Startsida Forum E-handelsforumet Logistik Posten- rekommenderat?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 28 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #95538
    JessicaH
    Deltagare

    Ni som skickar med posten, skickar ni icke-rekommenderat? Är det verkligen säkert att göra så som företag, kunden kan ju hävda att h*n inte fått varan?

    Jag trodde att man som företagare ingick avtal med posten och att man då alltid skickade varorna som paket=spårbart. Men så verkar det ju inte vara? Känns osäkert att skicka icke.spårbart… särskilt när man som jag t.ex. kommer att sälja rätt dyra varor… 500kr och uppåt runt 3000….Kan man inte ha avtal med posten om man inte är enormt stor?
    Är det några här som skickar med posten?

    Jag vill gärna använda mig utav Posten men vet inte hur jag ska kunna göra det eftersom de (posten) sagt till mig att man har samma priset som privatperson=svindyrt att skicka rekommenderat…

    #118728
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    De flesta här skickar inte med posten för vi tycker det är för dyrt. De vi skickar med posten skickas oftast som brev icke rekommenderat.

    Vad som gäller är att är man liten e-handlare och vill använda posten så gör man det och subventionerar priset för att kunden ska handla, eller också skickar man på billigare sätt. Enkelt uttryckt.

    #118729
    danielandersson
    Deltagare

    @JessicaH 15054 wrote:

    Ni som skickar med posten, skickar ni icke-rekommenderat? Är det verkligen säkert att göra så som företag, kunden kan ju hävda att h*n inte fått varan?

    Jag trodde att man som företagare ingick avtal med posten och att man då alltid skickade varorna som paket=spårbart. Men så verkar det ju inte vara? Känns osäkert att skicka icke.spårbart… särskilt när man som jag t.ex. kommer att sälja rätt dyra varor… 500kr och uppåt runt 3000….Kan man inte ha avtal med posten om man inte är enormt stor?
    Är det några här som skickar med posten?

    Jag vill gärna använda mig utav Posten men vet inte hur jag ska kunna göra det eftersom de (posten) sagt till mig att man har samma priset som privatperson=svindyrt att skicka rekommenderat…

    Du kommer aldrig kunna få en deal på brev, end of story (långa historien innehåller bl a konkurrensverket).

    Paket kan du däremot få deal på när du är större och då är det försäkrat upp till 50 000 kr (om jag minns rätt).

    Att skicka ordrar som REK/postpaket/företagspaket när värdet är högre är en ganska vanlig taktik och som vanligt brev när det är lägre. Bara se till att baka in detta i något pris (antingen varans eller frakten)

    #118735
    Parvelito
    Deltagare

    Om vi benar upp det lite så tror jag att de flesta mindre E-handlare gör så här:

    Mindre och billigare saker, upp till ett värde av 3-700kr (lite beroende på riskbenägenhet och marginaler) och som väger mindre än 1kg, skickas med brev på Posten, utan spårning. Det är förvånansvärt få brev som försvinner. En del använder Postens varubrev, som har inlämningskvitto, men inte mer spårning än så.

    Dyrare och större saker skickas i allmänhet inte med Posten, för deras prisbild där är rätt så skev om man inte har volym och lägger en jädra massa timmar och envishet på att få till ett vettigt avtal med dem.

    Istället använder man DHL eller Schenker som genom olika kampanjer, grupprabattavtal och lite mer offensivt affärssinne i allmänhet erbjuder priser en bra bit under vad Posten erbjuder.

    Gentemot kunden är det viktigt att ha en konkurrenskraftig fraktkostnad. Det varierar stort mellan olika branscher vad som är kutym, och alla handlare resonerar olika.

    Jag tycker inte att det är fel att ta en _mindre_ del av täckningsbidraget på produkten man sålt för att subventionera frakten. Och handlar kunden för mycket pengar ser jag inga problem med att bjuda på frakten. Det lockar fler kunder att handla över huvudtaget, och de handlare mer och oftare.

    Jag säljer tillbehör till hemelektronik, där priskonkurrensen är stor. På sajten Prisjakt är det ett krig mellan vem som är billigast. Jag har en strategi där att inte vara billigast på produkten, men gärna på produkten + frakt. Smarta kunder stirrar inte på prislappen, utan på totalkostnaden, och jag vill ha smarta kunder. De orsakar mindre problem. Sedan gör jag vara jag kan för att ha bra betyg också, det gör att även om man är några procent dyrare än andra (som har sämre betyg), så väljer många mig ändå.

    Vad du skall tänka på är hur DU skall presentera ett bra erbjudande till DINA kunder. Vilka är dina argument för att kunden skall välja dig?

    #118784
    1CRU
    Deltagare

    Jag är nog den enda på detta forum som använder posten.
    Jag skickar allt under 2 kilo som rek-brev. Rek-breven skriver jag ut i packsoft för detta får jag lite billigare pris på fakturan. Mina paket som väger över 2 kilo lämnar jag in rakt över disk hos posten så de får skriva ut adresslapparna ( om jag skriver adresslappen själv i packsoft på paket blir jag straffad med drivmedelstillägg och volymberäkning). Jag tar ut en kostnad på 95 kronor i frakt. Fraktfritt om de köper för över 1500 kronor. Då vi har många dyra saker och tunga har jag naturligtvis sett till att det är kostnadsteckning för frakten. Dock förstår jag att jag även förlorar en del småkunder som kanske bara vill köpa en liten sak för 100 kronor och sedan måste betala 95 kr i frakt.

