Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › .html eller inte i URL?
- Detta ämne har 6 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 8 månader sedan av Christoffer Tyrefors.
-
FörfattareInlägg
-
18 februari, 2011 kl. 13:08 #95600kimovskiDeltagare
Hur är det egentligen – blir man bättre rankad med URL’er som slutar på .html eller inte? Har fått två olika svar (från två olika SEO-konsulter) och tänkte kolla om någon här har testat nyligen?
18 februari, 2011 kl. 14:47 #119259PatrikSDeltagareVerkar ju väldigt udda om det skulle hjälpa att ha .html men jag är ingen SEO-konsult.
18 februari, 2011 kl. 18:07 #119268JoelDeltagareJag har hört att man ska skippa all information som är irrelevant sökordet, dvs
http://www.partykungen.se/sjalvlysande-armband är således bättre än http://www.partykungen.se/sjalvlysande-armband.html.
Trotts det så fortsätter jag att köra med min .html för att det är vad jag är uppväxt med och det är vad som ser snyggast ut för mig
SEO handlar ju i mångt och mycke om att vara uppbyggt efter att användaren ska förstå sidan struktur så bra som möjligt och då är det ju lättare för en novis kund att komma ihåg adressen utan ”.html”-prefixen nästa gång de ska handla självlysande armband. Och så tänker antagligen Google också…
19 februari, 2011 kl. 10:25 #119293SamHjalpDeltagareJag tror inte att det påverkar resultatet överhuvudtaget då Google är smartare än att inkludera filändelsen i sina relevansalgoritmer.
Personligen tycker jag att det är bra med filändelse på ex. produktsidor medan kategorisidor passar bättre utan. Då kan användaren direkt se om det är en sida med faktisk information denne är på väg till eller om det är en översiktssida. Svårt att förklara vad jag menar märker jag.
24 februari, 2011 kl. 12:57 #119567kimovskiDeltagareTack för svaren! Jag håller med SamHjälp att det kan vara bra ur den synvinkeln att en användare kan differensiera kategori vs. produktsidor via URL fältet. Sen hur Google rankar det kan vara en separat fråga. Hur som helst känns det inte som Google lägger stor vikt vid just denna faktor.
24 februari, 2011 kl. 13:11 #119569JoelDeltagareDet som vore intressant så klart är ju om du hamnar i ett läge där en konkurrent och du har exakt samma seo-fördelar med skillnaden att din konkurrent kör utan prefix och du med. Och därmed kanske vinner över dig i sökresultaten.
Alla små justeringar väger ju upp till resultatet… :rolleyes:
24 februari, 2011 kl. 14:51 #119573Christoffer TyreforsDeltagareFiländelsen har i sig självt ingen SEO-effekt, däremot är det så att ju kortare någonting är, desto mer vikt får det som är med. Ideal titel, url eller
för sökningen ”bil” är alltså kort&gott ”bil”, men man har ju oftast fler ord för att täcka andra sökningar.
Däremot har jag läst nåt test som visade ~6% ökning i CTR för webbsidor utan .html och det är såklart en ganska önskvärd effekt.
Den tredje fördelen utan .html är att man har ytterligare fem (synliga) tecken på sig att skriva något säljande/lockande (eller ett extra sökord) – google visar ju inte oändligt många tecken i url-raden.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.