Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Hur stor marknadsföringsbudget för nystartad e-butik?
- Detta ämne har 10 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 7 månader sedan av Parvelito.
-
FörfattareInlägg
-
15 mars, 2011 kl. 10:17 #95717CorneliaDeltagare
Jag ska göra en budget för året och ska bla ta upp hur mycket pengar som kommer att behövas till marknadsföring av vår e-butik, Armano’s – Deli, Drinks & Wine – Kroatiska delikatesser. Hitintills har vi inte tagit några pengar till marknadsföring, förutom mässor som vi även innan vi öppnade e-butiken körde på.
Annars har vi bara gjort sån marknadsföring som vi har kunnat göra gratis som en Facebooksida, nyhetsbrev till de adresser vi har i butiken, lagt upp oss på rabatt- och kampanjsiter och e-butikssamlingssidor, tävlingar, samarbete med bloggar och lite annat smått och gott. Men försäljningen går trögt så vi måste verkligen satsa på det här, men det äe oerhört svårt att välja vad man ska satsa på och det känns som internetmarkandsföring är väldigt dyrt, de vet hur de ska ta betaltVi har funderat på affiliatesprogram, gå med i nyhetsbrev eller annonsera på större siter som Kokaihop etc.
Vad kan man mer göra och vad ska jag räkna med att budgetera för det för det här året?
Vi har tex blivit kontaktade av Hitta.se och liknade som vill ha 6000 kr/år för lite smått o gott, e det värt att satsa på? Ger det något?
Fler e-postadresser till nyhetsbrevet, köper man sånt idag? Vet att man gjorde det för ett antal år sen.Jag tar tacksamt emot tips och råd!
15 mars, 2011 kl. 10:39 #120443TigernDeltagareHej
Hitta, eniro och alla andra tror jag är bortkastade pengar oavsett hur mycket trafik deras säljare säger att de genererar. Adwords borde vara din melodi, där kan du hitta de som söker efter delikatesser eller varför inte relaterade sökord för krotien…
Där har du möjligheten att själv styra dina kostnader på ett annat sätt än via en fast annonskostnad.
T.ex. så är det runt 10 000 sök i månaden på delikatesser med en ganska låg konkurrens = lågt klickpris.Ett tips för att snabbt komma igång, om du är novis i ämnet, är att köpa en timme med en adwordskonsult som hjälper dig att lägga upp ditt konto och få igång dig med valda sökord och förklara principerna m.m. Det är inte gratis, men en mångdubbelt bättre investering än en annons på hitta.se om du frågar mig.
Det huserar väl några stycken sådana här på forumet som säkert kan hjälpa dig. Jag har erfarenhet av Lydia på adwordsbloggen som jag tyckte fungerade bra.
15 mars, 2011 kl. 10:46 #120444TigernDeltagareSjälvklart är matsajterna en given kanal för dig, men jag gissar att de tar bra betalt för det också…
Affiliate kan vara något att testa, men börja med att köra på ett nätverk som inte har start och månadsavgifter för minsta risk. Men just mat borde vara en nisch som kan funka. Adrecord är bra och proffsiga.
15 mars, 2011 kl. 11:07 #120445CorneliaDeltagareVi har testat adwords ett litet tag precis i början då jag fick hjälp av en bekant som har kunskap om Adwords. Det drev visserligen en del traffik men inte så många köp. Tycker själv att det e svårt att få grepp om men skulle säkert få kläm på det om jag får ett par timmar med nån som kan
Men en anna person som va kunnig i marknadsföring tyckte inte att Adwords va något för ossTror som du att Hitta mfl inte är något att lägga pengar på, jag tar nog bara och redigerar de uppgifter vi har och som vi kan göra gratis.
Jepp, matsajterna tar BRA betalt! Jag har haft många bra samtal med siten Kokaihop och de vill verkligen hjälpa oss och har sänt sina priser till oss men de vill ändå ha 5000 kr för en textlänks annons i 1 nyhetsbrev. Tex en bannerannons 13 000 kr/månad, men det va ett rejält rabatterat pris.
Adrecords har vi faktiskt öppnat ett konto hos men har inte kommit igång än
15 mars, 2011 kl. 11:18 #120446TigernDeltagareJa, allt handlar ju om hur mycket man säljer. Det är inga problem att lägga 100 tkr på en annons om det driver sälj så man går plus. 13 tusen för en banner… hur många tryffelsalamis måste man sälja för att räkna hem den? (Iofs låter 13 tkr för en banner i en hel månad som ett bra pris )
Frågar du 10 personer så får du säkert 6-7 olika svar på vad du ska satsa på. Adwords har i alla fall fördelen att du har lite kontroll på hur mycket du gör av med och vad det ger tillbaka. En annons kan du inte utvärdera förrän kampanjen är slut och då har redan fakturan kommit.
