Startsida Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Skrivarfråga: Söker ny färglaserskrivare av multifunktionsmodell

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 13 totalt)
  • Författare
    Macondax
    Deltagare

Efter att ha läst Sekes tråd om färglaserskrivare, visade det sig att vi har ett helt gäng med duktiga skrivarnissar här inne ;)

Jag är ute efter en färglaserskrivare, av multifunktionsmodell (med scanner och kopiator). Fabrikat är ganska ointressant (men har en förkärlek till HP). Budget cirka 3-4000:- + moms.

Det som är det viktiga i kråksången, är billiga utskrifter! Hållbar maskin, billiga utskrifter och enkelt att få tag i toner!

Något förslag från någon? Har kollat lite på Prisjakt, men hittar inget som jag direkt känner är rätt maskin.

Parvelito
    Deltagare

Orden ’färglaser’ och ’billigt’ i samma mening kräver att ordet ’inte’ (eller en synonym till det) också finns i meningen för att ekvationen skall gå ihop :-)

Jag kollade eftersom jag tyckte att det skulle vara läckert med loggan i färg på utskrifterna, men 3-500% högre utskriftspriser avskräckte.

Nu kan man ju tänkas behöva färg ibland i alla fall, men vete katten om man inte skall satsa på att ha en billig HP-traktor stå bredvid för de svartvita utskrifterna.

Macondax
    Deltagare

Det är alltså så krasst att färglasermaskiner är så mycket dyrare i utskrift.

Det är ju inte allt för roligt, när stora delar av utskrifterna faktiskt kommer vara svart/vita, med undantag för viss DR-reklam som skrivs ut i färg.

Någon som har koll på marknaden, vad gäller s/v-multifunktionsskrivare av lasermodell? Kollat lite snabbt på en HP LaserJet Pro M1536DNF MFP (HP-frälsningen slår in….), men är HP bästa valet idag av skrivare?

Vad klassar du som billiga utskrifter? Jag kanske har alldeles för snålt ställda tankar :) (Svår att beräkna med en vanlig HP LaserJet P1006 som skrivare idag :P)

Parvelito
    Deltagare

Om vi börjar från början så tror jag HP är ett bra val. De har alltid varit stora, och det kommer finnas toner till deras skrivare i decennier framåt hos varenda återförsäljare, även om HP slår igen idag. Köper man mindre märken så händer det att återförsäljare inte har det eller i vart fall endast i beställningssortimentet.

Ser vi sedan på utskriftskostnaderna med originaltoner med HP:s multifunktionsskrivare så ser det ut så här om vi tar priserna från Tonerlagret.se:
    M1132 33öre/utskrift
    M1212 33öre/utskrift
    M1536 28öre/utskrift
    M1319 30öre/utskrift (pirattoner finns, då kostar det 16öre/utskrift)
    M1522 30öre/utskrift (pirattoner finns, då kostar det 18öre/utskrift)
    M2727 18öre/utskrift (pirattoner finns, då kostar det 11öre/utskrift)

Den sista ligger en bit över din budget, men sparar man 12 öre/utskrift och gör 10.000 utskrifter per år, så är det 1200kr/år i tonerkostnad.

Ser man på rena laserskrivare så är fenomenet där detsamma också att de allra billigaste har en rätt så usel utskriftsekonomi. Du bör åtminstone upp till HP:s P20-serie för att hitta något vettigt där.

Jag har efter att ha räknat och sett mig runt, svårt att acceptera tonerkostnader på mer än 20 öre/utskrift vid 5% täckning. OK om det är en skrivare som står på ett hemmakontor och gör 300 utskrifter om året, men för professionellt bruk så är det dyrt.

fotofyndet
    Deltagare

Jag skulle säga att du ska passa dig för färglaser. Jag och min kollega köpte varsin HP av olika modeller. Vi skriver massor med order och fakturor, men tänkte att det kunde vara bra med färg ibland. Men det visade sig snart att det går på ca 3000:- att byta alla tonerkassetter OCH att det går åt färg även vid enbart svartvit utskrift. Jag ställde till och med in ”Gråskala” i HP:s verktygslåda, men det går färg ändå. Nu senast tog kollegans färgtoners slut, efter att ha stått ”1 sida” på återstående färgtoner i nån månad.

Så jag håller med Parvelito, ska du ha en färglaser så ska du ha en annan skrivare också, svartvit och med låg utskriftskostnad.

Rikard
    Deltagare

Okej, nu ska jag försöka att reda i begreppen lite. Sitter på ett tåg så kollar inte upp exakta priser nu men såhär:

Du har jädrans svårt att komma under 40 öre/utskrift med en färglaser. Detta är beräknat på 5% täckning, vilket är en vedertagen standard. Ofta vill du skriva ut i färg för att få loggor, bilder etc snygga, då täcker du mer än 5% och får räkna med ännu högre utskriftskostnad.

Parvelito är helt rätt på det att kolla upp kostnad/utskrift innan köp av skrivare, använd gärna vår sida till det men ta uppgifterna med en nypa salt på färglaser. Vi försöker att få till det ordentligt men just nu kan du bara lita på att priserna på s/v utskrifter stämmer då du får multiplicera med 3 färger + kostnad för svart vid färgutskrift.

Att färgerna går åt i en del HP även om du skriver ut i färg är sant. När du kör igenom pappret så öppnar alla kassetter upp sig i väntan på att på dansa. Skriver du med bara svart färg så hamnar färgpulver från övriga kassetter i en waste bag (inbyggda i HPs kassetter). Printar du för lite färgutskrifter i exempelvis en HP Color LaserJet 2600 så kommer färgkassetterna att börja läcka när de närmar sig slutet (waste bagen är full). Dock kan du ju köra på med bara svarta utskrifter även när färgkassetterna är slut.

Alltså en stadig s/v skrivare bör hamna på 8-18 öre per utskrift medan du får räkna med 40-80 öre för en färglaser (även de lite dyrare skrivarna). Kort kan man säga ju mer du lägger på skrivaren desto billigare blir utskrifterna (men jämför gärna tillbehören innan du köper en ny printer)

HP är bra, de håller hög kvalitet och har stora volymer vilket gör att vi fortfarande kan sälja mycket toner till skrivare som slutade tillverkas för 15 år sedan. Det händer sällan med Samsung eller Xerox.

Rikard
    Deltagare

Och tack till Parvelito som tipsade om att vi borde börja visa priser i kr/utskrift. Det har verkligen varit uppskattat av kunderna.

fotofyndet
    Deltagare

@Rikard 11576 wrote:

Dock kan du ju köra på med bara svarta utskrifter även när färgkassetterna är slut.

Inte på min HP tyvärr, och inte vad vi har sett på kollegans heller. Min heter 2600 och hans tror jag heter 1600.

Rikard
    Deltagare

Jo. Det kan du på 1600 och 2600. Du behöver ha kassetter i alla fack men de kan gott vara tomma.

Macondax
    Deltagare

Tackar för alla svar vad gäller färglaserskrivare. Det lutar åt att det faktiskt får bli en s/v-laser nästa gång igen, men då kan jag likväl köra slut på P1006 först, innan bytet.

Hur ter sig bläckstråleskrivare nuförtiden? Kanske kan vara ett alternativ för de få gånger som det gäller en färgutskrift (i marknadsföringssyfte, så behöver inte vara arkivbeständigt). Någon som kör bläckstråle för samma syfte?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 13 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.