Startsida › Forum › E-handelsforumet › Ekonomi & Företagande › Nybörjarfråga – Bokföring Svea & Textalk
- Detta ämne har 4 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 4 månader sedan av Majsan.
-
FörfattareInlägg
-
2 juli, 2011 kl. 05:56 #95425GillettedirektDeltagare
Jag använder sedan en vecka tillbaka SveaWebPay för fakturor och har sedan ett par månader kortbetalning via Textalk. Svea betalar ut en gång per vardag och textalk en gång per månad. Firman drivs som EF.
Till frågorna:
– Räcker det att jag bokför inkomster från Svea en gång per dag, eller behöver jag bokföra varje enskild faktura också?
– Räcker det att jag bokför inkomster från Textalk en gång per månad, eller behöver jag bokföra varje enskild kortbetalning också?Är rädd för att svaret är att jag måste bokföra allt…
5 juli, 2011 kl. 11:22 #124320GillettedirektDeltagareÄr detta en extremt dum fråga, eller en extremt svår fråga eftersom ingen kan svara på den?
5 juli, 2011 kl. 11:50 #124321ParvelitoDeltagareDet beror helt på hur du lagt upp din bokföring, och hur stor du är. Men i gynnsamma fall kan det vara så att det räcker med att bokföra intäkterna när de landar på ditt konto.
5 juli, 2011 kl. 14:52 #124328GillettedirektDeltagareEftersom jag är pytteliten så går det nog bra. Tack för svaret.
5 juli, 2011 kl. 18:40 #124335MajsanDeltagareOm du inte skall bokföra förrän pengarna landar på kontot så uppfattar jag det som, att du kör med bokslutsmetoden.
Kör du däremot med faktureringsmetoden måste du bokföra löpande. Dvs. bokföra såld order som en kundfordran (konto D1510) för att därefter när pengarna kommer in på kontot bokföra hela insättningen (K1510 – D1930, konton beroende på vilken kontoplan man använder)
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.