Startsida Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Patent och disignskydd?

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    ekik
    Deltagare

Jag undrar om jag gör mig skyldig till brott mot patent och disignskydd om jag importerar produkter från tex, Kina eller USA , och om jag skulle använda ” kopiorna” själv i mitt företag och även driva vidareförsäljning av dessa?. I detta fallet är det ett svenskt företag som har skyddat sin produkter( maskiner och verktyg inom golvslipning). Det är inte jag som tillverkat ”kopian” utan bara importerat dessa.

Katrin Lundgren
    Deltagare

Nu kan jag inget om just patent på det sättet, men hade det varit kopierade handväskor du importerat, (exvis chanelkopior, LV kopior) och du hade utgivit dem för att vara äkta och sålt hade du gjort dig skyldig till lagbrott och även köparna.
    Jag gissar att samma gäller för dina produkter om du utger dem för att vara den äkta varan

Nonkan
    Deltagare

Här är en kille som skulle sälja lite billiga robotgräsklippare från Kina i Sverige:

En dröm går i kras | MERA KOSING

Det föll inte så väl ut, då det finns en hel del patent han inte hade räknat med och tillverkarna är ganska nitiska när det gäller att följa upp dem. :)

danielandersson
    Deltagare

Det är importören som har skyldighet att kolla upp allting, så det är DU som åker dit, inte tillverkaren om nånting inte är helt kosher

ekik
    Deltagare

Men att använda sig av ”kopian” i egen verksamhet dvs,slipa golv med diamantverktygen kan väl inte anses som patentintrång. Dessutom har tillverkaren satt sitt eget namn på produkten inte orginalets namn.

Parvelito
    Deltagare

Ekik: Om du tar det över EU:s gräns, så begår du ett lagbrott. Att det sedan är svårt att lagföras för enstaka exemplar som man använder själv må vara en annan sak.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.