Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Ny företagare, frågor om frakt och avgifter!
- Detta ämne har 11 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 2 månader sedan av hotrod-kustom.
-
FörfattareInlägg
-
29 december, 2010 kl. 22:51 #95351nyforetagareDeltagare
Hej!
Håller just nu på att starta upp ett företag. Jag har hittat en leverantör från Kina som jag kommer handla möbler ifrån. Jag har också beslutat mig för att ianvända mig av en 40 HQ container.
Så det ajg undrar är: Vad för avgifter väntar mig? Det enda jag vet nu är att jag vid FOB beställning betalar ca 3500 USD för container. Men totalt, vad kommer allt kosta mig när hamnavgifter osv kommer.
Jag är tacksam för svar.
Tack.
29 december, 2010 kl. 22:59 #117527GregerADeltagareBäst svar får du nog om du kontaktar en speditör som fixar frakten åt dig, t.ex Schenker, Geodis Wilson eller Kuehne+Nagel.
Man brukar säga att det kostar runt 25.000:- (SEK) att ta hem en container från Kina, från dörr-dörr.
Sen tillkommer ev tull på varorna och naturligtvis 25% moms.
29 december, 2010 kl. 23:01 #117528nyforetagareDeltagareMenar du då 25000:- inklusive själva frakten?
29 december, 2010 kl. 23:08 #117529CroonaDeltagare@GregerA 13693 wrote:
Bäst svar får du nog om du kontaktar en speditör som fixar frakten åt dig, t.ex Schenker, Geodis Wilson eller Kuehne+Nagel.
Man brukar säga att det kostar runt 25.000:- (SEK) att ta hem en container från Kina, från dörr-dörr.
Sen tillkommer ev tull på varorna och naturligtvis 25% moms.
Vi ska ta hem utemöbler till våren, våra leverantörer räknar med en frakt på ca 35.000:-. Det är dagens fraktpris, var dock valt att välja rörligt då fraktkostnaderna från Kina måste gå ner snart.
Litar du på 100% på din leverantör? Har du besökt dem? Det är alltid risky att ta hem en 40 om man inte har en relation med leverantören.
29 december, 2010 kl. 23:24 #117531nyforetagareDeltagareDet jag vet är som sagt pris på containern vilket är 3500USD för en 40 HQ. Men kan du berätta på ett ungefär vad för andra utgifter som tillkommer utöver 3500USD.
Jag vet att det är lite risky, jag har inte besökt de. Jag har gjort en enkel research om de, deras hemsida o.s.v. Så egentligen så är det lite av en chansing, men har dock haft kontakt med säljaren under en längre tid.
29 december, 2010 kl. 23:27 #117532GregerADeltagare@nyforetagare 13694 wrote:
Menar du då 25000:- inklusive själva frakten?
Ja, det borde inkludera containerhyra, frakt, lossning och landtransport. Men det är möjligt att man bör räkna 35′ som Croona säger. Jag har själv aldrig tagit hem någonting sjövägen, så det är bara vad jag hört.
Men be om en offert från en speditör så får du dagsfärska siffror.Edit: Tänkte du köpa en egen container?
30 december, 2010 kl. 05:57 #117537ParvelitoDeltagareLite grann på var du bor i Sverige så är 35kkr för fraktrelaterade kostnader till en 40″ HQ ett rätt så bra värde. Bor du en bit ifrån containerhamnen kan det lätt bli 5-10kkr till, och skall du ha möblerna till norra norrlands inland räcker inte ens det.
Sedan tillkommer tull och moms, men det har ju inte med frakten att göra.
Sedan tror jag inte att fraktpriserna från Kina är på väg ned, utan snarare upp. Under finanskrisen flyttade västvärlden 5 miljoner industrijobb till Kina, det är en faslig massa mer produkter som skall skeppas därifrån nu jämfört med för några år sedan. Kinas BNP har under vår finanskris växt med 7-10%/år…
30 december, 2010 kl. 06:55 #117539SkatanDeltagareRekommenderar starkt att åka ner och besöka fabriken. Gäller det order från deras färdiga sortiment räcker nog bara ett möte för att träffa kontakten och se kvalitén.
Om ordern är baserad på tillverkning efter era krav så bör man åka ner 3-4 gånger under produktion.4 januari, 2011 kl. 06:47 #117601TobbeGDeltagareHej,
Följande info fick jag under hösten för en 40′ container… Notera dock att fraktpriserna är dagsaktuella och kan ha ändrats mycket sedan dess…Sjöfrakt: ca 4000 USD (inkluderar sjöfrakt, Baf, Caf, Aden, Suez)
Lokala kostnader Sverige: ca 3500 SEK (inkl terminalkostnad, security, spedition, förtullning)
In alles ca 40kSEK ex moms…Beställde hem en 20′ container för drygt ett år sedan och fick den fraktad med containerbil (med kran) från göteborgs hamn till sölvesborg (ca 25 mil). Det kostade ca 10kSEK inkl moms.
Det år lite runda siffror… Jag tror att du ska räkna med 40kSEK för sjötransport för en 40′ container och sedan lägga på lastbilstransport utöver det…
Hittar du bättre priser är jag intresserad
Mvh Tobbe G
4 januari, 2011 kl. 07:54 #117602sailorcapDeltagareJag tror jag betalade ca 55 000kr för en 40ft container från Kina till Sverige (transporterad landväg, ca 13 mil, med sima i Sverige). Av de 55 000kr tror jag ca 8000kr var lokala kostnader. Då var pss (högsäsong) 1000 USD. Finns säkert ngn som är billigare än Damco.
Vilka har ni använt er av? -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.