Startsida Forum E-handelsforumet Logistik Förslag på fraktlösning för nystart

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    DanielKarlsson
    Deltagare

Hej! Jag skulle skulle behöva lite råd och tips gällande fraktbiten.

Jag har en firma som jag driver hemifrån i min villa. Kommer under våren att öppna upp en webshop. Kommer sälja produkter som max är 20 cm * 10 cm * 5 cm och de väger max 100 gram.

Vilken firma hade ni valt för att sköta frakten?

Hur fungerar det med hämtning av paket? Åker jag själv med paketen till närmaste ut/inlämningsställe eller måste man åka till annat ställe? Till en början har jag svårt att tänka mig att det finns någon ekonomi i att en lastbil kommer hem till min villa och hämtar varor.

Tacksam för lite råd och tips!

jockesoft
    Deltagare

Värdet på paketet spelar också in, vill du skicka spårbart eller går det bra utan?

Behöver du inte spårbart tror jag att postens brevpriser är svåra att slå när det väger under 100 gram.

Vill du skicka spårbart och får det upphämtat hemma hos dig så är den enkla vägen DHL via pluskontot eller lessmore.

DanielKarlsson
    Deltagare

Skulle uppskatta en snittorder på cirka 200 kr. Behöver nog inte vara spårbart till en början.

Behöver inte vara spårbart, men om man använder posten kan man då lämna paketen på närmaste utlämningsställe eller vart lämnar man dem?

Vilket emballage är att rekommendera, produkterna är något omtåliga.

Parvelito
    Deltagare

Om du sätter på frimärken så kan du lämna in det hos vilket postombud som helst.

I just ditt fall skulle jag föreslå rabattfrimärken. Istället för 24kr i porto (12kr + 12kr för att det är skrymmande) så betalar du 7-8kr. Googla på rabattfrimärken, eller sök det på Tradera.

Bubbelplastpåsar kanske kan vara något som emballage? Billigt och tål en del. Annars är det kartonger som gäller, finns t.ex. hos Packoplock för ett stort sortiment, eller hos Aroxs för ett billigt sortiment.

GregerA
    Deltagare

Jag skulle också föreslå brev. Nåt billigare sätt för 100g finns inte.

Vadderade påsar funkar bra om innehållet inte riskerar att mosas. Annars specialla brevpack, kartonger med brevanpassade mått. Finns hos ovannämnda leverantörer.

DanielKarlsson
    Deltagare

Vore ju smidigt att slippa hålla på med frankering o liknande. Så postens färdiga lösningar är väl smidigast. Eller hur löser man frankeringen om man köper emballage från andra leverantörer?

Har vägt varorna jag kommer sälja och själva varan väger max 50 g, men sen tillkommer väl lite skyddsmaterial, men 100 g borde inte vara några problem. Det är mest olika typer av glasögon det gäller.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.