Startsida › Forum › E-handelsforumet › Ekonomi & Företagande › Köp av tjänster utomlands med Visma Enskild Firma
- Detta ämne har 10 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 11 månader sedan av Mortfiles.
-
FörfattareInlägg
-
14 november, 2010 kl. 09:20 #95183MortfilesDeltagare
Sitter och kikar på Visma Enskild Firma och undrar hur jag bokför inköp från till exempel EU och USA? Jag köper en hel del tjänster från USA och med vanlig kontering så kvittar jag momsen eftersom tjänsterna är momsfria (jäkla miffel…)
I Visma Enskild Firma finns inga sådana funktioner så ska jag helt enkelt fylla i noll på momsen då? Det låter ju förrädiskt enkelt
14 november, 2010 kl. 10:02 #116291ParvelitoDeltagareNej, Visma Enskild Firma är guds straff till den som trodde att det gick att låta bli att lära sig bokföra och istället ta en genväg
Det är ett oerhört begränsat program, och det mesta som går utanpå det absolut vanligaste går inte att göra där.
14 november, 2010 kl. 10:20 #116293MortfilesDeltagareDå faller det för mig med andra ord
Tog Skattemyndigheten 2 timmar att klura ut hur jag skulle bokföra inköp från USA, tydligen är det inte så vanligt för det var rackarns så svårt för dom att får klarhet i hur det skulle bokföras…när jag blandade in PayPal började dom nästan gråtaDet är lite synd för det finns 0% moms att bokföra mot för EU, borde fungera för USA också tycker man…
14 november, 2010 kl. 10:47 #116294Katrin LundgrenDeltagaretips, kika på edison, ett bra bokföringsprogram, lättanvänt, lätt att få överblick, och finns i flera versioner
14 november, 2010 kl. 10:57 #116295ParvelitoDeltagareDet är inte så svårt att bokföra inköp från USA eller någon annanstans från världen utanför EU, men som sagt, då måste man ha ett bokföringsprogram som kan normal kontohantering.
Om du sedan betalar med sedlar i ett kuvert eller med Paypal har heller ingen betydelse.
14 november, 2010 kl. 23:46 #116302MortfilesDeltagareDet har gått bra hittills, men kan jag kapa bort ett par timmars kontering så är ju det en ren vinst. Känns ju helt värdelöst att sitta och räkna ut egen moms och lägga in i två konton för att kvitta ut en moms som inte finns…
Totalsumma i ett fält, noll moms i nästa och sen klart känns ju klart mer logiskt för mig också än att traggla med fyra konton som ändå ger samma slutresultat, men tar mycket längre tid att fylla i.
15 november, 2010 kl. 00:26 #116303MortfilesDeltagareFår kanske bli Avendo eEkonomi istället då…jag får hybris av Visma Admin layout…
15 november, 2010 kl. 06:12 #116304ParvelitoDeltagareOm Visma tänk sig för lite så hade de kunnat ha en väg in till kontobokföring vid sidan av det enkla interfacet man har på enskild firma, ungefär som man kan komma åt DOS-prompten från Windows om man måste.
16 november, 2010 kl. 22:26 #116355MortfilesDeltagareJag tror dom har en baktanke med det
Om du har behov av kontobokföring så vill dom att du köper en dyrare tjänst17 november, 2010 kl. 09:04 #116361Julius GunnilstamDeltagareJag älskar Visma Enskild Firma och hatar bokföring
Har inte köpt varor eller tjänster utanför EU men innanför så har det fungerat bra.
Vet inte om det hjälper men i hjälpen står det såhär:
Inköp av varor från länder utanför EG
När du köper in varor från länder utanför EG skall du betala moms på importvärdet. Sådan moms betalas till Tullverket. En sådan betalning av moms får registreras som en egen utbetalningspost, där du även anger hela beloppet i fältet för ”varav moms”Om ditt företag inte har rätt till avdrag för ingående moms får betalningen registreras med samma utbetalningstyp som du använde när inköpet av varan registrerades. I så fall anges inget belopp i fältet för ”varav moms”.
Edit: Ser även att det finns ett speciellt drop-down alternativ för inköp av tjänster utanför EG (kod22)
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.