Startsida Forum E-handelsforumet Logistik Pallfrakter till terminal

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #95368
    Plastskivor
    Deltagare

    Hur gör ni med pallgods till konsument?

    Noterade en byggvaruhandlare på nätet där kunderna får hämta på närmaste DHL-terminal. Det är ett 30-tal i landet. Så för snittkunden innebär det några mil.

    Vad tycker kunder (främst villaägare) om detta vs att få pallfrakter hem?
    Sparar man mycket på fraktkostnaden genom att skippa utkörningen?

    Funkar det?

    Hur lång tid får godset ligga och vad händer om det inte hämtas ut i tid?

    Själv har jag hittills bara gjort så med en frakt och det var en kund i Norge så för att slippa strul med export så erbjöd jag han att kunde få hämta på Schenkers pallterminal i Karlstad.
    Då lyckades ju Schenker strula bort palljäkeln trots att den skulle finnas där enligt spårningen. Den kunden var ju inte glad eftersom han hade kört från Norge och fick vända tillbaks i oförrättat ärende. Har gått 3 veckor nu och Schenker har fortfarande inte hittat godset, trots att det är en pall på 3,1×1,2m.

    Vilka erfarenheter har ni av pallfrakter, hem och till terminal ?

    #125874
    Parvelito
    Deltagare

    När jag beställer pall, vare sig det är som företagare eller privatperson, blir jag rätt så ledsen om den inte lastas av på min gårdsplan. Pall väger ju i allmänhet en del och det är stort, så det är bökigt att lasta om det till en bil eller på släpkärra.

    Jag vet inte vad man sparar på att åka och hämta själv någonstans, men det är väl tveksamt om det blir någon besparing när man räknat på sin egen insats.

    #125875
    Majsan
    Deltagare

    Jag personligen skulle inte vilja hämta en pall på utlämningsstället. När vi beställer så får dom köra det ända fram till dörren. Skulle inte det valet finnas skulle jag välja en annan butik.

    Verkligt scenario: Beställde en pall med produkter för ca 2 veckor sedan. Fick en pall levererad till vårt hus med posten. 352 kilo som jag fick hjälpa postgubben slita upp för vår väldigt branta uppfart. När jag skulle skriva på fraktsedeln inser vi att det är en felleverans dvs. fel produkter som sänts till oss vilket då innebar att posten fick ta tillbaka pallen. 352 kilo nerför vår väldigt branta uppfart. Kan inte säga att postkillen var speciellt glad. Men när han kom nästa gång med rätt produkter hade han inga problem att ta sig upp för uppfarten med dom utan mig.

    Tänk i värsta fall att man själv åker till utlämningsstället, lastar pallen på kärran, åker hem (dvs. för oss ca 7 mil enkel väg) och inser det är en felleverans!

    Utan leverans till dörren hade jag inte för en sekund funderat på en beställning.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.