Startsida Forum E-handelsforumet Betalsystem Kortterminaler

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Kocken
    Deltagare

Vi tittar på att öppna en ”fysiksk” butik som komplement till vår webb och funderar på att skaffa en fristående kortteminal till detta.
    Behöver man ha Telia Betal: Telia Betal Företag – Telia.se för att ”kunna” köra det.
    Eller är det bara ett sätt till från Telia att ”lura” av en mer pengar. Borde fungera lika bra med ett vanligt ADSL abonnemang?

hansanders
    Deltagare

Har man varit nära blodstörtning och hjärtinfarkt när inte kortapparaten funkar, då är extrakostnaden för en säker anslutning en baggis !
    Dessutom verkar apparaturen , eller teleförbindelsen, veta exakt när det är som allra jäktigast med kunder….

GregerA
    Deltagare

Man kan köra via vanligt bredband också med de flesta moderna terminaler.

Telia Betal kan väl enklast beskrivas som ett slags VPN där kommunikationen till betalväxlarna går separat från övrig internettrafik – så nånting får man för pengarna.

Men har du inte enormt mycket transaktioner så är en vanlig förbindelse helt ok. Vi kör själv med det.

Ett tredje alternativ är att du skaffar en trådlös (GPRS) terminal. Då kan du ta den med dig om du skall stå på mässa eller dylikt. Den kostar nån hundrlapp mer i månaden dock.

Parvelito
    Deltagare

Det brukar vara så att om du inte har Telias tjänst utan vill köra över bredbandet, så kräver kortinlösaren att du har en krypteringsbox som kostar i någonstans i närheten av vad Telia tar för sin tjänst.

GregerA
    Deltagare

Inte nu längre … det är inbyggt i terminalen.

T.ex BBS/Nets i5100 – där har man följande val:
    o Via bredband (måste vara via vanlig nätverkskabel och kan ej vara via mobilt bredband eller WLAN)
    o Via Telia Betal
    o Kassakoppling (enligt angiven kassaleverantör/kassaapplikation på sida 1)
    o Via telefonjacket (endast direktlinje och ej möjligt via växel samt tillkommer med 395 SEK vid första fakturatillfället)

Jag tror Point har liknande nu.

Själv har jag dock en lite äldre terminal med en extern kommunikationsbox. Men det är dags att byta lite senare i år.

precis en san
    Deltagare

Installerade min nya kortterminal med chip i går som jag köpt från Payex. Har en trådlös vilket är suveränt om man måste ta den med sig vid någon mässa etc. Har dessförinnan haft en liknande trådlös terminal, dock utan chipfunktionen, som jag också varit mycket nöjd med.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.