Startsida Forum E-handelsforumet Betalsystem Borgensåtagande vid fakturaköp?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 14 totalt)
  • Författare
    lancevancedance
    Deltagare

Hej.

När jag talade med xxxx använde de faktumet att de inte hade borgensåtagande som en fördel. Men med en annan aktör förklarade de att det bara betyder att jag ska informera de ifall paketet inte har kommit fram till kund och att jag måste skriva på ett borgensåtagande.

Kan någon förklara vad det innebär? Är det på något sätt dåligt att skriva på borgensåtagande?
    Jag kommer självklart inte vilja at tde fakturerar kunden om kunden inte har fått produkten så jag förstår inte var nackdelen är.

GregerA
    Deltagare

Borgensåtagandet innebär att du blir personligen betalningsansvarig för de punkter i avtalet som borgen avser – om inte ditt bolag kan betala dem.

Man skall särskilt se upp med skrivningar av typen ”svarar för samtliga kostnader som xxx kan få i anledning av …”.

Man bör se till att det åtminstone ändras till ” … skäliga merkostnader … ” annars har de i princip rätt att hyra ett jetplan och åka till Bahamas för att diskutera den uppkomna situationen – på din bekostnad.

Richie72
    Deltagare

Jag skulle aldrig skriva på ett borgensåtagande och jag förstår inte varför du ska göra det heller. Vem är xxx, om det är någon större aktör typ Klarna, Payson, Payex, eller liknande så kan du lika gärna skriva ut dem. Om det är någon ljusskygg verksamhet som du inte vågar skriva ut så så är det skäl nog att avböja.

lancevancedance
    Deltagare

Hos klarna behövde man inte skriva på något borgensåtagande. Det var lite oklart hos svea men det verkar som om de kräver att man skriver på ett borgensåtagande, detsamma häller hos Fortus.

De berättade inte de punkter som ni berättade. Tack!

Nicklas
    Deltagare

Svea har med borgensåtagande i sina avtal numera, jag har precis lusläst deras avtal.

lancevancedance
    Deltagare

@Nicklas 16407 wrote:

Svea har med borgensåtagande i sina avtal numera, jag har precis lusläst deras avtal.

jasåja det har dem.

Kanske sköter allt själv istället.

Nicklas
    Deltagare

Jag ska se om de är villiga att plocka bort den delen annars kan jag lika gärna fortsätta med klarna som jag har ett hyfsat avtal med.

Yvelis
    Deltagare

Jag har precis skrivit på kontrakt med Payson och de hade med en del på avtalen ang borgensåtagande. Jag fyllde helt enkelt inte i den delen eftersom det inte efterfrågats och det var inga problem alls.

Nicklas
    Deltagare

Lite info angående Sveas borgen i avtalet för fakturaköp.

Jag har diskutetat borgens åtagandet med Svea och de plockar inte bort det ens för ett aktiebolag, man måste gå i personlig borgen. Som deras avtal ser ut så kommer jag aldrig att bli kund där igen även om de visade upp kanon priser så är det illa att man inte kan göra affärer med vanliga avtal utan att blanda in borgens åtagande. Säljaren menade att man är inte 100 % seriös e-handlare om man inte borgar deras avtal.

Jag är fortfarande Klarna kund som det ser ut nu, skriver inte på en borgen i onödan.

Katrin Lundgren
    Deltagare

Förklarade de varför de hade borgensåtangande, och hur ser det ut i avtalet där det står, exakt vad går man i borgen för?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 14 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.