Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Hur viktig är designen?
- Detta ämne har 11 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 1 månad sedan av Thomas Lundquist.
-
FörfattareInlägg
-
8 oktober, 2010 kl. 22:23 #95005bananeDeltagare
Sitter och designar min första webshop om och om och om och om igen…
Blir aldrig nöjd och när jag tror mig vara nöjd hinner jag se några nya shoppar som är snyggare och börjar göra om min från scratch.Hur viktig är egentligen designen och utseendet?
Att det skall vara en enkel & tydlig snabbkassa, tydliga informationstexter, kontakt, villkor osv förstår jag ju men själva designbitarna, dvs snygga produktsidor, flashig kundvagn, web 2.0 footer & header osv osv osv.Jag håller på att bli galen och det känns som jag aldrig kommer bli klar med min shop
Fokuserar jag kanske för mkt på designen?
Bättre släppa den med ”fult” utseende och börja sälja och sedan designa om efter hand?Mycket tacksam för input
8 oktober, 2010 kl. 23:09 #114943ParvelitoDeltagareDet beror mycket på vad man säljer, och vad det är för design man har att utgå ifrån.
Det man vill uppnå med en design är ofta en ”hemtrevlig” känsla där kunderna känner att de hör hemma. En lagom mix av sådant man känner igen och produkter som kan intressera är det optimala. Och då spelar inte alltid designen så stor roll, så länge man inte går bort sig helt.
Det är mycket lättare att med en gräsligt designad webshop få kunder som skall handla att inte göra det, än vad det är att få tveksamma kunder att handla tack vare en rasande snygg design.
Skall man kvantifiera så är det kanske 15-25% av tiden du skall lägga på design (och då med fokus på att få rätt flöde och lyfta fram relevant information), och resten på bra produktbilder och informativa produkttexter.
9 oktober, 2010 kl. 08:00 #114949Katrin LundgrenDeltagareJag tror att det inte är designens snygghet som är det viktigaste, utan användarvänligheten, d.v.s. att kunderna enkelt förstår hur de ska handla, att de hittar den information de söker, att hela sidan är enkel och lättanvänd helt enkelt. Sedan är produkttexter och bra bilder det du ska lägga krutet på precis som Parvelito är inne på.
9 oktober, 2010 kl. 18:48 #114970MonyDeltagareJag tror nästan texterna är viktigare än designen när det gäller om det är en seriös sida eller inte.
Förkortningar, ex wb, iofs, ger inget seriöst intryck. Ej heller hippa uttryck och talspråksformuleringar.
Jag kan ha överseende med dåliga bilder med låg upplösning, men står det konstig text så drar jag öronen åt mig.
Användarvänligheten är bra, men om jag verkligen vill ha en produkt så klickar jag igenom många fönster och svarar på många frågor.
9 oktober, 2010 kl. 21:05 #114976bananeDeltagareTack för era synpunkter!
Känns som man kanske ska sikta på att komma igång med försäljningen och får förbättra och finslipa designen under resans gång9 oktober, 2010 kl. 23:04 #114983MortfilesDeltagareTvå saker får besökare att köpa:
1. Enkelt att hitta det man söker – Hitta produkterna, hitta till kassan, hitta vart man fyller i och hur osv.
2. Sidan känns seriös och säker – Design spelar in liksom text och kvalitet på grafiken, men också betalningsalternativ, hur avtalen är skrivna, finns det bra kontaktmöjligheter och har företaget hög transparens.
Design är viktig (varför skulle man annars lägga ner tid och pengar på förpackningdesign , butiksinredning och reklammaterial?), men det är bara en bit i pusslet
10 oktober, 2010 kl. 07:22 #114990Katrin LundgrenDeltagareDet beror mycket på vad man lägger in i ordet design. För mig är design användarvänlighet, och ett sätt att göra det lätt att hitta för kunden. För andra är design ett snyggt utseende och inget annat, och är det bara ett snyggt utseende så tycker jag att det är inte lika viktigt som den andra biten
10 oktober, 2010 kl. 08:10 #114992MortfilesDeltagareDesign innefattar hela planeringsarbetet, vilket inkluderar layout och användbarhet
10 oktober, 2010 kl. 08:53 #114993MonyDeltagareFör mig är design ett snyggt och attraktivt utseende. Användarvänlighet är för mig inte design.
Så vi är nog olika om vad vi lägger in i ordet design.
Givetvis är helheten viktig, men om man måste prioritera hade jag gett rådet att prioritera texterna. Men själv har jag inte gjort det i min shop :p
Jag förstår Bananes dilemma. Vi två sitter just nu i samma båt. Men det är väl bara att göra som Henrik kommenterar i mitt bloginlägg:
”..Med försäljning i butiken så får du input från dina kunder och besökare. Det enda du förlorar på att inte lansera butiken så fort som möjligt är inkomst, kunder, input, erfarenhet….”
Så banane: Ska vi göra en deal och bestämma ett datum där vi säger: Nu kör vi?
10 oktober, 2010 kl. 09:51 #114996Katrin LundgrenDeltagare@Mortfiles 10813 wrote:
Design innefattar hela planeringsarbetet, vilket inkluderar layout och användbarhet
Jag tror att du och jag har rätt lika uppfattning om vad design är, men alla ser det inte så har jag märkt, kanske får starta en ny tråd, vad är design egentligen
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.