Startsida › Forum › E-handelsforumet › Ekonomi & Företagande › Import utanför EG
- Detta ämne har 5 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 9 månader sedan av GregerA.
-
FörfattareInlägg
-
15 februari, 2011 kl. 22:03 #95576MacondaxDeltagare
Ibland biter man sig ordentligt i svansen, och så denna gången.
Jag har hittat en högintressant leverantör i Turkiet, med produkter som verkligen passar in i mitt sortiment. Leverantören är intresserad av att sälja produkterna till oss, så på det planet är det klart. En order med produktprover är färdig, och tanken är att den skall levereras inom kort.
NU:
Hur fanken går man tillväga? Det blir ju en import utanför EG, vilket kräver kontakt med Tullverket. Finns det någon vänlig skäl som kan förklara vilka steg som kommer vid en import utanför EG? (Gärna i en pedagogisk 1-2-3 modell )Produkterna är som sagt enbart prover (samples), så (om jag förstått det rätt) skall de enbart momsas in i Sverige, och inte tullas. Momsen skall i sin tur betalas till Tullverket.
Jag har hittills enbart ”importeras” produkter från länder inom EU-samarbetet, och då är det ju lika enkelt som att handla på närmaste ICA.
15 februari, 2011 kl. 22:12 #119073LastbrygganDeltagare@Macondax 15443 wrote:
Ibland biter man sig ordentligt i svansen, och så denna gången.
Jag har hittat en högintressant leverantör i Turkiet, med produkter som verkligen passar in i mitt sortiment. Leverantören är intresserad av att sälja produkterna till oss, så på det planet är det klart. En order med produktprover är färdig, och tanken är att den skall levereras inom kort.
NU:
Hur fanken går man tillväga? Det blir ju en import utanför EG, vilket kräver kontakt med Tullverket. Finns det någon vänlig skäl som kan förklara vilka steg som kommer vid en import utanför EG? (Gärna i en pedagogisk 1-2-3 modell )Produkterna är som sagt enbart prover (samples), så (om jag förstått det rätt) skall de enbart momsas in i Sverige, och inte tullas. Momsen skall i sin tur betalas till Tullverket.
Jag har hittills enbart ”importeras” produkter från länder inom EU-samarbetet, och då är det ju lika enkelt som att handla på närmaste ICA.
Försök få dem att skicka det med en etablerad speditör så sköter de pappershanteringen åt dig och du kan bli fakturerad moms och tull av speditören. Jag har tagit några småsändningar från USA med FedEx och pappersbiten har funkat utan problem och jag har fått det utkört direkt och blivit fakturerad i efterhand av FedEx..
Vid större sändningar så använder jag mig av P.EX. tjänster som jobbar med olika speditörer och då sköter P.EX. hela den tråkiga pappershanteringen.
Det enda du behöver göra innan är att skaffa dig ett EORI-nummer när du importerar utanför EU.
Detta var kanske inte svar på din fråga, men varför krångla till saker när det finns dom som är proffs på det?
15 februari, 2011 kl. 22:15 #119074GregerADeltagareDet beror lite på hur de skickas, men om de kan skickas med någon pakettjänst, typ EMS, DHL, UPS … så behöver du egentligen inte göra något. De sköter införtullningen och skickar en faktura till dig på tull och moms + en avgift som kallas utläggsprovision.
I annat fall kontakta en speditör som ordnar frakt och införtullning till dig.
Schenker, DHL, Kuehne+Nagel, UPS SCS, Geodis Wilson är några av de större aktörerna, och de hanterar både båt, land och flygtransporter.Om du kommer att importera i större skala så är det bra om du skaffar kredittillstånd hos Tullen, så att du får tull o moms fakturerad direkt från tullen, så slipper du utläggsprovisionen hos transportören.
EDIT: Just det – EORI nummer måste du få ett … finns nån blankett på Tullens hemsida att fylla i.
16 februari, 2011 kl. 11:40 #119081MacondaxDeltagareMats/GregerA:
EORI-nummer har jag ansökt om (onlineformulär på Tullverkets hemsida). Tog cirka 10 timmar från ansökan tills det att numret fanns i mailboxen.Godset kommer sändas med TNT, vilket man väl får kalla för etablerade. Får ta kontakt med TNT när det finns ett sändningsnummer för godset, och se hur hanteringen går till.
16 februari, 2011 kl. 15:27 #1190901CRUDeltagareSå här gjorde jag för 2 veckor sedan med en leverantör som har flyttat all sin handel från Tyskland till Schweiz.
Frågade om leverantören kunde organisera transporten och ta hand om alla papper för tull, det fixade de genom att anlita en tysk transportör som i sin tur anlitade det svenska företaget TransFargo i Malmö för tullhanteringen. Jag uppgav vid min beställning till leverantören vårt EORI nummer.
Varorna lämnade Schweiz förra måndagen, och nu i måndags ringer tullen för att få reda på vad det var för produkter i paketet, jag uppgav att det var produkter gjorda i metall och då blev det ingen extra avgift. På eftermiddagen i Måndags ringer TransFargo och berättade att de hade en leverans till mig men att jag måste betala in införselmomsen (25% av inköpsvärdet på varor och transporten), avgiften för direktförtullning 595 kr som man aldrig slipper och betalningsförmedlingsavgiften som var på 275 kr. De 275 kr är ett minimibelopp och är normalt 2,5 % av införselmomsen. TransFargo vill ha betalt före leveransen. På tisdagen fick jag allt levererat. Ett tips är att inte glömma lägga på de ökade faktiska kostnaderna som tillkommer vid import på slutpriset på produkterna.16 februari, 2011 kl. 16:52 #119107GregerADeltagareOm det går med TNT Express (alt Economy Express) så fixar de allt till dig. Kostnad för tulldeklaration ingår i fraktkostnaden, men det tillkommer kostnaden för utläggsprovision – runt 100-150:-.
Om de inte ser några problem med din kreditvärdighet så kommer det att köra ut paketet till dig, och sedan dimper det ner en faktura på tull o moms.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.