Startsida Forum E-handelsforumet Marknadsföring Låna ut produkter till fotograf?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 11 totalt)
  • Författare
    Caroline
    Deltagare

Hello!

Har fått ett mail ifrån en (som det verkar) ganska oetablerad fotograf. Hon är intresserad av mina produkter och vill använda dom vid ”framtida fotograferingar”. Eller citat:

”Jag skulle väldigt gärna ha med några av era accessoarer på någon av mina framtida fotograferingar. Självklart får ni i så fall tillgång till de färdiga bilderna, och om bilderna publiceras kommer det att skrivas ut var accessoarerna kommer från.”

Jag (kanske är trög iof), fattar inte riktigt vad hon menar.. vill hon att man ska ge bort produkterna och som tack (eventuellt?) få bilder och (kanske, kanske, kanske) butikens namn i okänd tidskrift??

Hur brukar man göra? Tänkte i så fall föreslå att hon kan låna produkterna om hon har någon särskild plåtning på gång, får vi inte tillbaka dom kan man ju fakturera i efterhand..?? Tycker det är lite svårt att värdera tjänster hit och dit, man vill ju inte vara en snålis men inte bli blåst heller förstås:confused:

Parvelito
    Deltagare

vill hon att man ska ge bort produkterna och som tack (eventuellt?) få bilder och (kanske, kanske, kanske) butikens namn i okänd tidskrift??

Ja, jag tolkar det så, och det är väl bara en lite modernare form av rent och skärt tiggarbrev.

Tigern
    Deltagare

Hej

Denna fotograf är sannolikt nödvändigtvis inte ute efter gratisgrejer utan rekvisita helt enkelt. Det normala vore såklart att hon får grejerna och lämnar tillbaka dem när hon är klar. Är någon förstört så betalar hon för de plaggen. En annan modell som ibland används, men kanske då främst om vi pratar saker eller möbler är att man lånar ut produkter mot en viss procentersättning, normalt runt 10% av varuvärdet.

Sen tycker jag du ska kontakta KOMM, Sveriges Kommunikationsbyråer för mer info kring rättigheter på bilderna.
    Om denna fotograf fotar på uppdrag för en kund så kan hon inte lova att du ska få tillgång till de färdiga bilderna eftersom det inte är hon som äger rättigheterna för dessa. Detta är mycket viktigt för dig (och fotografen) att ha full koll på.

Visst, det finns många som försöker få gratisgrejer hit och dit, kanske främst bloggare, men allt är inte svart eller vitt, det finns seriösa aktörer också (även om just denna fotograf verkar ganska grön?).
    Jag har själv tidigare arbetat med trycksaksproduktioner som slutligen nått ett antal miljoner brevlådor i Europa och till fotograferingar kört runt och tiggt diverse rekvisita. De flesta lånar ut gratis, en del tar en symbolisk summa, en del tvingar en att köpa på öppet köp och man lämnar tillbaka efteråt om det inte är fel på den, en del tar en procent för besväret/värdeminskning och andra säger blankt nej.

Vilket du ska göra kan bara du själv avgöra men du ska vara på det klara att den potentiella exponeringen av ditt varumärke troligtvis blir ringa.

Be henne återkomma när hon har ett uppdrag och då kan du avgöra från fall till fall. Vogue? Ja visst! Landet runt? Nja…

Lycka till.

Tigern
    Deltagare

När jag läser ditt inlägg igen så känns det som att denna fotograf tänker ta modellbilder i egen regi för att sedan hoppas att någon tidning ska publicera dem (?). Om det är på det sättet så skulle jag be henne återkomma när hon har riktiga kunduppdrag. Vill hon öva så får hon göra det med egna kläder eller kontakta studiefrämjandet ;-)

Caroline
    Deltagare

Då var jag inte helt ute och cyklade ändå. Jag känner också att hon försöker etablera sig och efter att ha tittat runt på hennes bilder verkar hon mest fota sina tjejkompisar.

Hon får nog höra av sig igen om hon har något ”hett uppdrag” på gång :)

fotofyndet
    Deltagare

@Tigern 14426 wrote:

Hej

Denna fotograf är sannolikt nödvändigtvis inte ute efter gratisgrejer utan rekvisita helt enkelt. Det normala vore…

Bra tips, Tigern!

Caroline
    Deltagare

@fotofyndet 14441 wrote:

Bra tips, Tigern!

Självklart vill man ju inte tro alla om ont och att de är ute efter ens grejer!:) Men när man är en liten företagare får man ju väga fördelarna mot arbetet det innebär. Jag har mailat tillbaka och sagt att hon gärna får höra av sig igen om hon har något speciellt uppdrag på gång, där våra produkter kan passa.

fotofyndet
    Deltagare

@Caroline 14444 wrote:

Självklart vill man ju inte tro alla om ont och att de är ute efter ens grejer!:) Men när man är en liten företagare får man ju väga fördelarna mot arbetet det innebär. Jag har mailat tillbaka och sagt att hon gärna får höra av sig igen om hon har något speciellt uppdrag på gång, där våra produkter kan passa.

Bra, det var nog det rätta. Sen tänka på det som Tigern skrev om rättigheterna till bilderna också, om fotografen lovar dig att använda bilder som tillhör kunden.

Magnus
    Deltagare

Allt är inte svart eller vitt.
    Alla har vi varit små i början.
    Antar att det är någon typ av mode/foto-bloggare.
    Jag hade kollat upp bloggen för att se om den är genomarbetad samt om hon har potential att bli en duktig fotograf. Har hon det så kan det vara fint med texten: detta trams är lånad av xxxxx :)
    Räkna med många tiggarmejl att svara på om du börjar ”låna” ut något.

GregerA
    Deltagare

@fotofyndet: Det här kan ju vara en punkt på agendan i Sundsvall. Alla drabbas vi inågon form av ”tiggarbrev”.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 11 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.