Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Nyöppnad, marknadsföring?
- Detta ämne har 10 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 10 månader sedan av
Bjorn-Hugo Apelqvist.
-
FörfattareInlägg
-
21 maj, 2011 kl. 21:08 #122918
bloggus
DeltagareJag har hört att adwords ska vara effektivast. Man har ju en aning om vilka sökord som folk kan söka på, men det är ju inte säkert att man har rätt med tanke på att man inte har någonting att gå på förutom branchen.
Vad skulle du söka på som kund?
21 maj, 2011 kl. 22:22 #122921Prix
DeltagareKommer du inte på eller är osäker så berätta om vad sidan erbjuder och länka gärna så kan vi på forumet kanske komma med några idéer.
23 maj, 2011 kl. 11:20 #123008slowbro
Deltagare..asdasdasdd d d dddd
24 maj, 2011 kl. 13:05 #123073Abbesnabb
DeltagareDet beror kanske på målgruppen men om målgruppen finns på Facebook så tycker jag att det är ett kostnadseffektivt alternativ (som förstås inte behöver utesluta annan annonsering). Det fina med Facebook är att du kan välja väldigt precisa målgrupper (om dem du vill nå nu finns på Facebook förstås).
24 maj, 2011 kl. 20:57 #123102slowbro
Deltagaremen brukar ni bara random bjuda in folk till gruppen utifrån profilbilden eller?
25 maj, 2011 kl. 09:44 #123108Abbesnabb
DeltagareJag menar annonsering på Facebook. Kan länka till din Facebook-grupp eller till e-butiken, lite beroende på vad du vill uppnå.
25 maj, 2011 kl. 13:34 #123116iwona
Gäst@slowbro 19869 wrote:
http://www.kläd-in.se
Det är en klädbutik inriktad på damer, dvs lite mognare och äldre.
Jag kommer att lägga in den på feedback tråden också nu om någon är sugen på att flamea mig)
Kolla gärna med Google’s Keyword Tool vilka ord söker folk när det gäller kläder. Google Adwords är bra i början – når till alla, klickar endast intresserade.
Iwona
driva-webshoop.se
kleio.se26 maj, 2011 kl. 09:51 #123155Lilla Ivy
DeltagareSer att många kör en utlottning på facebook det är kostnadsfritt kallas för evenemang – då brukar fancluben öka drastiskt – men frågan är om det är ”kunder” man drar till sig?
7 juni, 2011 kl. 10:12 #123439Bjorn-Hugo Apelqvist
Deltagare@slowbro 19764 wrote:
Hej! Vi har precis fått igång webbshoppen. Självklart kommer vi få lite besökare från den nuvarande kundkretsen och dess vänner, dock så startade vi webbshoppen för att komma åt nya kunder.
Jag har hört att adwords ska vara effektivast. Man har ju en aning om vilka sökord som folk kan söka på, men det är ju inte säkert att man har rätt med tanke på att man inte har någonting att gå på förutom branchen.
Min fråga till er är, hur gjorde ni i början för att få uppmärksamhet?
Tack på förhand RasmusTittade lite på din sida, ser att du drivit butiken sedan 1977. Du har säkert rätt bra koll på hur din målgrupp är och agerar, vilka tidningar de läser och kanske vilka sajter de besöker. Det är viktigt att du känner din målgrupp, det är då du kan träffa mest rätt med din marknadsföring. Fundera även om du ska rikta dig mot samma målgrupp som tidigare med din webb-shop eller kanske bredda målgruppen, du kan kanske hitta helt nya kunder med din webb-shop.
I och med att den fysiska har funnits så länge skulle det kanske fungera att rida på den vågen men öka uppmärksamheten för att ni nu även finns på webben. Artikel på lämpliga forum eller magasin där det skrivs om arbetet och utmaningen med att ta en fysisk butik in i den digitala världen skulle säkert fungera, och du skulle på så sätt få uppmärksamhet. Där din målgrupp finns ska även du synas.
Lycka till!
7 juni, 2011 kl. 10:44 #123442Bjorn-Hugo Apelqvist
Deltagare@slowbro 19869 wrote:
http://www.kläd-in.se
Det är en klädbutik inriktad på damer, dvs lite mognare och äldre.
Jag kommer att lägga in den på feedback tråden också nu om någon är sugen på att flamea mig)
Hej
Jag tittade lite på din sida, ser att du har haft butiken sedan 1977 men nyligen startat webb-shop.Troligen har du rätt bra koll på hur din målgrupp är och har varit genom åren, vilka tidningar och magasin de helst läser, forum där de befinner sig osv. Men det är inte säkert att målgruppen för din webb-shop är densamma som i den fysiska butiken. Fundera på om ska utöka målgruppen eller kanske rikta din shop annorlunda på nåt sätt.
I och med att du haft butiken så länge kan du kanske rida på den vågen med din marknadsföring. Det skulle säkert fungera att ha en artikel på olika forum, tidningar eller magasin där det skrivs om utvecklingen av din butik, en butik med lång historia ”Sedan 1977” som tar sin handel till ny nivå och tillgänglighet och på så sätt får du uppmärksamhet utan att bli ”Passa-på-och-köp-reklam”.
Det viktiga är att du syns där din målgrupp finns, en enkel kundundersökning med ett nyhetsbrev till dina befintliga webb-kunder skulle säkert ge dig många svar. Hitta mönster och lär känna din webb-målgrupp, då har du större möjlighet att träffa rätt med marknadsföringen.
Lycka till!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.