Startsida Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Strategi kring fraktpris

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    granberg.erik
    Deltagare

Hur tänker ni kring strategi vad gäller fraktpris? Jag vet att jag personligen ofta drar mig ur köp efter att ha sett fraktpriset. Funderar därför på om det ger en positiv effekt att lägga över delar av fraktkostnaden på produktpriset. Idag tar jag i stort sett det faktiska priset och gör ingen förtjänst på själva frakten. Vad är för- respektive nackdelar med fri frakt?

Parvelito
    Deltagare

Jag debiterar frakt. Det minsta är 19kr för små lätta saker, och sedan är det en skala upp till 49kr där taket är. Man får beställa hur mycket man vill, och frakten blir max 49kr. Någon övre gräns för fraktfritt finns inte, utan alla betalar frakt. Jag tjänar pengar på det fraktsystemet, trots att jag säljer en del stora grejer som t.ex. väggfästen för TV och datorväskor. Däremot har jag på en del tyngre grejer fått lägga på ett par tior på priset för att det inte skall bli alldeles meningslöst att sälja dem.

Jag har funderat på fraktfritt, men det är svårt att baka in det i priserna utan att det ser ut som om man är jättedyr. Sedan är kunderna vana vid att betala en frakt. Jag försöker med en rimligt låg maxfrakt få kunder att handla mycket. Det är mycket roligare att packa en hel kartong full av prylar än att stå och packa minneskort ett och ett i bubbelpåsar.

Richie72
    Deltagare

Min strategi är att vara tydlig med fraktpriset direkt så det inte kommer som någon överraskning. Själv ogillar jag starkt när man kommer till kassan och det står ett belopp som jag inte förväntat mig. Därför står det till höger med rött.

Sen har jag en standardfrakt som ska inkludera porto, packning, faktura/kortkostnader och emballage. Jag skulle hellre kalla det expeditionsavgift men man kan inte byta namn på det i Textalk.

Tanken är att det ska löna sig att handla mer.

Ska bli intressant att höra lite andra tankar kring detta.

milton
    Deltagare

Jag brukar ta mellan 30-45:- i frakt
    Över 500:- kör jag fraktfritt.

fridsalls
    Deltagare

Vi kör enhetsfrakt på 59kr oavsett orderstorlek, och fraktfritt vid köp över 1999kr.

Plastskivor
    Deltagare

125 kr/order, frifraktbeloppet är 1500:-

Avseende mitt system för att isolera gamla 2-glasfönster med en glasklar plastskiva mellan bågarna, så vet jag att folk blir väldigt positiva när de väl får prova och upptäcka själva att:

1. det är väldigt enkelt
    2. skivan blir helt osynlig
    3. det gör påtaglig skillnad för fönstrets isolation.

Många har också rapporterat att de får minskad kondens.

Därför sänker jag tröskeln för just den produkten så att de kan beställa en mindre skiva som räcker till en fullstor fönsterruta i villor med traditionell fönstersättning. Kan nu beställas för 199:- fraktfritt. Detta har nu sammanfallit mediauppmärksamhet i bl.a. Gör-Det-Själv. Så nu har jag en jäkla massa sådana 199:- paket att skicka ut. Tidigare har jag bla skickat ut små provbitar gratis i kuvert och det har räckt för vissa att fatta köpbeslut men det är svårt att bilda sig en uppfattning om systemet bara av att se en provbit. Så detta är mycket bättre marknadsföring att få ut provpaketen för en ruta trots att jag knappast tjänar nåt på det.

jockesoft
    Deltagare

@Parvelito 12023 wrote:

Jag har funderat på fraktfritt, men det är svårt att baka in det i priserna utan att det ser ut som om man är jättedyr. Sedan är kunderna vana vid att betala en frakt. Jag försöker med en rimligt låg maxfrakt få kunder att handla mycket. Det är mycket roligare att packa en hel kartong full av prylar än att stå och packa minneskort ett och ett i bubbelpåsar.

Intressant, har du nångång provat fraktfritt för att se om det ger extra köp? Eller om det blir större beställningar för att komma över gränsen?

Jag har själv funderat på att plocka bort fraktfritt för det jag ser är att kunderna köper för att precis det som behövs för att komma över gränsen (och andelen som faktiskt kommer över gränsen är ganska liten), och förmodligen så tjänar vi ingenting extra på det eftersom vi får stå för hela frakten.

Parvelito
    Deltagare

Nej, jag har inte testat själv, men när jag ser att det finns en fraktfri gräns när jag själv beställer så beter jag mig ungefär som dina kunder. Ligger jag hyfsat nära fraktfrigränsen så letar man rätt på några rea-varor och fyller på tills man kommer över, är man en bra bit ifrån fraktfritt så kan det vara, det blir för ”dyrt” att komma över gränsen.

Tigern
    Deltagare

@Plastskivor 12034 wrote:

Avseende mitt system för att isolera gamla 2-glasfönster med en glasklar plastskiva mellan bågarna

Du fick precis en ny kund! Jag bor i ett tidigt 1800-talshus och nu när kylan tränger på så går man runt och muttrar (och huttrar) där hemma. Detta måste testas och är det bra så blir det hela huset!

Se där, man kan tydligen ha nytta av detta forum för andra saker än för e-handelsfrågor ;-)

granberg.erik
    Deltagare

Vad tror vi det får för effekt av att gå över till helt fri frakt? Hur kommer det att påverka den totala orderingången och typen av köp? Gissar att de små produkterna gynnas men att en del ryggar tillbaka av att priserna ökat på själva produkterna. På samma sätt vore det intressant att se vad som händer om man höjer lägsta summan för frakt och därmed får lite vinst på fraktsumman. Någon som experimenterat?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.