Startsida Forum E-handelsforumet Marknadsföring Interna länkar

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 15 totalt)
  • Författare
    Richie72
    Deltagare

Kort fråga. Hur viktigt är det med interna länkar? Jag menar då när man från sida B och C länkar till sida A. Är det något man ska lägga tid på?

Zabler
    Deltagare

Precis som länkar utifrån spelar roll för att göra din sida ”viktig” för google, så visar du ju själv vilka sidor som är viktiga på din egen genom länkar.

Viktiga sidor för mig är t.ex. varumärkessidor och dessa försöker jag alltid ha med sitewide, så att de skall få mesta möjliga interna länkkraft. Hur stor skillnad det gör kan jag inte svara på, men att det spelar roll finner jag självklart.

eftersom ingen svarar när man skriver tips så gör jag inte det, men jag kan ge lite underlag för en viktig insikt:

internlänkar är exakt likadana som andra länkar – de sprider kraft.

om man vill ha en tankenöt kan man fundera över hur vetskapen om att pagerank läcker enligt (per länk)

(i / u) * 0.85 <- i = kraft in, u = antal länkar eller om man vill: inkraften delas lika med antalet länkar man har på en viss sida, men för varje länk tappas en del av kraften (urpsrungligen 15% – alltså 0.85 men förmodligen har det ändrats idag). med det i åtanke kan man komma på ett sätt att optimera internlänkningen (även om det sättet inte riktigt fungerar så har man kommit en bit på vägen om man förstår det)

Richie72
    Deltagare

Jaha, nu kommer jag ligga och fundera på den där ekvationen hela natten 😮 Skämt åsido så uppskattar jag alla dina tips väldigt mycket. Och jag är tacksam för att du tar dig tid att svara. Jag antar att svaret blir ungefär att internlänkar är bra men inte mer än en per sida? Eller kanske något annat. Jag funderar lite till.

Richie72
    Deltagare

Nu har jag tänkt på det här hela natten och inte blivit klokare. Debaser du kan inte tänka dig att vara lite mer konkret?

Har iphone bara nu, men pröva att räkna ut hur mycket kraft varje sida får om du startar med t.ex 1000 i kraft och har 30 länkar. Jämför sedan med att endast länka till fem sidor som i sin tur länkar till fem undersidor var (alltså totalt 30 länkar, 5+(5*25)=30).

Magnus
    Deltagare

Man bör ställa sig frågan.
    Om jag inte länkar till mig själv internt vid lämpliga tillfällen.
    Varför ska då någon länka till dig?

Tanken med interna länkar är att de ska hjälpa besökaren.

@debaser 16620 wrote:

Har iphone bara nu, men pröva att räkna ut hur mycket kraft varje sida får om du startar med t.ex 1000 i kraft och har 30 länkar. Jämför sedan med att endast länka till fem sidor som i sin tur länkar till fem undersidor var (alltså totalt 30 länkar, 5+(5*25)=30).

det jag menade är alltså:

Om du börjar med inkraft som har ett (fiktivt) värde av 1000 enheter (kalla det 1000 länkar eller vad du vill) och du har totalt 30 internlänkar på startsidan får varje sida som du länkar till 28,3 enheter kraft (enligt (1000/30)*0.85).

Om du istället enbart länkar till fem sidor får de fem sidorna 170 enheter kraft (enligt (1000/5)*0.85). Om dessa fem sidor länkar till fem sidor var får varje av de fem sidorna 28,9 enheter kraft (enligt (170/5) * 0.85).

Resultatet är:
    I första exemplet med trettio länkar får du 30 sidor med 28,3 var.
    I andra exemplet får du fem sidor med 170 och 25 sidor med 28,9 – dvs. varenda en av de 30 ursprungliga sidorna har fått mer kraft av startsidan – och vissa så mycket som sex gånger så mycket – än om du länkade till dem direkt.

Richie72
    Deltagare

Jag tror jag förstår, bockar och bugar. Det här ska jag börja jobba med direkt.

GregerA
    Deltagare

Intressant … så även i dessa sammanhang blir kontentan att ”less is more”.

Räcker det att sätta rel=”nofollow” på de länkar man inte vill skall räknas med, eller måste de tas bort helt?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 15 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.