Startsida › Forum › E-handelsforumet › Betalsystem › Kreditbedömningar
- Detta ämne har 6 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 8 månader sedan av lancevancedance.
-
FörfattareInlägg
-
1 mars, 2011 kl. 08:11 #95640lancevancedanceDeltagare
Behöver göra några enstaka kreditbedömningar då jag själv tänker testa att skicka ut några fakturor.
Om jag förstår rätt så är det bara att ringa upp kronofogden?
1 mars, 2011 kl. 08:48 #119782hansandersDeltagareNej, Kronofogdemyndigheten gör inga kreditbedömningar.
Du får vända dej till UC, Justitia eller nån annan.1 mars, 2011 kl. 17:32 #119807TissyDeltagareDäremot så informerar Kronofogden om personen har skulder/betalningsanmärkningar så det kan ändå vara en hjälp på vägen.
3 mars, 2011 kl. 09:42 #119880lancevancedanceDeltagareTack för svaren. Körde på ratsit istället då jag inte kommer behöva många kreditbedömningar. Tänker skriva på sveas kontrakt snart.
Edit: Man kollar endast efter anmärkningar va? än så länge har jag bara sett:
”Det finns inga registrerade anmärkningar på den här personen”Sedan skickar jag iväg produkten.
9 mars, 2011 kl. 16:36 #120208lancevancedanceDeltagareMen om jag alltså gör en liten kreditkontroll hos shj t.ex bara för att se om personen har anmärkning, är inte det samma sak som att ringa kronofogden och fråga de om personen har en anmärkning?
9 mars, 2011 kl. 16:44 #120209GregerADeltagareDu får veta aktuell folkbokföringsadress, anmärkningar och aktuellt skuldsaldo via en s.k anmärkningskontroll.
Jag vet inte om KFM ger info om ärenden som är avslutade, men i stort sett är det samma info. Dock får du värdera tiden du kan få sitta i telefonkö och vänta – 5 kr i minuten är en bra tumregel på värdet av egen tid – så särskilt lönsamt är det inte att ta ”gratisupplysningar” den vägen.
10 mars, 2011 kl. 00:22 #120223lancevancedanceDeltagareNej precis, du har helt rätt GregerA. Kan dock göra det vissa dagar då jag har tid över.
Jag kör just nu ratsit då jag gillar att jag inte behöver binda upp mig, men börja nog snart med shj istället. Köper deras minsta paket till att börja med.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.