Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Importera småsaker från kina?
- Detta ämne har 7 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 11 månader sedan av Parvelito.
-
FörfattareInlägg
-
19 december, 2010 kl. 20:14 #95327nickeDeltagare
Hej alla jag är ny här och har precis startat en liten e-handelsplats, jag köper in produkter från kina för ca 2 kronor styck och säljer i sverige för 59 kronor ink moms, styck med fri frakt.
Skickar i vanligt kuvert med ett st frimärke.
Det jag undrar är det här med tullavgiter och sånt, jag köper in dessa små saker (skyddsfilm) i 50 pack för ca 100 kr ink moms, och dom kommer i ett litet vaderat kuvert.
Men hur är det med tullavgifter och sånt?
Vad har jag för skyldighet i detta fallet som enskild firma med webshop?Kan tillägga att jag BARA säljer och skickar dessa produkter inom Sverige.
19 december, 2010 kl. 20:22 #117364ParvelitoDeltagareDu är skyldig att förtulla och momsa in dessa saker, vilket inte alls är så svårt. En enstaka grej är det ingen som hänger dig för, men förr eller senare är det så mycket att det blir fråga om både skattebrott och varusmuggling.
19 december, 2010 kl. 20:28 #117365nickeDeltagareTack för snabbt svar, men hur gör jag detta?
letar som en galning och man blir ju onekligen lite rädd nu hehe, har precis idagarna öppnat upp webshopen då jag nu fått hem lite produkter på lager.
Men vill ju inte åka fast för jag nu ovetande gör något olagligt19 december, 2010 kl. 20:39 #117366ParvelitoDeltagareRing till Tullverket så hjälper de dig (0771-520520). Annars finns det en hel del bra tips och råd på http://www.tullverket.se – Tullverket [NS4 version]
19 december, 2010 kl. 20:53 #117367nickeDeltagareWow shit innebär detta att jag ska betala moms på mitt utpris i sverige alltså? jag har 1000 st på lager nu, skall jag då betala 25% moms på detta lagervärde som då säljes för i sverige 59.000kr?
Ni får ursäkta mig jag är verkligen dåligt påläst inser jag i efterhand19 december, 2010 kl. 21:06 #117369ParvelitoDeltagareNej, du skall betala moms på inköpsvärdet + frakten. De pengarna får du sedan tillbaka, eller snarare så kvittas de mot den moms du skall betala in varefter du säljer dina varor. Med din omsättning finns det väl risk att det tar ett tag eftersom du du väl momsrapporterar i självdeklarationen? Men det betyder å andra sidan att du skall betala in försäljningsmomsen senare också, så det går väl på ett ut.
19 december, 2010 kl. 21:19 #117371nickeDeltagarePust tusen tack!
Ringer tullverket imorgon kan jag lova!
Har jag förstått detta rätt så blir det alltså att betala 25% moms på 2000 kronor som är det jag betalat för dessa saker med frakten inkluderad?
Jag har nolltaxerat innan då jag inte haft någon verksamhet igång sen jag skaffade F-skattsedeln för ungefär 1.5 år sedan, det är först nu för en vecka sedan som jag börjat sälja något.19 december, 2010 kl. 21:26 #117372ParvelitoDeltagareJa, en femhundring i moms plus kanske lite tull och någon expeditionsavgift är det du får betala.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.