Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Att lova runt men hålla tunt i sin marknadsföring
- Detta ämne har 25 svar, 13 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år sedan av Abbesnabb.
-
FörfattareInlägg
-
27 oktober, 2010 kl. 09:13 #95107TomasDeltagare
Jag finner det ganska komiskt att se Postens banner snurra här ovan:
Jag vet en branschkollega som lovar runt, typ störst, bäst & vackrast fast fakta talar emot. Så får man inte göra, ex säga att man är bäst om det verkligen inte är belagt.
Vad tycker ni, är Posten e-handlarens bästa vän?
Älska din kund, annars gör någon annan det. Tänk om PR-byrån som producerat bannern kunde hålla en kurs i kundvård hos Posten, jag tror de kunde lära sig ett och annat.
Jag känner som e-handlare absolut inte att Posten är min bästa vän, snarare tvärtom och jag vet flera konkurrenter till Posten som ”älskar” mig som e-handlare, och det är precis därför jag hellre gör affärer med dem.
Kloka ord är en sak, men efterlevnad och substans är det som räknas och det har jag inte sett Posten leverera till mig som e-handlare.
I klarspråk handlar det naturligtvis om att om man erbjuder en tjänst som man kan få på annat håll för halva priset eller så, ja då måste man verkligen visa att man älskar sin kund för att man ska få behålla den.
27 oktober, 2010 kl. 10:59 #115631jockesoftDeltagarePosten är iallafall inte min bästa vän, när vi precis startat och inte visste bättre så skickade vi ett paket med Posten, efter den räkningen så har vi inte skickat några fler paket med dem.
Jag kan inte motivera prisskillnaden mellan t.ex DHL och Posten för våra kunder utan vi erbjuder helt enkelt det billigaste alternativet, och där är Posten långt borta.
Vi skickar enbart brev med posten just nu och har inte några planer att ändra den närmsta tiden iallafall.
Jag undrar faktiskt vad det är Posten anser som gör dem till e-handlarens bästa vän.
27 oktober, 2010 kl. 15:15 #115636sebastianilssonDeltagareAlltså personligen så har jag inte haft något strul med posten alls. Vet att många har haft problem med Posten men jag har verkligen inget negativt alls att säga. Använder dock mest brev när jag skickar
27 oktober, 2010 kl. 15:55 #115639TomasDeltagareHar heller inte haft märkbart mer strul med Posten och jag skulle gärna använda dem mer till pakettjänster då det vore en miljövinst om de som ändå åker förbi här kunde ta hand om paketen också. Men då de erbjuder samma tjänst som flera andra men till flera ggr. högre pris blir det tyvärr så att jag ser negativt på Posten. Särskilt när de slår sig för bröstet och hävdar att de är min och många andra e-handlares bästa vän:-)
3 november, 2010 kl. 13:26 #115869TomasDeltagarePosten Logistik ringde mig igår. De ville veta vad jag menar när jag inte känner att Posten är min bästa vän. Det står visserligen redan på slutraden i mitt första inlägg men för att vara ännu tydligare kan jag ta ett exempel.
Kikade lite snabbt på senaste fakturan från DHL och ett paket med verklig vikt 7 kg, ca 0.04kbm.
DHL: 61kr
Posten: 205krTydligare kan det väl inte sägas? För att jag ska betala 236% högre fraktpris måste jag få något som kompenserar den galet stora prisskillnaden. Typ betald firmabil eller nåt sånt, för det blir ju rätt stora slantar till slut:rolleyes:
Utför man ”samma” tjänst som sina konkurrenter men till dubbla priset, då känner i alla fall inte jag mig som kund till Posten älskad.
Obs, prisjämförelsen är högst slumpmässig, det kan säkert skilja allt från 50-300% skulle jag gissa, men säkert alltid till Postens nackdel.
3 november, 2010 kl. 15:31 #115881Thomas THLDeltagareJag drog på smilbanden när jag såg annonsen här på ehandel.se.
Mannen som skulle dra igång ”Det stora postupproret” annonserar för Posten…..
Nåja, cash is king, jag hade förmodligen gjort samma sak.Jag skulle hellre använda Posten men som Tomas säger, alldeles för stor prisskillnad.
