Startsida Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel skapa konton eller inte

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    backagain
    Deltagare

Efter att ha läst julius´s artikel om scandinavian photo, (tror det var den firman) började jag fundera över följande:

Hur viktigt är det att få kunder att registera sig och skapa unika konton?

Det är klart att man som kund/besökare inte vill besvara massa frågor, men vad är det man som ehandlare ev kan vinna på att få kunder att registrera sig jämfört med att man inte behöver göra detta för att handla/alternativt nyttja en tjänst?

Ursäkta om frågan är luddig.

sebastianilsson
    Deltagare

Fördelen är ju att du kan knyta ett band till kunden genom nyhetsbrev, erbjudanden och andra förmåner för att få kunden att återkomma. Jag hjälpte ett företag att använda Facebook och lägga ut erbjudanden där m.m och få kunderna att gilla och det gjordes många köp genom detta. Så bara att knyta band genom Facebook ger nog en hel del, beroende på målgrupp iofs :)

jockesoft
    Deltagare

Det är ju möjligt att ha nyhetsbrev utan att tvinga en kund att skapa ett konto.

Vi har bägge möjligheterna hos oss, kunden själv får välja om de vill ha konto eller inte, nyhetsbrev kan du registrera dig till utan att skapa konto, och det är en klart större del kunder som inte skapar konto när de handlar än de som faktiskt skapar ett.

Tidigare var kunderna tvungna att skapa konto, och vi hade klart fler som hoppade av när de kom till skapa konto sidan, så jag tror att det lönar sig att inte tvinga kunderna att skapa ett konto.

Mvh
    Jocke

ducedo
    Deltagare

Där är egentligen två fördelar jag kan komma på. Nämligen att användaren inte behöver fylla i sina uppgifter mer än en gång (ni sparar dem) och att det blir möjligt att belöna återkommande kunder. Blev själv positivt överraskad när jag fick en vattenflaska på köpet när jag beställde andra gången på Gymgrossisten.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.