Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Ni med webbshop, hur fungerar allt?
- Detta ämne har 10 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år sedan av Mony.
-
FörfattareInlägg
-
5 januari, 2011 kl. 10:57 #95376JessicaHDeltagare
Jag håller på att starta webbshop, har det mesta klart dvs plattform, leverantör, shoppen är klar osv.
Det jag skulle vilja få mer info om är hur helheten fungerar, hur gör ni med leveranserna? Använder ni er av posten (har läst att de har specialiserat sig på e-handlare) och fungerar det?
Jag kommer att driva butiken från mitt hem, bor en bit ut på landet. Jag funderar på hur det går till med posten, kör de ut och hämtar paketen hos en? Köper man paket och har lager hemma eller hur går det till? Hur mycket kostar det, får man en faktura i slutet av månaden på avgifter beroende på hur mkt man skickat? Jag ska kontakta posten men vill veta mer hur ni andra gör:)
Sen vilka betalningsalternativ har ni? Hur fungerar det rent praktiskt?
Vilka bokföringsprogram har ni och gör ni bokföringen själv eller lämnar till revisor? Pris på det?
Berätta allt, gärna hur det går till från att ni får en beställning osv:) Tack!
5 januari, 2011 kl. 11:27 #117646ParvelitoDeltagareLite korta svar, för man kan skriva mer än en bok om det du frågar.
I Sverige använder de flesta Posten, DHL eller Schenker som transportör. Vilken service de olika bolagen har just hos dig på landet är väldigt olika, så kolla upp lite. Normalt är DHL eller Schenker billigare än Posten, men det beror lite på vad det är du säljer. Postens brevpriser på små lätta saker är väldigt konkurrenskraftiga. Ring runt till dem och be att de förklarar vad de kan göra för dig, och vad det kostar.
Betalningsalternativ är det bra om man har någon form av kortbetalning, direktbetalning via Internetbank och faktura. Kolla med t.ex. Payson som kan vara bra vid en uppstart då de inte har några fasta avgifter.
Bokföringen gör jag själv i SPCS, men det finns många andra program.
I övrigt rekommenderar jag dig att läsa runt på forumet här, det finns många bra trådar som hjälper dig framåt.
19 januari, 2011 kl. 21:43 #118119JessicaHDeltagareVi tänkte börja med att enbart ha direktbetalning till bank/bankgiro eller postförskott som betalningsalt. Tror ni det räcker?
Vet att många kunder gillar faktura men har blivit avrådd att ha det i början då det är osäkert att ligga ute med pengar i början.Hur är det med Klarna, går det ens att använda sig av ett kreditföretag när man precis startat?
19 januari, 2011 kl. 22:12 #118123jockesoftDeltagareTror inte det är ett problem att använda sig av varesig Klarna eller Sveawebpay när man är nystartad, det kostar lite pengar att låta någon annan hantera fakturabiten, fördelen är ju att du slipper lägga ut pengar.
Jag tror att du tjänar på att ha faktura också trots kostnader, finns många kunder som väljer det alternativet och det är sannolikt kunder som du förlorar genom att inte erbjuda ett fakturaalternativ.
19 januari, 2011 kl. 23:35 #118124danielanderssonDeltagare@JessicaH 14362 wrote:
Vi tänkte börja med att enbart ha direktbetalning till bank/bankgiro eller postförskott som betalningsalt. Tror ni det räcker?
Vet att många kunder gillar faktura men har blivit avrådd att ha det i början då det är osäkert att ligga ute med pengar i början.Vadå ligga ute med pengar? Om du anlitar Klarna (eller Svea Webpay också kanske?) så köper dom fakturan, så du får alltid pengarna.
Med Klarna så får du pengarna tisdagen efter förfallodatum på fakturan, vilket borde vara bättre än postförskott som kan ligga på utlämningsstället i 2 veckor utan att någon hämtar det. Och även om dom inte hämtar ut det, så måste du ändå betala frakten och pf-avgiften.
@JessicaH 14362 wrote:
Hur är det med Klarna, går det ens att använda sig av ett kreditföretag när man precis startat?
