Startsida Forum E-handelsforumet Logistik Vad händer om man gör fel vid export/import?

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Jojo
    Deltagare

Hej!

Jag är helt ny här och nästan helt ny som e-handlare. Har tagit över en webbshop och nästan direkt dök ”problemet” med export och import till länder utanför EU upp. Har surfat runt på Tullverkets webbplats och på olika forum, men nu går det bara runt i huvudet, så lite kontret hjälp skulle vara kanon.

Till Norge ska jag skicka ett ”brev” på under 500 gram, värde ca 300 kr. Jag har förstått att jag inte ska lägga på moms och att jag sedan ska bokföra detta på ett speciellt sätt, men vad är det mer jag måste göra utöver det vanliga? Vad händer om jag inte skriver en exportdeklaration tex?

Sen ska jag beställa varor från USA. Har förstått att jag då måste fixa ett EORI-nummer, men är det något mer jag måste göra för att det är import från ett icke EU-land? Fixar transportföretaget förtullningen om jag inte gör något?

Tack på förhand!

MonsterM
    Deltagare

@Jojo 12967 wrote:

Till Norge ska jag skicka ett ”brev” på under 500 gram, värde ca 300 kr. Jag har förstått att jag inte ska lägga på moms och att jag sedan ska bokföra detta på ett speciellt sätt, men vad är det mer jag måste göra utöver det vanliga? Vad händer om jag inte skriver en exportdeklaration tex?

Finns en tråd på det här forumet som hanterar Norge litegranna.

@Jojo 12967 wrote:

Sen ska jag beställa varor från USA. Har förstått att jag då måste fixa ett EORI-nummer, men är det något mer jag måste göra för att det är import från ett icke EU-land? Fixar transportföretaget förtullningen om jag inte gör något?

EORI-numret får du enkelt från Tullverket. Gällande förtullning så kan transportbolaget fixa förtullningen för några hundralappar, men priset skiljer ordentligt så kolla med olika transportbolag. Alternativt gör du förtullningen själv, men det är rätt jobbiga dokument, så jag brukar be transportbolaget göra det.

GregerA
    Deltagare

@Jojo 12967 wrote:

Hej!

Brev till Norge (och alla andra länder utanför EU) tulldeklarerar du genom att sätta en ”grön lapp” på den. Lappen får du hos Posten, eller kan beställa via hemsidan. Där fyller du i varubeskrivning, statistiskt nummer och värde.

Du bokför försäljningen som exportförsäljning, ”Försäljning av varor utanför EU”. Vid export skall inte någon moms bokföras alls.

Jojo
    Deltagare

Tack så mycket för era svar, nu blev jag lite klokare. :) Ang transportbolaget så hade jag ingen möjlighet att välja det när jag gjorde beställningen, vad jag vet iaf. Så det blir spännade att se vilket transportbolag det blir och vad de tar för att sköta förtullningen…

Joel
    Deltagare

Sorry, fel tråd. /Joel

Jojo
    Deltagare

@GregerA 13025 wrote:

Brev till Norge (och alla andra länder utanför EU) tulldeklarerar du genom att sätta en ”grön lapp” på den. Lappen får du hos Posten, eller kan beställa via hemsidan. Där fyller du i varubeskrivning, statistiskt nummer och värde.

Du bokför försäljningen som exportförsäljning, ”Försäljning av varor utanför EU”. Vid export skall inte någon moms bokföras alls.

Jag kom på en sak till här. Räcker det med den gröna lappen och frimärken, eller måste jag sätta något annat utanpå paketet? Faktura?

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.