Startsida Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande köp från eu (England)

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    HenKad
    Deltagare

Vill bara kolla om jag förstått detta rätt.

Om jag handlar från EU för att sedan sälja i Sverige så betalar jag igentligen ingen moms på inköpet om jag är momsregistrerad utan momsen jag betalar till staten är avdragsgill så i slutändan är det utan moms?

Jag skall dock betala moms på försäljningsvärdet så säljer jag en vara inköpt från eu för 500kr och säljer denna för 1000kr skall jag betala moms på inköpssumman och inte bara på vinsten?

mao är det ingen bra affär att köpa någonting för 170ex moms från eu och sälja för 190kr inkl moms då det i slutändan ger en förlust på ca 18kr?

Hoippas någon fattade vad jag menar och kan svara.

/Henrik

Parvelito
    Deltagare

Köper du något från England så skall du inte betala moms i England om du anger ditt momsnummer.

Vad gäller priser och kalkyler, så tänk alltid ex moms.
    Att köpa något för 170kr ex moms och sälja det för 152kr ex moms (190kr inkl moms) är en dålig affär alla dagar i veckan.

Moms utgår alltid på hela försäljningsvärdet så länge vi inte pratar om begagnade saker som köpts in utan moms av t.ex. privatpersoner. Då blir det VinstMarginalBeskattning, men det är ett annat kapitel.

Majsan
    Deltagare

Om du handlar en vara från annat momsregistrerat företag i EU/EES land och skall använda den i din verksamhet köper du in den momsfritt (förutsatt att du åberopat ditt VAT-nr).

När du redovisar detta på din Skattedeklaration räknar du ut momsen som du egentligen skulle betalt för varan och sedan drar du av samma belopp som ingående moms. Dvs detta blir ett plus minus 0 saldo.

När du sedan säljer varan här i Sverige för 1000 kr (ink moms) skall du betala momsen på den med 200 kr. Du har då gjort en vinst på 300 kr.

Så ditt räkneexempel på att köpa något för 170 ex moms och sälja för 190 ink moms är en förlust på 18 kr förutsatt att det är 25% moms på varan :)

hansanders
    Deltagare

Den moms du betalar (ingående moms) vid inköp, dras från den moms du betalar in (utgående moms).
    Det innebär att momsen som i slutändan inbetalas är på mervärdet av produkten eller tjänsten. Därför heter det mervärdesskatt.
    Om du köper för större belopp än vad du säljer, får du tillbaka mellanskillnaden. Det heter dock inte mindrevärdesskatt.

Majsan
    Deltagare

@Parvelito 15685 wrote:

Köper du något från England så skall du inte betala moms i England om du anger ditt momsnummer.

Vad gäller priser och kalkyler, så tänk alltid ex moms.
    Att köpa något för 170kr ex moms och sälja det för 152kr ex moms (190kr inkl moms) är en dålig affär alla dagar i veckan.

Moms utgår alltid på hela försäljningsvärdet så länge vi inte pratar om begagnade saker som köpts in utan moms av t.ex. privatpersoner. Då blir det VinstMarginalBeskattning, men det är ett annat kapitel.

Men snälla Parvelito. Vill du inte gå in på VMB???? :p

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.