Startsida Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Vilka kostnader i lagervärdet ?

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #95657
    hansanders
    Deltagare

    Vilka kostnader är rimligt att kalkylera in i nettopriset, som blir grund för lagervärdet ?
    Tull ja
    Spedition ?
    Frakt nej ? (vid FOB, ja vid CIF)
    Bankkostnader ?nej?
    Beroende på hur man gör så påverkar ju detta lagervärdering och avskrivningar.
    Hur gör Du ?

    #119897
    Parvelito
    Deltagare

    Tull: Ja
    Spedition: Ja
    Frakt: Ja
    Bankkostnader: Ja
    Återvinningsavgifter: Ja

    Det vill säga, allt som är förknippat med importen lägger jag in som ett lagervärde. Det ger lite smådassiga marginaler på pappret, men det gör å andra sidan inte att resultatet dyker om jag importerar mycket en månad. Slutresultatet blir detsamma. Och man är trygg med att det som står upptaget som inpris är det man betalat, man behöver inte börja lägga till en massa kostnader man haft som inte syns där.

    Nu importerar jag ganska lite i dagsläget, men principen används av de flesta större företag som importerar, det är godkänt av börsbolagsrevisorer och Skatteverket.

    #119906
    hansanders
    Deltagare

    @Parvelito 16351 wrote:

    Tull: Ja
    Spedition: Ja
    Frakt: Ja
    Bankkostnader: Ja
    Återvinningsavgifter: Ja

    Det vill säga, allt som är förknippat med importen lägger jag in som ett lagervärde. Det ger lite smådassiga marginaler på pappret, men det gör å andra sidan inte att resultatet dyker om jag importerar mycket en månad. Slutresultatet blir detsamma. Nu importerar jag ganska lite i dagsläget, men principen används av de flesta större företag som importerar, det är godkänt av börsbolagsrevisorer och Skatteverket.

    Innebär alltså ett högre lagervärde i balansräkningen.
    Om man tar kostnaderna separat, så blir de ju kostnader och inte högre lagervärde. ??
    Men Du verkar säker på Din sak, så ja får väl tro Dej.

    #119907
    Parvelito
    Deltagare

    Ja, det blir ett högre värde i balansräkningen eftersom kostnaden inte uppstår förrän varan säljs, då en varukostnad uppstår.

    Lite beroende på hur det ser ut för dig kan det ibland vara ”roligare” att bokföra alla kostnader som en kostnad direkt, men då slår det hårt på resultatet enskilda månader om man haft mycket som gått in på lager, t.ex. före det kinesiska nyåret.

    Glöm dock inte att dels alltid ta upp 3% som allmän inkurrans, och sedan verkligen våga skriva ned varuvärdet om det visar sig finnas några hyllvärmare.

    #119911
    hansanders
    Deltagare

    @Parvelito 16363 wrote:

    Glöm dock inte att dels alltid ta upp 3% som allmän inkurrans, och sedan verkligen våga skriva ned varuvärdet om det visar sig finnas några hyllvärmare.

    Blir alltså inkuransavskrivning på frakt o spedition mm ?

    #119919
    Parvelito
    Deltagare

    Ja, det blir det, eftersom det är en del av varukostnaden.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.