Startsida Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Bokföringsguide för e-handlare??

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Sanna_G
    Deltagare

Hejsan!!

Håller på att starta en liten e-shop som hobbyverksamhet, och har letat efter någon slags kortfattad guide på nätet om hur man på enklaste sätt bokför det hela, men hittar inte någon. Inte på Skatteverket heller :confused:. Tips?

Har fått en del info via forumet här i o f s, men undrar om det finns någon kortfattad online-guide för novisa. Har bara kört tjänsteföretag innan, men det var ett tag sedan. Detaljhandel och import är nya områden för mig, och kontantmetod fanns inget som hette sist jag satt med bokföring… låter ju jättebra!

Skulle behöva tips om ex. passande kontoplan och hur man på enklaste sätt bokför import (utom EU). Även hur försäljning av en vara bokförs på enklaste sätt enl. denna kontantmetod (fast det tror jag att jag sett ex. på härinne). Alltså själva bokföringsprincipen jag undrar över, inte vilket program jag ska använda.

Jag har enskild firma och kommer väl sälja ett par varor i månaden till att börja med, om jag har tur:). Endast förskottsbetalning. Tacksam för alla tips!!

/Sanna

jpettersson
    Deltagare

Björn Lunden har skrivit ett antal böcker inom detta område och säljer även bokföringsprogram. Vi har använt oss av deras program och är nöjda. Du ser mer här:
    Ekonomisystem – bokföringsprogram, redovisningsprogram från Björn Lundén Information

MVH
    jpettersson

MonsterM
    Deltagare

Är det enstaka frågor som tex om import så brukar jag använda mig av bokforingstips.se. Tycker de har väldigt bra och utförliga beskrivningar med exempel.

Sanna_G
    Deltagare

Tack snälla för tipsen!
    Hittade också till sidan bokforingstips efter en del googlande. Precis vad jag letade efter. Var ju inga konstigheter alls, men allt är svårt innan man vet hur man gör…
    Blev lite förvirrad när jag skulle uppdatera mig med kontoplan och bokföringsprogram eftersom flera nya program för småfirmor tydligen bytt ut kontonr. mot text:confused:. Kändes lite märkligt. Dessutom var det så överpedagogiskt utformat att jag mest missförstod det hela. Fick i a f väldigt konstiga resultat när jag testade (ex. spcs enskild firma). Eget kapital fanns inte ens att välja:(.
    BL har säkert jättebra produkter, men eftersom jag är så fattig så kör jag på med samma program jag haft innan, nämligen BOKIS. Välkommen till järnåldern. Ingen överdrivet snygg grafik, men funkar kanon. Får fylla i plus och minus själv för debet resp. kredit, men det blir rätt och riktigt i a f.

Hej!

obbe
    Deltagare

Bl kan jag rekommendera annars.
    Ingår ju support om frågor och bokförings tips på konto och sånt

Varit jätte bra

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.