Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Ny lag om regler vid returer
- Detta ämne har 7 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 1 månad sedan av Katrin Lundgren.
-
FörfattareInlägg
-
12 oktober, 2010 kl. 12:19 #95022Lilla IvyDeltagare
Hur hanterar ni returer.
Våra kunder har hittills bekostat både frakt och returfrakt.
Enligt Eg skall kunden betala returfrakt men…E-handlaren måste dock betala tillbaka hela beloppet för varan, inklusive fraktkostnaden som uppstod vid beställningen, enligt domstolsbeslutet.
Några fler som funderat runt detta…?
12 oktober, 2010 kl. 12:42 #115054JoelDeltagareVi har en hel del returer (eftersom vi säljer kläder) och vi går enligt lagen som du hänvisar till och betalar tillbaka hela summan inkl frakt till kunden vid retur.
Min erfarenhet är att många kunder blir positivt överraskade när de får veta att de får tillbaka hela summan inkl frakt. Några få blir irriterade över att de ska behöva bekosta returfrakten själva :confused:
Jag kan dock tycka att det är lite märkligt att vi ska behöva bekosta kundens frakt och jag vet många stora klädesföretag som säljer på webben som drar av för frakten vid retur.
/Joel
12 oktober, 2010 kl. 12:48 #115055Katrin LundgrenDeltagareSom trygg e-handlare har detta gällt hela tiden, så det är ingen nyhet direkt. Det är något som konsumentverket beslutat tidigare här i Sverige om jag inte minns helt fel.
Jag kan tycka att det är galet, men jag har böjt mig och gjort så i alla fall
Ser man det ut perspektivet att kunden köper en vara, och en tjänst ( frakt), så borde tjänsten vara förbrukad och inga pengar återbetalas, men det går man alltså inte med på.
13 oktober, 2010 kl. 07:32 #115105Lilla IvyDeltagareTack för bra svar – ser att många har inskrivet i sina köpvillkor att de inte återbetalar frakt och faktureringskostnad.
13 oktober, 2010 kl. 08:02 #115107Katrin LundgrenDeltagareDet spelar nog ingen roll om du har det inskrivet, vid ett fall hos konsumentverket så kommer de garanterat att säga att du som handlare gjort fel i alla fall.
När man granskade e-handlare för något år sen, så var det en av de punkter som e-handlarna fick flest kritik på.
13 oktober, 2010 kl. 08:40 #115109bloggusDeltagareNi som skickar med DHL har väl en ganska stor returfraktkostnad att ta hand om.
Låter ni kunden betala hela den kostnaden, som jag läst för vissa här på forumet ligger kanske 3x fraktkostnaden till kunden?
13 oktober, 2010 kl. 08:50 #115112RobinDeltagareResonemanget är väl att tjänsten (frakten) är kopplad till köpet av varan och inte går att köpa/nyttja utan att köpa varan. Därför ska fraktkostnad betalas tillbaka vid retur/återköp eftersom kunden inte anses ha nyttjat frakten då de inte längre köpt varan.
Jag tycker också att det är ett rätt märkligt resonemang och att konsumentens rättigheter är orimligt stora på just denna punkt. Jag ser det mer som att de faktiskt köpt och förbrukat en tjänst, dvs betalat för att få en vara hemskickad för att kunna titta på, klämma på och prova den – varuprovsavgift eller vad man ska kalla det.
För egen del uppstår inte problematiken så ofta då vi erbjuder fri frakt inom Sverige, men det är inte så roligt när någon köpt en större vara som skickats på pall och de dessutom köpt till tjänsten inbärning och sedan returnerar. Vi får betala Posten runt 700-1.200 kr för frakt och inbärning och får betala tillbaka hela ordersumman inkl 400 kr för inbärning till kunden…
13 oktober, 2010 kl. 09:04 #115114Katrin LundgrenDeltagareVi har samma problem med våra eldfat och komposter, men det är bara att bita i det sura äpplet och vara glad att det inte händer ofta.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.