Tog in avtalsoffert från både Posten och Schenker vilket resulterade i följande exempel:Posten 3 kg – 108 kr
Schenker 3 kg – 68 krPosten 5 kg – 126 kr
Schenker 5 kg – 70 krPosten 10 kg – 165 kr
Schenker 10 kg – 87 krPosten 20 kg – 234 kr
Schenker 20 kg – 99 krOm den enda skillnaden är att det finns fler utlämningsställen så är det inte värt de extra pengarna.
Vore kul om någon kunde förklara varför Posten är e-handlarens bästa vän.
3 november, 2010 kl. 15:48 #115882DanDeltagarePengarna ehandel.se drar in på annonser går direkt tillbaka till utvecklingen och driften av siten, dvs nyheterna ni läser gratis, forumet som driftas gratis osv. I dagsläget går vi med förlust, men förhoppningen är att jag ska sluta stoppa in egna pengar under 2011.
Så ja, kanske borde vi alla tacka Posten för att de är en av annonsörerna som gör Ehandel.se möjligt, för utan annonsörer hade sidan varit betydligt sämre och sålänge vi är neutrala innehållsmässigt ser jag inte att annonser skulle störa?
För att återgå till ämnet så tror jag mycket av irritationen mot posten är att de varit statliga och därför förväntar sig folk att de ska ge bort sina tjänster billigast. Dock är de inte statliga längre utan ett vinstdrivande bolag med störst marknadsandel i Sverige. Medan andra aktörer kanske försöker prisa sig in är Posten rätt nöjd med sin sits och vet vilka kunder de tjänar pengar på och siktar kanske därför inte in sig mot oss små e-handlare.
Att de kallar sig e-handlarens bästa vän är såklart ren marknadsföring. Precis som att Felix gör det goda godare när alla vet att deras ketchup är äcklig och Heinz är äkta ketchup. Men that’s life
3 november, 2010 kl. 15:50 #115884ParvelitoDeltagareEn skillnad är att Postens paket är försäkrade upp till 50.000kr om de försvinner, och jag vill minnas att Schenker hade en betydligt lägre nivå.
Men i övrigt är skillnaden inte särskilt stor i funktionalitet och nivå på service. Jag försöker få mina svenska leverantörer att skicka med Schenker, för de levererar punktligt paketen som skickades dagen innan varje förmiddag hem till mig mellan 10:00 och 10:30. Skickar de med Posten får jag åka in och hämta dem efter 11 när de anlänt till Postcentret, eller vänta en dag extra på lantbrevbäraren.
Och även hyfsat stora aktörer (100.000 kolli B2B om året) kunde spara 30% genom att använda Schenker istället för Posten har de berättat för mig.
Det här betyder väl inte att Posten är alltigenom dålig, men just vad gäller priset (och effektiviteten) har de svårt att få till. Förmodligen skulle ett åtgärdspaket som drastiskt drar ned deras kostnadsbild orsaka att mer än varannan anställd får gå och ersättas med inhyrda resurser vid behov, och det är väl en politisk omöjlighet.
Det är ingen avundsvärd sits som Posten och Arne som dess representant har, men innerst inne vet nog de flesta på Posten vartåt det bär förr eller senare ändå. Frågan är om man skall göra som man kan göra med ett plåster. Antingen dra ut på smärtan genom att dra långsamt, eller få saken ur världen och dra snabbt.
3 november, 2010 kl. 16:14 #115886Thomas THLDeltagare@Dan 11828 wrote:
Pengarna ehandel.se drar in på annonser går direkt tillbaka till utvecklingen och driften av siten, dvs nyheterna ni läser gratis, forumet som driftas gratis osv. I dagsläget går vi med förlust, men förhoppningen är att jag ska sluta stoppa in egna pengar under 2011.
Absolut, jag förstår det och jag bugar och bockar för alla värdefulla tips m.m. jag har fått här!
/Thomas
3 november, 2010 kl. 16:29 #115888jockesoftDeltagareEn del av våra leverantörer skickar paketen till oss med Posten, det funkar för dem eftersom vi får stå för frakten, som vi i sin tur tar ut från slutkunden. Hade de istället skickat med någon annan så hade vi kunnat köpa in till bättre priser (om det inte höjs nånannanstans då).
Är det någon här som vet hur mycket rabatt som de stora företagen får från Posten? För att slå DHL och Schenker så måste det vara rejäla rabatter vi pratar om.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.