Startsida › Forum › E-handelsforumet › Ehandelsnytt › Ehandelsnytt #35
- Detta ämne har 9 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 12 månader sedan av Plastskivor.
-
FörfattareInlägg
-
1 december, 2010 kl. 11:48 #95261Julius GunnilstamDeltagare
Här kan veckans nyhetsbrev diskuteras och kommenteras.
1 december, 2010 kl. 12:21 #116763DanDeltagareJag gillar Mr Borker hehe. Skön lirare
1 december, 2010 kl. 12:35 #116764Katrin LundgrenDeltagareVissa dagar skulle jag vilja göra som Mr Borker
1 december, 2010 kl. 12:51 #116765DanDeltagareMr Borker började nog som kattbutiksägare. Allt förklarar sig då
1 december, 2010 kl. 13:07 #116766Katrin LundgrenDeltagareLOL, det är jag övertygad om
1 december, 2010 kl. 13:49 #116770sebastianilssonDeltagareIntressant snubbe det där
1 december, 2010 kl. 13:55 #116771GregerADeltagareMy middle name is Borker … 😎
Man skall väl inte precis ha som affärsidé att vara otrevlig, men det gäller ändå att lära sig fokusera på de kunder som är lönsamma och på ett smidigt sätt skaka av sig de kunder som inte är eller kommer att bli lönsamma.
Det gäller alltså att identifiera sin målgrupp och att bli bättre på att kvalificera kundämnen, så att man lägger tid på rätt kunder. Är det en seriös förfrågan från någon som tänker köpa något, eller är det bara någon som vill ha en ny brevvän?
Emellanåt blir jag uppringd av annonssäljare, senast från Slitz som menar att deras läsare, unga män, är ”väldigt intresserade av elektronik” så de måste ju vara det perfekta mediat för oss. Jag menar att det är kanske 5% av deras läsare som är potentiella kunder för oss. De övriga 95% är inte ett dugg intresserade av att själv bygga elektronik – de vill köpa färdiga prylar. Om jag skulle annonsera hos dem så skulle vi få massor av frågor från folk som inte begriper vad vi säljer. Alltså undviker jag generellt så breda medier, och annonserar mer riktat i t.ex Allt om Elektronik.
2 december, 2010 kl. 23:01 #116827ducedoDeltagareIntressant läsning om att få inlänkar genom att vara otrevlig: Official Google Blog: Being bad to your customers is bad for business
3 december, 2010 kl. 06:49 #116831jockesoftDeltagare@ducedo 12903 wrote:
Intressant läsning om att få inlänkar genom att vara otrevlig: Official Google Blog: Being bad to your customers is bad for business
Inte dåligt av google att ha en färdig lösning i drift 5 dagar efter att artikeln publicerats i Times.
3 december, 2010 kl. 07:26 #116833PlastskivorDeltagareJag blev tyvärr tvungen att ”borka” en kund igår.
Kunden har tydligt påtalat att han inte accepterar mitt pris och att han kan få sin beställning billigare på annat håll. Jag har tydligt meddelat att jag inte sänker priset.
Ändå ringer han och tjatar på att jag ska fixa varorna billigare..Killen ringer från ett mobilnr som inte står på honom själv utan på en annan person som har 6 olika mobilnr. Kunden själv har betalningsanmärkning. Han föreslår att han ska få varorna skickade mot PF. Men vem är så korkad att man skickar måttbeställda varor mot PF till någon med betalningsanmärkning? Det är ju bara en stor kostnad om han inte har cash att hämta ut varorna, utöver att jag inte får betalt..
Helt fantastiskt med personer som inte riktigt inser att förhandlingsläget är s.a.s. ”kört”.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.