Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Välja bank?
- Detta ämne har 11 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 11 månader sedan av Nonkan.
-
FörfattareInlägg
-
27 januari, 2011 kl. 12:45 #95492JessicaHDeltagare
Jag ska skaffa ett bankkonto och bankgiro till mitt företag och har lite funderingar, är det något särskilt man bör tänka på vid val av bank till sitt företag?
Jag läste ngt om att om man vill erbjuda kortbetalning i sin webbshop så måste man ha konto i alla banker som kunderna kan tänkas ha men jag hoppas att jag missförstått det….:confused:
27 januari, 2011 kl. 13:14 #118367ParvelitoDeltagareDu har fått det lite om bakfoten, det är om man vill erbjuda direktbetalning via Internetbank som det kör ihop sig och det ibland måste finnas konton överallt.
Vilken bank du väljer kvittar. Antingen tar du den bank du använder privat, eller så letar du igenom alla banker och ser vem som har bäst villkor och väljer den.
27 januari, 2011 kl. 14:39 #118371fotofyndetDeltagareOm du har bra kontakt med någon på banken du använder privat så ser jag det som en klar fördel att vända dig dit. Jag trivdes så bra med min ”banktjej” att jag tvingade henne att ta sig an företaget också, även fast hon egentligen inte har företagskunder. Är det nåt hon inte kan så tar hon hjälp av företagsavdelningen. Har inte ångrat mig en sekund.
29 januari, 2011 kl. 18:54 #118445JessicaHDeltagare@Parvelito 14646 wrote:
Du har fått det lite om bakfoten, det är om man vill erbjuda direktbetalning via Internetbank som det kör ihop sig och det ibland måste finnas konton överallt.
Vilken bank du väljer kvittar. Antingen tar du den bank du använder privat, eller så letar du igenom alla banker och ser vem som har bäst villkor och väljer den.
Tack för svaret.
Men hur tycker ni, om man har Payson och erbjuder kortbetalning, bör man då även ha direktbetalning? Vad är eg. skillnaden? Att man loggar in på internetbanken vs. har sitt kort och dess uppgifter i handen?
Vad föredrar kunden…känns som det är nästan samma sak dessa betalsätt? Att ha konton i alla banker verkar ju väldigt krångligt…Hur gör ni som har direktbetalning via internetbank?
29 januari, 2011 kl. 19:13 #118447fotofyndetDeltagareOm du har Payson så har du ju tillgång till direktbetalning från alla banker som erbjuder det också.
7 februari, 2011 kl. 08:03 #118694JessicaHDeltagare@fotofyndet 14740 wrote:
Om du har Payson så har du ju tillgång till direktbetalning från alla banker som erbjuder det också.
Jaa det tänkte jag inte på. Så vad jag behöver göra är att gå till banken och fixa bankgiro/bankkonto och sedan skaffa ett Payson-konto? Då var det inte så avancerat som jag trodde.
Däremot, hur går man till väga för att fixa så man kan skicka mot postförskott? Krävs det något avtal med posten eller hur fungerar det?
7 februari, 2011 kl. 13:05 #118710fotofyndetDeltagare@JessicaH 15018 wrote:
Jaa det tänkte jag inte på. Så vad jag behöver göra är att gå till banken och fixa bankgiro/bankkonto och sedan skaffa ett Payson-konto? Då var det inte så avancerat som jag trodde.
Däremot, hur går man till väga för att fixa så man kan skicka mot postförskott? Krävs det något avtal med posten eller hur fungerar det?
Om du har max 1-2st per dag så kan du gå till ditt företagscenter och skicka därifrån och betala kontant. Om du får fler så bör du regga dig på posten.se och sedan beställa tjänsten Pacsoft Online. Det är kostnadsfritt. Då skriver du in uppgifterna på den sidan och sedan skriver du ut på etiketter på din egen skrivare och väljer fortfarande kontant betalning. När du får inloggningsuppgifterna till Pacsoft så ingår det 5-6st etikettark (2 etiketter på varje) och efter det så får du beställa etiketter genom Pacsoft. Jag kommer inte ihåg vad de kostar, men i jämförelse med den nervpåkänning det innebär att stå på företagscenter och vänta medan de skriver in dina uppgifter med pekfingervals så är det billigt ändå.
Om/när du inser att du har portovärde på mer än 300 kr per dag (ex moms) så kan du ansöka om att bli kreditkund. Då väljer du istället för kontant betalning ”Kredit med följesedel” och lämnar in i en säck eller back tillsammans med en följesedel. Sedan får du en faktura i efterhand.
Tillägg:
Man kan givetvis skicka med följesedel om portovärdet är mindre än 300 kr också, men då får man en ”straffavgift” på 60 kr per inlämningstillfälle.7 februari, 2011 kl. 16:05 #118721JessicaHDeltagareOk… då måste jag alltså ha posten ändå. Det finns inte postförskott via DHL?:rolleyes:
Synd att Postens frakter är så dyra, hade velat ha dem egentligen. Får se hur jag gör. Jag skulle ju kunna ha en rätt hög fast frakt men frågan är om någon vill handla av en då. Jag har kollat runt och fraktkostnaden skiljer sig väldigt åt mellan e-handlare inom samma bransch som jag…mystiskt nog.
7 februari, 2011 kl. 17:56 #118725fotofyndetDeltagare@JessicaH 15049 wrote:
Ok… då måste jag alltså ha posten ändå. Det finns inte postförskott via DHL?:rolleyes:
Synd att Postens frakter är så dyra, hade velat ha dem egentligen. Får se hur jag gör. Jag skulle ju kunna ha en rätt hög fast frakt men frågan är om någon vill handla av en då. Jag har kollat runt och fraktkostnaden skiljer sig väldigt åt mellan e-handlare inom samma bransch som jag…mystiskt nog.
Nja, jag tror att DHL har en motsvarande tjänst, men då kallas det Efterkrav. Jag ville inte märka ord utan det var bara att jag tänkte Posten direkt när du sa postförskott. Exakt hur det fungerar med DHL vet jag dock inte utan det överlåter jag till någon annan.
7 februari, 2011 kl. 19:24 #118732CrillesDeltagareDHL kör med efterkrav som fotofyndet säger, och det fungerar på samma sätt som med posten. Dvs. att när man bokar en transport så lägger man in summan kunden ska betala. Men glöm inte att beställa den tjänsten då det är en extratjänst.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.