Som nystartad så måste du ju känna att det är du som har kontrollen…
Men vem har sagt att det ska vara lätt!? En sak är nog dock säker, du kommer sannolikt, som de flesta på detta forum säkert kan vittna om, gå på en och annan nit på vägen. Det hör liksom till lite grann, och det finns inget givet svar eller facit vad som funkar och inte funkar, man måste testa och chansa och gå på magkänsla… och utvärdera.15 mars, 2011 kl. 11:46 #120447ParvelitoDeltagareDet är svårt med små sortiment att marknadsföra sig stort. Inom traditionell handel brukar man ha som tumregel att 1-4% av omsättningen går till marknadsföring, naturligtvis med stora variationer. Det är ändå en indikation på att man inte enbart kan leva på dyra klick och leads, utan man behöver stamkunder och organisk trafik också.
Adwords tycker jag annars är en bra kanal, och försök välja så specifika ord som möjligt som verkligen matchar era varor för bästa konvertering. Typ ”kroatisk mat”, ”körsbärssirap” etc.
Sedan är jag övertygad om att ett affilliateprogram kan hjälpa er att hamna på rätt bloggar (sådana med kroatiska skribenter, bloggar om mat etc) så att ni hamnar mera rätt i målgruppen. Du har ju Textalk, och kan därmed ha egna affilliates om du orkar leta reda på dem du vill ha.
Försök också locka kunder som handlar att komma tillbaka genom att skicka med en rabattkupong på något man får på köpet eller får rabatt på vid nästa köp.
(PS Ni har rört till priserna rejält på er slutsålda salami med tryffel).
17 mars, 2011 kl. 14:09 #120555CorneliaDeltagareTack så mycket för era tips!
Det där med rabattkupong till kunder som har handlat låter som en mycket god idé som jag absolut ska titta på hur jag kan lösa!
Får väl ta ett nytt varv med Adwords och ge det en ny chans!
Jag ska även se över priset på salamin med tryffel
Fler tips och erfarenheter mottages gärna!
18 mars, 2011 kl. 08:05 #120598MurmelinDeltagareHej!
Om jag vore du skulle jag börja med att sätta ihop några riktigt goda recept som innehåller de produkter ni säljer. Sen anlita en duktig matfotograf som plåtar några riktigt frestande bilder.Har du funderat på att starta en egen blogg? Med recept, lite vykortsbilder från Kroatien och självklart era egna produkter?
Problemet för er är väl att just kroatiska delikatesser/matkultur inte är så känt i Sverige. En blogg kan ändra på det. Det är dessutom lättare att få in blänkare i branschtidningar om det handlar om en blogg och inte en webshop.
18 mars, 2011 kl. 11:07 #120617CorneliaDeltagare@Murmelin
Recept har vi flera stycken på shoppen! Fotona e bättre på vissa och sämre på vissa.
Vi har också gjort ett produktsamarbete med en tjej som driver en av Sveriges största matbloggar och som just nu e med i Sveriges Mästerkock på TV4. Hon har fått produkter från oss att prova och sen göra recept på som hon lägger upp i bloggen. Hennes bloggläsare har också fått en rabattkod med 20% rabatt i butiken.Hennes recept får vi sen använda i vår butik samt i marknadsföringssyfte.
Just nu kommer den mesta av trafiken till butiken från hennes blogg, vilket såklart e bra. Men det måste ju komma från fler håll också. Sen har det tyvärr bara resulterat i ett par nya kunder och ett köp
Du har helt rätt i att Kroatisk mat inte är så känd i Sverige, men Kroatien som land kommer mer och mer, bla har turismen dit ökat jättemycket de senaste åren.
Tryffel är också en speciell produkt, men den har också blivit mer och mer populär.Jag har en egen blogg sen flera år tillbaka men den e inte så jättestor, ca 100 unika läsare om dan. Men det är mer en livsstilsblogg som mest handlar om inredning och foto. SJälvklart skriver jag en del där om vår butik och har även tävlingar där. Men att börja med en ny renodlad matblogg överlåter jag nog åt andra, som dels e duktigare på det än mig och dels har mer tid
Men tack så jättemycket föt tipsen!
Jag såg en jobbannons häromdan från ett företag som har ett par stycken e-butiker som sökte nytt folk, de hade idag 5 eller 6 anställda och omsatte 6 miljoner. De sålde biljardbord, biljardtillbehör, vinkylar och en variant på Bobbycar till barn. Kan man lyckas med så nischade och dyra produkter borde väl vi också ha en chans. Eller?
21 mars, 2011 kl. 12:49 #120732CorneliaDeltagare@Parvelito: Hur mycket är rimligt att ge i återkommande-kund-rabatt? Såklart beror det på ens butiks förutsättningar och marginaler. Men man vill inte ge för mycket och man vill heller inte verka snål.
Ger du en procentrabatt eller en viss summa? Skulle man kunna ge en rabattkupong på frakten vid nästa köp? -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.