Startsida Forum E-handelsforumet Betalsystem Ska jag skriva på klarnas kontrakt?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 15 totalt)
  • Författare
    lancevancedance
    Deltagare

Fick dessa priser:

Startavgift: 1995:-
    Trans avg: 2.75% + 12,6:-
    De gav mig en pristrappa på 0-5 ordrar 2.75 %
    5-10 ordrar för 2.25%

Förhandlade i flera timmar över 14 dagar och det gick bara inte mer. Är det ens bra?
    Bör jag skriva på?

Stör mig på att de betalar ut efter 14-20 dagar. Superdåligt ju. Kommer ha dåligt med likviditet.

Joel
    Deltagare

Det är nog vad du kan förvänta dig som nystartad.

Sedan får du återkomma en gång per halvår eller år så justerar de dina priser vart eftersom du ökar omsättningen. Vi har precis omförhandlat vårt avtal för tredje gången.

Behöver du inte betala någon års-/månadsavgift alls?

Parvelito
    Deltagare

Om du inte tycker att du har fått en bra deal, så strunta i att använda dem. Man kan t.ex. köra det i egen regi istället. Det förbättrar inte din likviditet, men du slipper ju betala en god del av ditt täckningsbidrag för att någon skall göra ett relativt enkelt jobb åt dig. Och det förbättrar på sikt din lönsamhet.

lancevancedance
    Deltagare

Årsavgift på 2995:-
    Månadsavgiften blir då: 249:-

Detta eftersom att de bjuder på 2 månader.

Jag har nog tid att göra det själv. Enda saken är den att jag är rädd för att mina kunder kanske inte betalar.

Men sen igen så betalar jag Klarna 4990:- Första året och då har jag egentligen råd att förlora 5000 SEK kan man ju säga!

Bör jag köra på det själv? Har inte så många ordrar. Under 5 ordrar per dag och snittordern ligger på 1500- 2000 SEK

Bjorn
    Deltagare

Du bör väga in vilka produkter du säljer, och marginalerna på dessa. Vissa branscher har ju betydligt högre fraudrisk. Jag ser ingen anledning att inte testa själv till en början för att se hur det går.

lancevancedance
    Deltagare

Kommer kännas pirrigt i magen men kör på det då! :)

Dessa ordrar kan vara fraud:

– Skickas inte mot folkbokföringsadress
    – stora ordrar

Vad mer?

Tomas
    Deltagare

jag har kört fakturering i egen regi i 5 år och gör så ännu. Men har lagt till Klarna för att på ett enkelt sätt kunna erbjuda delbetalning. Det kan ge fler köp – hoppas jag. Har man tid och pengar kan man ju sköta också delbetalning själv, men jag har valt Klarna till det, men inte till fakturering. Vanlig fakturering är inte så tidskrävande och fungerar bra i mitt segment.

Lennie
    Deltagare

Jag använder SveaWebpay men har INTE valt factoring-tjänsten utan endast administration. Detta kostar inte flera procent per faktura utan en fast avgift per faktura. Hittills har jag fått betalt för rubbet som Svea godkänt. Jag har bara förlorat en faktura och den gick inte genom Sveas UC utan jag reggade den manuellt. Svea tar aldrig någon risk i mitt fall utan endast jag.

Det står inte mycket om denna tjänst på deras hemsida men om du ringer och frågar kan du få den, helt enkelt en väldigt bra tjänst och jag spar extremt mycket tid och faktiskt pengar. När jag körde fakturor i egen regi gick det inge vidare med att få in allt.

GregerA
    Deltagare

Jag kan nog hålla med Lennie om att den största orsaken till kreditförluster är att man inte sköter bevakning och påminnelser ordentligt, utan det blir liggande för att man har för mycket annat att göra. Blir det sedan en tvist så är det ingen som minns riktigt hur det var sagt … och man får ge sig.

Så det kan vara klokt att köpa den tjänsten av Svea eller nån annan.

Lennie
    Deltagare

@GregerA 16059 wrote:

Jag kan nog hålla med Lennie om att den största orsaken till kreditförluster är att man inte sköter bevakning och påminnelser ordentligt, utan det blir liggande för att man har för mycket annat att göra.

…och det är ju inte den roligaste sysslan man kan göra heller så den blir lätt eftersatt.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 15 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.