Startsida Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Bra sätt att minska antalet returer?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #95186
    kalle9922
    Deltagare

    Finns det något bra sätt att minska antalet returer? Får returer pga att kunden inte hämtar ut paketet, säger att de inte beställt. Angett felaktig adress, (kontrollerar ni alla adresser mot ex hitta.se innan ni skickar?), bedragare som snott legitimation och kan sedan inte hämta ut paketet på utlämningsstället.

    Mvh

    Karl

    #116307
    Parvelito
    Deltagare

    Ett bra sätt är att inte skicka postförskott. Och vill kunden ha faktura så blir det ju automatiskt en adresskontroll. I alla andra fall är det redan betalt.

    #116329
    Skatan
    Deltagare

    Jag skulle:
    – Börjat erbjuda fakturabetalning (egen regi eller titta på nya Payson Faktura)
    – Se över era köpvillkor, gör dom tydligare och att kunden måste bekräfta dem för kunna genomföra order
    – Kräv personnummer vid Faktura och Postförskott

    När vi hade postförskott hade vi bara ett par skamfall. Sjuka i dom gör sånt beställer dom mest special, dyra produkterna i sortimentet. Hade en tjej som beställde 10 meter högkvalitativ Supra HDMI-kabel som kosta över 1500 som vi tog hem på beställningen.
    Har kvar kabeln än idag – 2,5 år senare. Har det som ett erfarenhetsexempel.

    #116340
    nobynator
    Deltagare

    Slopa postförskott, det kommer jag göra, har själv inte handlat på postförskott i flera år utan alltid tagit faktura eller betalat med kort. Postförskott är så uråldrat tycker jag när det gäller näthandel.

    #116343
    Lastbryggan
    Deltagare

    Jag gillar postförskott av några anledningar.
    1. Man behöver varken fylla i personnummer eller kortnummer och ju mindre man behöver fylla i ju snabbare/enklare kommer man till avslut.

    2. Man kan även om man har en betalningsanmärkning beställa från oss, hade vi bara haft kort och/eller faktura hade många med betalningsanmärkning försvunnit.

    Vi har inte speciellt mycket outlösta pf och de som kommer faktureras alltid med 195kr via Klarna, ca 60% av dessa betalas och det täcker gott och väl våra kostnader.

    Självklart är det ibland folk som hör av sig och menar på att det är falskbeställningar o.s.v. Dessa kunder ber jag mejla mig info så jag kan matcha IP-nummer från beställningen mot mejlet.

    Alla pf-ordrar som kommer i retur flaggar kunden så att vi ser nästa gång att kunden inte hämtat ut sin beställning och då kan vi göra en bedömning om kunden skall ”få en ny chans” eller om han/hon måste välja förskott/kort i stället.

    För att svara på frågan ”Bra sätt att minska antalet returer” så tror jag att snabba leveranser ihop med att inga dolda/konstiga avgifter tillkommer är det viktigaste. Och som sagt, flagga alla returer och skippa att skicka till notoriska återfallsförbrytare.

    Jag har hållt på med e-handel i snart 17 år och jag kommer inte att slopa pf i första taget.

    #116360
    kalle9922
    Deltagare

    Tack för alla svar!

    Hur kan du matcha IP-nummer från beställningen mot mejlet, det är väl bara e-post serverns IP-adress du får ut genom mailet. Dvs alla som använder samma server (ex bredbandsbolaget) får samma IP-adress? Är det inte så?

    Hur ”flaggar” du kunden? Skriver du av IP-adressen i ett formulär och jämför?
    Finns det inga verifieringsprogram för sånt här?

    #116372
    danielandersson
    Deltagare

    @kalle9922 12364 wrote:

    Hur kan du matcha IP-nummer från beställningen mot mejlet, det är väl bara e-post serverns IP-adress du får ut genom mailet. Dvs alla som använder samma server (ex bredbandsbolaget) får samma IP-adress? Är det inte så?

    De headers man ska kolla är Received och X-Originating-IP. Finns inte IP:t till slutanvändaren i ena, så finns det nästan alltid i andra.

    #116376
    Lastbryggan
    Deltagare

    Hur kan du matcha IP-nummer från beställningen mot mejlet, det är väl bara e-post serverns IP-adress du får ut genom mailet. Dvs alla som använder samma server (ex bredbandsbolaget) får samma IP-adress? Är det inte så?

    Jag ber dem använda vårt kontaktformulär och då ser jag det enkelt.

    Hur ”flaggar” du kunden? Skriver du av IP-adressen i ett formulär och jämför?
    Finns det inga verifieringsprogram för sånt här?

    Här görs inget manuellt ;) Vi har byggt in en funktion i shoppen som gör att när vi krediterar en order så flaggas kunden automatiskt på både IP och e-post. Vi kan även flagga manuellt med egna sökkriterier men den funktionen behöver inte användas speciellt ofta.

    #116383
    Crilles
    Deltagare

    @kalle9922 12300 wrote:

    Finns det något bra sätt att minska antalet returer? Får returer pga att kunden inte hämtar ut paketet, säger att de inte beställt. Angett felaktig adress, (kontrollerar ni alla adresser mot ex hitta.se innan ni skickar?), bedragare som snott legitimation och kan sedan inte hämta ut paketet på utlämningsstället.

    Mvh

    Karl

    Att kontrollera en adress mot hitta.se är inte det absolut tillförlitligaste sättet att göra det på. Eniro, hitta och även Ratsit uppdaterar inte sina adressuppgifter särskilt ofta.

    Bästa sättet om man har tillgång till en telefon är att ringa folkbokföringen, då får man absolut dagsfärska adresser helt gratis. Nackdelen: Funkar inte under annan tid än kontorstid.

    #116389
    kalle9922
    Deltagare

    Smart med formuläret, ska tänka på det! Du skriver att du har egna sökkriterier, vad är det? Kan det vara smart att flagga ordrar över ett visst belopp, eller specifika adresser?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 12 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.