    Jag måste få säga att jag aldrig skulle vilja överge posten. Jag har nu i 3 års tid skickat paket/rek/postförkott dagligen runt om hela Sverige och inte en enda försändelse har försvunnit. Då jag även älskar bubbelplast och skickar massor med glas kan jag stolt säga att endast 4 glas har kommit fram trasiga på dessa 3 åren. våra snittorder ligger på 1100 kr webshoppen så det känns tryckt att skicka dem som rekbrev. Nästan alla våra försändelse når mottagaren på 1-2 dagar.
    Jag tycker det är väl värt för oss med våra produkter att betala lite extra i transportkostnad för att få fram ett paket säkert.
    Man kan väl också säga att jag är ett kontrollfreak och därför vill jag skicka alla mina paket med kollinummer. Ingen kund ska i efterhand kunna säga till mig att de inte har fått paketet eller fakturan (fakturan lägger jag alltid i paketet/rekbrevet).

    Jag tycker posten passar mig och mina produkter kanon. Känner ett stort hat till DHL, sedan vi anlitade dem för 2 år sedan att skicka våra vinställ som är typ 221 cm långa till olika kunder runt om i landet. De lyckades demolera 4 försändelser av 5, dessa vinställ är en stålkonstruktion och som kommer upp på pall från Frankrike med endast plast omkring sig. Emballaget var specialbeställda kartonger som idag fungerar utmärkt när vi skicka vinställen med bussgods, notera att inte ett enda vinställ har böjts/demolerats sedan vi började med bussgods.

    Om jag kan välja transportföretag när jag handlar på internet i andra webshoppar väljer jag bort DHL.

    PS: Fick idag höra av min posttjej att det tydligen har börjat att diskutera om att ta bort volymberäkningen på paketen i pack-soft.

    Lycka till i ditt val av transportör :-)

    Själv är jag på jakt efter ett seriöst och bra transportföretag för import av vinställ från USA. Alla tips mottages tacksamt.

    Mvh Helen

    #119032
    JessicaH
    Deltagare

    @1CRU 15119 wrote:

    Jag är nog den enda på detta forum som använder posten.
    Jag skickar allt under 2 kilo som rek-brev. Rek-breven skriver jag ut i packsoft för detta får jag lite billigare pris på fakturan. Mina paket som väger över 2 kilo lämnar jag in rakt över disk hos posten så de får skriva ut adresslapparna ( om jag skriver adresslappen själv i packsoft på paket blir jag straffad med drivmedelstillägg och volymberäkning). Jag tar ut en kostnad på 95 kronor i frakt. Fraktfritt om de köper för över 1500 kronor. Då vi har många dyra saker och tunga har jag naturligtvis sett till att det är kostnadsteckning för frakten. Dock förstår jag att jag även förlorar en del småkunder som kanske bara vill köpa en liten sak för 100 kronor och sedan måste betala 95 kr i frakt.

    Jag måste få säga att jag aldrig skulle vilja överge posten. Jag har nu i 3 års tid skickat paket/rek/postförkott dagligen runt om hela Sverige och inte en enda försändelse har försvunnit. Då jag även älskar bubbelplast och skickar massor med glas kan jag stolt säga att endast 4 glas har kommit fram trasiga på dessa 3 åren. våra snittorder ligger på 1100 kr webshoppen så det känns tryckt att skicka dem som rekbrev. Nästan alla våra försändelse når mottagaren på 1-2 dagar.
    Jag tycker det är väl värt för oss med våra produkter att betala lite extra i transportkostnad för att få fram ett paket säkert.
    Man kan väl också säga att jag är ett kontrollfreak och därför vill jag skicka alla mina paket med kollinummer. Ingen kund ska i efterhand kunna säga till mig att de inte har fått paketet eller fakturan (fakturan lägger jag alltid i paketet/rekbrevet).

    Jag tycker posten passar mig och mina produkter kanon. Känner ett stort hat till DHL, sedan vi anlitade dem för 2 år sedan att skicka våra vinställ som är typ 221 cm långa till olika kunder runt om i landet. De lyckades demolera 4 försändelser av 5, dessa vinställ är en stålkonstruktion och som kommer upp på pall från Frankrike med endast plast omkring sig. Emballaget var specialbeställda kartonger som idag fungerar utmärkt när vi skicka vinställen med bussgods, notera att inte ett enda vinställ har böjts/demolerats sedan vi började med bussgods.

    Om jag kan välja transportföretag när jag handlar på internet i andra webshoppar väljer jag bort DHL.

    PS: Fick idag höra av min posttjej att det tydligen har börjat att diskutera om att ta bort volymberäkningen på paketen i pack-soft.

