Startsida Forum E-handelsforumet Betalsystem Fakturering i "egen regi"?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 25 totalt)
  • Författare
    Monica
    Deltagare

Jag är blivande e-handlare inom inredning, har min web-shop under planering och uppbyggnad. Jag måste börja med att ge alla engagerade e-handlare en eloge, ni är fantastiska med att dela med er av era erfarenheter, ett fantastiskt forum med massor av värdefull information!! Tack!
    Till min fundering just nu… Hur gör ni som inte låter någon av de större faktureringsbolagen sköta kreditkontrollen och faktureringen? Är det någon av de kreditupplysningstjänster jag hittade när jag sökte på nätet som ni använder och hur gör ni rent praktiskt??? Det bör väl ligga inlagt i systemet att kunden får ett ja eller nej direkt?
    Kommer att sälja en del ganska dyra saker, ska förstås kalkylera vidare men det låter ju lite lockande (samtidigt väldigt pirrigt) att i alla fall börja i ”egen regi”…

hansanders
    Deltagare

Det har ju väldigt stor betydelse vad du säljer och till vilken kundkategori.
    Om du tror att dina kundförluster kommer att vara lägre än 5% så är det väl inte fel att fakturera själv.
    I Hogias faktureringsprogram finns snabblänk för kreditkoll, om du vill ha en sån funktion.

fotofyndet
    Deltagare

Vi kör faktura i egen regi. Vi har en modul till OsCommerce som kör mot Creditsafe, där en upplysning tas när kunden går igenom kassarutinen. Om kunden inte går igenom slussas han eller hon tillbaka till sidan där man väljer betalsätt. Funkar kanonbra. Tidigare fick man köpa modulen av en firma vid sidan om, men numera får man den gratis av Creditsafe om man beställer tjänsten.

Kreditförluster på 5% tycker jag personligen låter horribelt högt. 1% är för mycket.

Parvelito
    Deltagare

Jag kör i egen regi och har valt att inte ha ett direkt svar i butiken om kunden är godkänd eller ej. Ungefär 4% av kunderna blir inte godkända, vanligen för att de har betalningsanmärkningar och/eller ett skuldsaldo hos kronofogden. I några fall har jag valt att avslå faktura eftersom det inte känts ”bra”, vanligen stora ordrar med lite för mycket eftertraktade varor eller väldigt unga människor som beställt mycket. En gång har en kund opponerat sig mot att inte få handla mot faktura, i övrigt är det mest bara tystnad man får från kunderna som inte blir godkända, trots att jag erbjuder dem att betala i förskott och skickar med en direktlänk till Payson med alla uppgifter ifyllda.

Kreditförluster på mer än 1% är helt absurt och då gör man fel någonstans. Mina kreditförluster förra året var c:a 200kr, men låt gå för att jag säkert hade lite tur och det kan bli mer i år.

Kreditupplysningarna tar jag via SHJ.se, de kostar under 4kr/st om man köper 500st. Fakturan skickar jag med i paketet. Ungefär var tionde kund får jag skicka en påminnelse till, och faktum är att påminnelseavgifterna finansierar kreditupplysningarna. I år har jag börjat ta ut en fakturaavgift på 19kr vilket lett till att jag har färre fakturor, men i gengäld är de på 30 dagar netto och genererar rätt bra med pengar. Bankräntorna är fortfarande så låga att det inte kostar särskilt mycket att låna ut lite slantar.

Jag tycker man skall ställa detta mot Klarnas avgifter som är rätt så mastiga.

Sedan har jag hört skvallras om att det kan tänkas dyka upp ytterligare ett alternativ inom kort som ger dig oöverträffad valfrihet att till självkostnadspris kunna leja ut valfria delar av din fakturahantering. Håll ögonen öppna.

precis en san
    Deltagare

Jag använder inte fakturering alls. Kunden får välja mellan att betala direkt med kreditkort på shopen, eller så kan de välja att föra över pengar till mitt Plusgiro.

GregerA
    Deltagare

Vi kör fakturering i egen regi, och sköter man bara bevakning och påminnelser så att inget ligger och surnar till, så funkar det bra. En o annan förlust har det blivit, men det är betydligt mindre än vad det skulle kosta att anlita Klarna.

Bättre att kunna äta potatisgratäng än nudlar … ;)

Crilles
    Deltagare

@GregerA 16057 wrote:

Bättre att kunna äta potatisgratäng än nudlar … ;)

Haha som att jag tänkte på den med ;)

jag vet inte varför, men den frasen har fastnat på hjärnan :)

Katrin Lundgren
    Deltagare

Någon har för alltid förstört potatisgratäng för mig :-)

Crilles
    Deltagare

Haha. jo men det är ju bättre än nudlar ;)

Lennie
    Deltagare

@Parvelito 16049 wrote:

Sedan har jag hört skvallras om att det kan tänkas dyka upp ytterligare ett alternativ inom kort som ger dig oöverträffad valfrihet att till självkostnadspris kunna leja ut valfria delar av din fakturahantering. Håll ögonen öppna.

Ojojoj. nu blev jag toknyfiken. Det här skulle vara ytterst intressant att får ett PM om ;)

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 25 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.