Startsida Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Global E-handel – hur gör man?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 13 totalt)
  • Författare
    Global
    Deltagare

Hej

Mitt företag har snart tagit fram en unik extremt spännande konsumentprodukt som vi vill sälja med en gång över hela jordklotet via en egen e-handel. Vi har rätt ordentlig budget men ingen aning om hur vi ska få till det!

Finns det nån här med erfarenhet eller kunskap om hur man lägger upp projektet? E-handelsplattform, kortsystem i olika länder, logisitkpartner som sköter tullpapper och så vidare.

Parvelito
    Deltagare

Jag tycker att ni skall fundera ett varv till innan ni gör något sådant. Det finns anledningar till att även företag som Apple, Coca-Cola och andra jättar drar sig för att lansera allt på alla marknader samtidigt. Det är oerhört kostsamt, det är oerhört svårt att sätta sig in i alla länders lagar och förordningar samtidigt och synnerligen svårt att klara av kundsupport och liknande på en rad olika språk. I de flesta fall är det också bättre att outsourca sitt lager så att försändelserna skickas från en lokal partner. Det blir billigare och mycket snabbare. Det blir säkert en rad olika avtal i olika länder, och det är väl också en anledning till att ni kanske bör se hela världen som en marknad på några års sikt, och börja med de viktigare marknaderna men sedan rulla ut land för land.

Jag ser egentligen inga problem med att lansera bortåt 2-3 länder per månad om ni har ett par personer som jobbar enbart med att hitta partners att jobba med i de länder där ni vill vara, och som har tid att åka runt och teckna de avtal ni behöver ha.

Vill ni göra en snikvariant, så använd Ebay och Paypal.

Global
    Deltagare

Tack för svar – det tål att tänkas på. Men…. oavsett om vi kör ett antal länder per månad så måste vi ändå ha en plattform och teknikpartner som klarar av global handel. Vi kan ju inte göra en ny shop för varje land.

Parvelito
    Deltagare

Jag vet inte vilken omfattning ni tänkt på det hela, men antingen går man på en stor dyr multinationell jätte, eller så kanske Prestashop kan vara något. Det brukar finnas moduler för de flesta marknader att använda sig av. Även om det rent teoretiskt blir en shop för varje marknad, så är det mesta bara att ”copy & paste”.

Global
    Deltagare

Vi har tänkt mer åt hållet hårt prispressad jätte ;-) – men det är inte så lätt att se vad de är för lirare när man knackar in global e-commerce i Google.

Vad gör egentligen: Global Ecommerce | International Shipping | FiftyOne egentligen det låter ju fint men de har ju för tusan ingen egen plattform vad jag kan se.

Katrin Lundgren
    Deltagare

@Global 12937 wrote:

Tack för svar – det tål att tänkas på. Men…. oavsett om vi kör ett antal länder per månad så måste vi ändå ha en plattform och teknikpartner som klarar av global handel. Vi kan ju inte göra en ny shop för varje land.

Fast det är lite så man brukar göra i alla fall, om du ska klara SEObiten och att verkligen kunna anpassa ordentligt för de olika länderna. E-handel i olika länder kräver att du kan en del om det landets kultur, hur tänker de när de handlar, vad är viktigt för dem? Det som är viktigt för en amerikan kanske är totalt oviktigt för en svensk osv. Jämför danskarna som bara vill betala med sitt kära Dankort och inget annat…..Mycket går att kopiera och översätta, men du bör i alla fall ha en egen butik / land för att verkligen kunna vända dig mot det landet och inte bara göra en enkel översättning av butiken. Sådan brukar inte bli så bra.

Sedan tyckte jag Parvelito var inne på något, att lansera i alla länder samtidigt är en kostsam affär, och kräver goda samarbetspartners överallt, och framförallt kräves det en väl fungerade logistik i alla länderna. Det bästa brukar då vara att ha lokala lager, för inte sjutton vill kunden i USA vänta på att varan ska skickas från Sverige. Nej, de vill såklart ha den direkt dagen efter helst.

Global
    Deltagare

Återigen tacksam för feedback, jag inser att när det gäller e-handel så finns det enorma kunskaper samlade i detta forum.

Vår strategi är att ha en produktsajt med en e-handel inkluderad i. Denna är på engelska. Dock ska kunden få sin lokala valuta, sitt lokala pris (ink. skatt och tull) sina lokala betalmetoder, och på de största marknaderna sin lokala logistiklösning.

Vi letar efter en eller flera partners som kan hjälpa oss med att både att ta fram e-handelssajten och knyta den mot logistiklösningen samt att sköta själva logistiken via co-warehoueing , plock och pack samt returer. Hur ska vi leta, vilka finns det att välja på? En som jag hittat är GlobalWare, är det nån som vet nått om dem? En svensk konsult är Brightstep är de nått bra?

Parvelito
    Deltagare

Mattias Pihlström på Brightstep skriver ibland här och har gedigna kunskaper om E-handel. Slå gärna honom en pling och se om han kan hjälpa er komma vidare.

Global
    Deltagare

Supertack – det ska jag göra dock inte just nu :-)

Dan
    Deltagare

Shopify samt lager hos amazon borde kunna funka och gå snabbt att starta

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 13 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.