Startsida Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Hur peppar ni er att nå nya mål?

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Tomas
    Deltagare

Dan verkar ju ha mer än fullt upp och behöver kanske ingen säljcoach som skriker åt honom att öka just de här dagarna. Men hur gör ni för att ”peppa” er själva att hela tiden uträtta stordåd?

Telesäljarna verkar funnit sitt recept: YouTube – Säljare gör raketen som pepp Här ett mer smaklöst exempel: TV | Aftonbladet

Själv tar jag en kopp kaffe och intalar mig att jag är bäst:D

Parvelito
    Deltagare

Jag har sett en del riktigt knäppt genom åren, men brukar vända lite på frågeställningen. Vad är det för typ av säljare som blir motiverade av det där? Hur ser deras intellekt ut? Kommer de någonsin att kunna ha ett ärligt jobb (telefonkrängare är inte ett ärligt jobb) med mer normala människor som pushar dem att nå sina mål på ett lite mer traditionellt sätt? Det är en skrämmande värld vi lever i ibland.

Tomas
    Deltagare

Ja bilden av arroganta pushiga telefonsäljare med stora dövöron blir ju inte vackrare av videor som dessa. Men det är knappast nåt att förvånas över. Det är bara några veckor sedan en säljare bad mig gå att hänga mig när jag inte köpte hans snack rakt av:confused:

Jag var en gång i min ungdom på ”anställningsintervju” hos Kirby och fast jag var ensam i rummet och alltså ev skulle söka ett säljjobb var det som att vara på ett väckelsemöte med en galen pastor. Det var min första och sista kontakt med Kirby:D

GregerA
    Deltagare

Kirby suger va? … :rolleyes:

Nej, sånt pep-talk biter inte på mig heller. Då tappar jag lusten helt. Men de handlarträffar vi haft har gett lite extra energi – och även forumet brukar kunna vara en liten kick. Helt enkelt möjligheten att kunna ”umgås” med likasinnade :)

Katrin Lundgren
    Deltagare

Jag brukar försöka åka på olika e-handlarevent, och läser en hel del böcker. Men visst tappar man sugen totalt vissa dagar och då tar jag helt enkelt ledigt. Ibland får man bara inse att vissa dagar ska man inte jobba. Man får ta igen det en annan dag i stället.

Thomas Lundquist
    Deltagare

För egen del:
    A/ Skituppdrag=Vill ej =Går ej
    Om jag inte håller med om målet, t ex sälja något skit, så VILL jag helt enkelt inte göra det. Eftersom jag inte vill nedlåta mig till det, så skulle jag nog inte kunna sälja en enda onödigt dyr dammsugare hur länge jag än höll på :)

B/ Om målet är OK
    Fast om det är ett säljjobb, som säljer något vettigt, så går det hyffsat, även om jag inte tycker det är något roligt (utom möjligen då man säljas lösningar, som skräddarsys åt kunden).

C/ Då det är intressant
    Även då man håller med om målet och normalt tycker det är intressant, kan man såklart bli trött eller inte ha lust. Till skillnad från A så har jag t o m lyckats lära många ANDRA att ”lyfta sig själva i håret” i sådana här fall.
    Det finns det många knep. T ex kan man:
    -använda delar av samma mentalträningsteknik, som elitidrottare använder. (=En slags meditation/självhypnos).
    – Tänk mer på MÅLET än på vägen dit.
    – OM vägen till målet känns för svår – Dela upp vad du behöver göra i delmål, och tänk på ett i taget.
    – gör TEXT och GRAFIK som hjälper till med KÄNSLORNA, som behövs för att nå målet.
    – Tänk mer på vad du är bra på än vad du är dålig på…

Målmedvetenhet och förmågan att tänka – realistiskt – POSITIVT är ofta skillnaden mellan personer som lyckas, och de som misslyckas. Det är stor skillnad på att tänka:
    ”Usch vad svårt det är.”
    och
    ”Hur kan man lösa det här?” :)
    För egen del GILLAR jag UTMANINGAR, gärna sådana som andra anser omöjliga och hånskrattar åt – till de får se resultaten :)

OBS! Många gör felet att sätta upp måsten istället för morötter.
    Om man sätter upp måsten kan det bara bli misslyckanden eller OK,
    medan med morötter kan det bara bli OK eller lyckas…

Jag är i grunden en ganska trasig gambler och har därför oftast hittar motivation i att vara på botten och sedan helt enkelt varit tvungen att utvecklas för att klara mej :)

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.