Startsida Forum E-handelsforumet Logistik Kinesiska nyåret?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 12 totalt)
  • Författare
    banane
    Deltagare

Har försökt googla och undersöka men å ena sidan hittar man sidor som beskriver att man bara har 5 dagars ledigt per år där borta i Kina medans man på andra läser att fabriker i regel stänger flera veckor…

Mina leverantörer lyser med frånvaro på msn/skype, är det likadant för er andra?
    När borde saker och ting vara tillbaka till det normala? :)

Parvelito
    Deltagare

Det är kinesiskt nyår nu, och det brukar innebära en mer eller mindre död period under c:a 3 veckor. Kina är ett stort land, och för många tar det 2-3 dagar att resa enkel väg mellan arbetet i de ostliga provinserna till hemmet om det ligger en bit in i landet. Och så tar det lika lång tid tillbaka. Det är väl inte orimligt att de säljansvariga dyker upp lite tidigare, men det tar lite tid att få igång produktionen igen.

Många anställda stannar dessutom hemma, och åker inte tillbaka för att jobba. Det är ett stort problem som innebär massiva nyrekryteringar och inkörningsproblem till en början.

fotofyndet
    Deltagare

Det är förmodligen olika som sagt, men flera av mina har sagt att det är business as usual från den 16 februari.

Bjorn
    Deltagare

Jo tack, det har man märkt av. Hela Kina verkar ta ledigt och fira.

Prydz
    Deltagare

Våran kontakt gav oss dessa datum 23 jan – 17 feb åter står att se om han är tillbaka tills dess!

puttedge
    Deltagare

Min leverantör är ”ledig” 1-7 feb

hansanders
    Deltagare

Enligt ovan inlägg kan man nästan tro att vi svenskar, med långledigt över jul-nyår och fem semesterveckor, missunnar kineserna lite ledigt….

Emil
    Deltagare

@hansanders 15001 wrote:

Enligt ovan inlägg kan man nästan tro att vi svenskar, med långledigt över jul-nyår och fem semesterveckor, missunnar kineserna lite ledigt….

Självklart inte. Kineserna har inte så mycket semester, fast man hör sällan något om utbrändhet…Vid en del lov så jobbar dom in någon helg för att få en mer sammanhängande ledighet mitt i veckan.

Det man kan klaga på är väl att dom stänger igen helt, dom som gör det. Men det är väl bara att planera sina inköp om man nu köper från Kina. Jag gillar trots det inte när svenska, danska och tyska leverantörer stänger igen hela juli eftersom tydligen hela företaget skall ha juli-semester. Jag vill helst inte ligga på onödigt lager och ha möjlighet att fylla på det i juli.

Emil
    Deltagare

Jag gillar generellt sett inte semesterstängt:) Fast visst vore det schysst om man kunde ha semesterstängt i sin shop under Juli. ”Semesterstängt. Välkommen åter i augusti:)”

Katrin Lundgren
    Deltagare

det brukar vara ca 3 veckor som de är onåbara, precis som att vi svenskar är onåbara från den 22 dec – 7 januari samt oftast hela juli…

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 12 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.