Startsida › Forum › E-handelsforumet › Ekonomi & Företagande › Vilka kostnader i lagervärdet ?
- Detta ämne har 5 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 8 månader sedan av Parvelito.
-
FörfattareInlägg
-
3 mars, 2011 kl. 13:14 #95657hansandersDeltagare
Vilka kostnader är rimligt att kalkylera in i nettopriset, som blir grund för lagervärdet ?
Tull ja
Spedition ?
Frakt nej ? (vid FOB, ja vid CIF)
Bankkostnader ?nej?
Beroende på hur man gör så påverkar ju detta lagervärdering och avskrivningar.
Hur gör Du ?3 mars, 2011 kl. 13:57 #119897ParvelitoDeltagareTull: Ja
Spedition: Ja
Frakt: Ja
Bankkostnader: Ja
Återvinningsavgifter: JaDet vill säga, allt som är förknippat med importen lägger jag in som ett lagervärde. Det ger lite smådassiga marginaler på pappret, men det gör å andra sidan inte att resultatet dyker om jag importerar mycket en månad. Slutresultatet blir detsamma. Och man är trygg med att det som står upptaget som inpris är det man betalat, man behöver inte börja lägga till en massa kostnader man haft som inte syns där.
Nu importerar jag ganska lite i dagsläget, men principen används av de flesta större företag som importerar, det är godkänt av börsbolagsrevisorer och Skatteverket.
3 mars, 2011 kl. 14:32 #119906hansandersDeltagare@Parvelito 16351 wrote:
Tull: Ja
Spedition: Ja
Frakt: Ja
Bankkostnader: Ja
Återvinningsavgifter: JaDet vill säga, allt som är förknippat med importen lägger jag in som ett lagervärde. Det ger lite smådassiga marginaler på pappret, men det gör å andra sidan inte att resultatet dyker om jag importerar mycket en månad. Slutresultatet blir detsamma. Nu importerar jag ganska lite i dagsläget, men principen används av de flesta större företag som importerar, det är godkänt av börsbolagsrevisorer och Skatteverket.
Innebär alltså ett högre lagervärde i balansräkningen.
Om man tar kostnaderna separat, så blir de ju kostnader och inte högre lagervärde. ??
Men Du verkar säker på Din sak, så ja får väl tro Dej.3 mars, 2011 kl. 14:51 #119907ParvelitoDeltagareJa, det blir ett högre värde i balansräkningen eftersom kostnaden inte uppstår förrän varan säljs, då en varukostnad uppstår.
Lite beroende på hur det ser ut för dig kan det ibland vara ”roligare” att bokföra alla kostnader som en kostnad direkt, men då slår det hårt på resultatet enskilda månader om man haft mycket som gått in på lager, t.ex. före det kinesiska nyåret.
Glöm dock inte att dels alltid ta upp 3% som allmän inkurrans, och sedan verkligen våga skriva ned varuvärdet om det visar sig finnas några hyllvärmare.
3 mars, 2011 kl. 15:14 #119911hansandersDeltagare@Parvelito 16363 wrote:
Glöm dock inte att dels alltid ta upp 3% som allmän inkurrans, och sedan verkligen våga skriva ned varuvärdet om det visar sig finnas några hyllvärmare.
Blir alltså inkuransavskrivning på frakt o spedition mm ?
3 mars, 2011 kl. 16:22 #119919ParvelitoDeltagareJa, det blir det, eftersom det är en del av varukostnaden.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.