Startsida Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Hur håller ni kundintresset igång?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 11 totalt)
  • Författare
    Caroline
    Deltagare

Hejhej!

Jag är ju visserligen ganska nystartad men har iaf prövat lite olika marknadsföringsvarianter som adwords (har gett en del), banner (värdelöst, om man inte ser till att man nöter in loggan hos potentiella kunder), tidningsannonser (som jag vet är långsiktigt).. men vad gör man nu?? Det kommer stötvis beställningar och sen är det som att folk glömmer bort butiken igen. Vad är nästa steg? Är det SEO för hela slanten som gäller?? Ska snart byta upp mig till nya e-butik och hoppas att det kan bli lite bättre både för kunderna och ur SEO-synpunkt.

Hur gör ni? Annonserar ni mycket, och i så fall vart? Nätet eller tidningar? Direktreklam??

Hoppas på lite inspiration från er :)

martinkiland
    Deltagare

Hej!

Nu vet jag ju inte vad du säljer. Så du får gärna länka till din webbutik så kan man ge dig tips och råd lite enklare.

Som kund så köper man ju något när man har ett behov av det, och om du har produkter som är mer av en sällanköpsvara så tar det lång tid innan en kund har ett behov av att söka upp dig igen. Så därför gäller det ju att fånga upp nya kunder hela tiden som är på jakt efter din produkter. Och där är SEO jätteviktigt. Men SEO är ett långsiktigt arbete och därför är det svårt att enbart driva försäljning via organsik trafik när man startar upp.

Som ett exempel kan jag jämför dom två webbutiker jag driver. I webbutiken där jag säljer mattor har sajten funnits i många år och har haft bra positioner på viktiga sökord under en lång tid, så när vi drog igång ehnadel kunde vi få igång försäljningen relativt snabbt, och idag får vi ca 90% av alla köp via organisk trafik.

I min strumpbutik som är nystartad kan jag i dagsläget inte förlita mig på enbart organisk trafik utan måste annonsera endel via adwords. När det gäller adwords har det för min del fungerat bäst på att annonsera på mer nischade sökord än breda. Det beror ju på att om man annonserar brett gäller det ju att ha ett brett sortiment så att en stor del av besökarna hittar nått att köpa. Och ett stort sortiment har man ju ofta inte i början.

Så mitt tips är att satsa långsiktigt på din sökmotorsoptimering och under tiden experimentera med adwords och andra annonseringsformer för att se vad som ger resultat.

Caroline
    Deltagare

Tack för svaret Martin!

Skickar ett PM till dig :)

Nicklas
    Deltagare

Det är så mycket mer än bara seo i marknadsföringen. Det är viktigt att köra hela paketet så att du inte blir så sårbar. Facebook, twitter, tidningar, nyhetsbrev, bloggar, tävlingar, rabattkoder, sökmotorer och även affilate kan vara en effektiv kanal. Det finns många vägar men i slutänden är det viktigt att du har bra produkter, gärna produkter som är lite unika jämfört med dina konkurrenter.

martinkiland
    Deltagare

Håller med dig Nicklas. Inge bra å lägga allt krut på en kanal. Men jag tror SEO är det som ger mest.

Caroline
    Deltagare

Just ja, det glömde jag ju, använder förstås också facebook, bloggar och rabattkoder osv. Men som jag skrev till Martin, jag har väldig bra produkter av hög kvalitet men problemet är att de inte är kända i Sverige. Det känns ibland om att jag får köra hela marknadföringen av varumärket åt mina leverantörer också och inte bara marknadsföra min butik… Tanken är ju att ha ett sortiment som sticker ut och produkter som inte finns överallt. Börjar mer och mer fundera på om det inte vore en god idé att börja sälja lite mer välkända varumärken också, så att kunderna hittar butiken…

Vad tror ni om det?

Nicklas
    Deltagare

Prova att plocka in en bättre mix av varumärken och se om det ger något.

obbe
    Deltagare

Jag tycker du är på rätt väg. Utnyttja sociala medierna.
    Nackdelen med köra kända märken är ju att du kan komman och priskriga om vissa produkter. Finns tyvärr väldigt många andra som förstör marknaden med att prisdumpa.
    Mix tror jag på.

Det är svårt att ge konkreta råd när man ej vet vilka produkter du säljer.
    Men blogg är bra skriva om det, testa osv.
    Anordna tävlingar. Låta folk testa och skriva om det.
    Hör tex med din leverantör de kanske sponsra med prover.

Plastskivor
    Deltagare

Skapa något som ger kunden känsla av att kunna göra ett riktigt fynd men som kräver att kunden återkommer till sidan frekvent. ”Dress of the day” på Bubbleroom är ett sådant exempel.

Så det gäller att hitta ditt eget ”dress of the day” som passar din bransch och din affärsmodell.

I mitt fall har det blivit att sälja kapspillbitar av plexiglas akrylplast och polykarbonatskivor.
    Det innebär att utbudet ändras hela tiden och om kunden är ute efter ett visst format så är det inte säkert att han hittar just det han söker första gången men om han återkommer flera gånger så har sortimentet ändrats.

Givetvis kan kunden få det han behöver på en gång genom att köpa måttbeställda skivor men då är priset ett annat.

Caroline
    Deltagare

Tack för alla bra råd! Här kan ni kika in på min sida: odahlia(punkt)com. ”Dagens plastbit” ;) måste ju vara en jättebra idé! Vet dock inte hur jag skulle kunna applicera det i min butik tyvärr, man kan ju i och för sig ha extra bra pris på en särskild accessoar i veckan men faktum kvarstår ju att folk inte direkt söker på mina märken. Men nu har jag kontaktat en del, för svenskarna, mer kända märken som kanske kan locka in lite folk. Och jag har i alla fall blivit inspirerad och ska genast slänga upp en tävling på facebook :)

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 11 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.