Ja, det går finfint.
20 januari, 2011 kl. 01:33 #118125bloggusDeltagareSvea Webpay betalar ut dagen efter, medan på Klarna får man ju ändå vänta 2-3 veckor. Sedan är Svea Webpay billigare för det mesta för de som hålle rpå och starta sin verksamhet, mendan Klarna har förmodligen ett starkare varumärke … bara att välja.
Du kan också använda Payson faktura; dyrare men inga fata avgifter alls.
PayByBill har inga fasta avgifter heller, men oftast finns inga moduler någonstans byggda till de ehandelsystem som finns. Man måste oftast koda eget.
20 januari, 2011 kl. 07:27 #118128ParvelitoDeltagare@JessicaH 14362 wrote:
Vi tänkte börja med att enbart ha direktbetalning till bank/bankgiro eller postförskott som betalningsalt. Tror ni det räcker?
Vet att många kunder gillar faktura men har blivit avrådd att ha det i början då det är osäkert att ligga ute med pengar i början.Hur är det med Klarna, går det ens att använda sig av ett kreditföretag när man precis startat?
Förskottsbetalning till bankgiro/bankkonto och postförskott är inte tillräckligt. Mer än 80% av kunderna föredrar andra sätt att betala. Du bör åtminstone försöka få till betalning med Payson så man kan betala med kort och direktbetala via sin internetbank. När du kommit upp i volym är det idé att titta på andra lösningar som kan vara billigare, men där det är en det startavgifter och liknande.
När det gäller fakturering så undrar jag vem som avrått dig från att ligga ute med pengar? Är det bättre att pengarna ligger på ditt lager i form av varor, än i form av en faktura som kunden snart betalar?
Antingen använder du dig av något av de företag som finns, och betalar rätt så mycket för den tjänsten, eller så kan du göra det helt själv och faktiskt tjäna pengar på faktureringen som förbättrar dina marginaler. Glöm inte bort att kolla kreditvärdigheten bara. Svensk Handelstidning Justitia – Hem använder jag och kan rekommendera dem.
20 januari, 2011 kl. 14:00 #118141JessicaHDeltagareTack för era svar:)
Betalning via Payson ska vi ha liksom att man kan betala direkt från sin Internetbank.
Jag gick en starta-eget kurs på Arbetsförmedlingen och där avrådde de alla från att ha faktura som betalningsalternativ. Vilket jag tyckte var konstigt eftersom jag vet att det är ett mkt vanligt sätt att betala.
Någon som har Klarna? Hur mkt kostar dem? Och är det några villkor för att ”få” deras tjänst?
20 januari, 2011 kl. 14:07 #118144danielanderssonDeltagare@JessicaH 14387 wrote:
Jag gick en starta-eget kurs på Arbetsförmedlingen och där avrådde de alla från att ha faktura som betalningsalternativ. Vilket jag tyckte var konstigt eftersom jag vet att det är ett mkt vanligt sätt att betala.
Någon som har Klarna? Hur mkt kostar dem? Och är det några villkor för att ”få” deras tjänst?
Arbetsförmedlingen ligger nog några år efter när det gäller ehandel(/allt), låter det som
Vi har Klarna. Priset beror på många faktorer, enklast är att slå dem en signal.
Villkoren är väl att du har en butik och ett företag, vad jag vet.
22 januari, 2011 kl. 08:54 #118196MagnusDeltagareÄr man nystartad utan en större mängd pengar som buffert så hade jag valt förskottsbetalning bg, Payson och ev. postförskott.
Allt för att hålla nere de fasta kostnaderna.
Apropå faktura så hos till ex. Klarna så bör man ha fått en viss volym på verksamheten för att detta ska vara lönsamt. De har höga fasta kostnader.När man har byggt upp försäljningen och trafiken så ska man ha faktura också.
Mina erfarenheter är att för varje ny betallösning man har så ökar försäljningen med 5-15% i när man börjar få lite snurr på det.
I upp-startskedet så är 5-15% fortfarande noll eller mycket lite. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.