    Lycka till i ditt val av transportör :-)

    Själv är jag på jakt efter ett seriöst och bra transportföretag för import av vinställ från USA. Alla tips mottages tacksamt.

    Mvh Helen

    Men hur får du fraktkostnaderna på faktura?
    Jag vet inte…känner mig bara så trög när det gäller detta med frakt…
    Jag kommer att sälja relativt dyra varor och vet inte hur jag ska välja fraktbolag och hur jag ska tänka när jag sätter fraktpriset. Jag har kontaktat både posten och dhl men blir inte klokare.
    Om postens rek-priser var bättre skulle jag välja posten, men det blir ju så höga frakter när man vill skicka rek. Och jag vill inte skicka icke-rek, känns för osäkert och jag skulle bara gå runt och oroa mig.

    Man kan ju skicka som paket upp till 3 kg 150kr men frågan är om kunden vill betala den frakten? Känns sådär…men det skulle vara lätt för mig att ha det systemet utan att förlora massa pengar. Och då är inte emballage inräknat ens….

    Pluskontot… Hur vet man vad priserna blir? Jag vill veta det innan jag betalar 2000kr och går med.
    Och vart kan man lämna in sina DHL-paket? Jag bor på landet och kan med all säkerhet säga att de inte kommer att åka hit och hämta några paket…

    #119035
    danielandersson
    Deltagare

    @JessicaH 15400 wrote:

    Men hur får du fraktkostnaderna på faktura?

    Du skapar ett konto hos Posten.

    @JessicaH 15400 wrote:

    Jag kommer att sälja relativt dyra varor och vet inte hur jag ska välja fraktbolag och hur jag ska tänka när jag sätter fraktpriset. Jag har kontaktat både posten och dhl men blir inte klokare.

    Tänk att du troligen inte vill gå minus på frakten, om du nu inte känner att den är för hög. Har du då höga marginaler så kan det gå att subventionera den.

    @JessicaH 15400 wrote:

    Om postens rek-priser var bättre skulle jag välja posten, men det blir ju så höga frakter när man vill skicka rek. Och jag vill inte skicka icke-rek, känns för osäkert och jag skulle bara gå runt och oroa mig.

    Att gå runt och oroa dig låter tämligen meningslöst.

    Du kan få priser hos Posten på postpaket som är lägre än brev + REK-kostnad. På postpaket har du full spårbarhet samt att det är försäkrat upp till 50 000 kr om jag inte minns fel. (eller har REK samma värde kanske?)

    @JessicaH 15400 wrote:

    Man kan ju skicka som paket upp till 3 kg 150kr men frågan är om kunden vill betala den frakten?

    Om du säljer en soffa för 8000 kr så bryr nog inte kunden sig för 150 kr i frakt. Om du däremot säljer ett iPhone-skal så skulle nog de flesta kunder klaga.

    @JessicaH 15400 wrote:

    Pluskontot… Hur vet man vad priserna blir? Jag vill veta det innan jag betalar 2000kr och går med.

    Har du testat att.. du vet.. FRÅGA dem? ;)

    @JessicaH 15400 wrote:

    Och vart kan man lämna in sina DHL-paket? Jag bor på landet och kan med all säkerhet säga att de inte kommer att åka hit och hämta några paket…

    Vet inte hur det är med DHL/Schenker, men Posten kommer och hämtar postpaket, det ingår i priset.

    #119038
    Dan
    Deltagare

    maila pluskontot så får du prislistan

    #119042
    Tomas
    Deltagare

    och ring DHL. Tex hos mig (på landet) hämtar de före kl 09.00 måndag, onsdag & fredag. I stan hade de säkert hämtat kll 14 varje vardag.

    Tyvärr kör DHL med stor lastbil även för små paket. Posten (lantbrevbäring) tar ju paket med sig när de ändå kör förbi och Poståkeriet har skåpbilar. Och nu när vägföreningen (privat) kommit på att de med verksamhet ska redovisa antal ton de ”orsakar” på våra vägar är det ju lite trist med en 10tons lastbil 3 ggr i veckan, det blir många onödiga ton och risk att jag likställs med tex lantbrukare och entreprenadfirmor och därmed får betala högre vägavgift. Detta bara för att nämna ytterligare faktorer som kan påverka slutpriset på frakten:o

    #119099
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Tycker samma, bra skrivit!

    @Parvelito 15065 wrote:

    Jag säljer tillbehör till hemelektronik, där priskonkurrensen är stor. På sajten Prisjakt är det ett krig mellan vem som är billigast. Jag har en strategi där att inte vara billigast på produkten, men gärna på produkten + frakt. Smarta kunder stirrar inte på prislappen, utan på totalkostnaden, och jag vill ha smarta kunder. De orsakar mindre problem. Sedan gör jag vara jag kan för att ha bra betyg också, det gör att även om man är några procent dyrare än andra (som har sämre betyg), så väljer många mig ändå.

    Vad du skall tänka på är hur DU skall presentera ett bra erbjudande till DINA kunder. Vilka är dina argument för att kunden skall välja dig?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 28 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.