061MonyDeltagare@Emil 17391 wrote:
(som många gravida bär, tros skall skydda fostret mot strålning från ex. mobiltelefoner)
Sånna kläder skulle vara bra att ha här i Sverige också! När jag var gravid jobbade jag på Sony Ericsson. Satt ofta med en 10 olika prototyper på skrivbordet framför min stora mage. Tänkte mycket på strålingen då prototyper inte direkt är optimerade för att ge låg stråling. En strålningströja hade varit perfekt
29 mars, 2011 kl. 09:01 #121067EmilDeltagare@Mony 17661 wrote:
Sånna kläder skulle vara bra att ha här i Sverige också! När jag var gravid jobbade jag på Sony Ericsson. Satt ofta med en 10 olika prototyper på skrivbordet framför min stora mage. Tänkte mycket på strålingen då prototyper inte direkt är optimerade för att ge låg stråling. En strålningströja hade varit perfekt
Nackdelen är väl att dom blockerar allt solljus. Ungen/ungarna behöver väl lite ljus därinne och få kisa lite emellanåt.
Kineserna tar ofta graviditeten på största allvar. Kvinnan slutar ofta jobba ganska tidigt in i graviditeten och sen är det 100% fokus på att göra det bästa för det ofödda barnet. Ofta blir dom ompysslade av föräldrarna och eller hemhjälp, så ingen städning, matlagning eller annat kroppsarbete och såklart äta nyttigt, m.m, m.m.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.