Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Tappa full korg
- Detta ämne har 17 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 11 månader sedan av flying_c.
-
FörfattareInlägg
-
5 oktober, 2010 kl. 17:33 #94996LastbrygganDeltagare
Vi har idag börjat en lite mer avancerad mätning i kassan för att se hur många som lämnar shoppen i kassan utan att avsluta köpet. Vi kommer enbart mäta unika sessions-id som har något i korgen när de droppar i kassan.
Vi kommer även att mäta hur många av dessa som egentligen hade för avsikt att avsluta sitt köp men stötte på patrull vid val av betalningsalternativet och vilket alternativ dom droppade vid.
Det hade varit intressant att få veta hur ni andra har det med tappade korgar.
Hur många procent av era kunder som går till kassan slutför inte sina köp?
Väljer de att lämna utan att försöka välja nåt betalningsalternativ?Jag kommer självklart dela med mig av mina mätningar framöver när jag kan se ett system i det.
5 oktober, 2010 kl. 18:45 #114862Christoffer TyreforsDeltagarespännande!
om jag vore du skulle jag när jag var klar sätta upp fraktkostnaderna/betalkostnaderna i headern och dels mäta hur mycket du sänkte varukorgstappen, men även om du sänkte ”konverteringsgraden” till kassan (alltså hur många % som ens gick till kassan).
6 oktober, 2010 kl. 06:22 #114865DanDeltagareDet beror nog på hur man mäter. Om jag tittar i min funnelanalys som mäter olika mål i analytics så ser den ut såhär:
kategorivisning->Produktvisning->Kundvagnstillägg->Gått till kassan->Slutfört order
jag har mellan de två sista stegen 67% bortfall vilket kan tolkas som att 2/3 droppar. Många kollar dock frakt osv och slösurfar så jag tror inte 100% är rimligt, däremot kanske det skulle kunna höjas, jag vet inte exakt hur dock.
Av de som lägger produkt i kundvagn går 63% till kassan i och för sig vilket känns rätt bra.
7 oktober, 2010 kl. 12:31 #114904Thomas LundquistDeltagareOm de hoppar av efter att ha lagt i grejer i vagnen, antar jag att det beror på något av följande:
1. Det dyker upp någon mer kostnad, som de inte hade räknat med/tyckte är för dyr.
2. Önskat betalsätt finns inte.(Själv spolar jag köp om det inte finns PayPal, utom då det gäller något som jag vill ha väldigt gärna, och jag litar på siten. (Iofs har jag även en annan betalningsmöjlighet, som är alldeles säker, men den är omständig att använda.))
7 oktober, 2010 kl. 12:36 #114905Katrin LundgrenDeltagare@Dan 10672 wrote:
Det beror nog på hur man mäter. Om jag tittar i min funnelanalys som mäter olika mål i analytics så ser den ut såhär:
kategorivisning->Produktvisning->Kundvagnstillägg->Gått till kassan->Slutfört order
jag har mellan de två sista stegen 67% bortfall vilket kan tolkas som att 2/3 droppar. Många kollar dock frakt osv och slösurfar så jag tror inte 100% är rimligt, däremot kanske det skulle kunna höjas, jag vet inte exakt hur dock.
Av de som lägger produkt i kundvagn går 63% till kassan i och för sig vilket känns rätt bra.
förstod jag dig rätt, har du 67 % som hoppar av i kassan?
7 oktober, 2010 kl. 12:55 #114908DanDeltagareJepp, enligt analytics funnelanalys.
7 oktober, 2010 kl. 13:46 #114910LastbrygganDeltagare66,9% hittils som slutfört sina köp av de som gått till kassan, känns bra!
Mätningen baserad på 263 ordrar sedan i måndags så det kanske är lite tidigt att ta ett glädjeskutt7 oktober, 2010 kl. 14:54 #114913Katrin LundgrenDeltagareJag tycker det känns som en hög lämnandeprocent. Jag har 18% i kassan som avbryter köpet. Många av dessa är sådana som nekats faktura. Mina kunder måste vara några hejare på att gå genom kassan
10 december, 2010 kl. 14:49 #117062Christoffer TyreforsDeltagare@Dan 10672 wrote:
Det beror nog på hur man mäter. Om jag tittar i min funnelanalys som mäter olika mål i analytics så ser den ut såhär:
kategorivisning->Produktvisning->Kundvagnstillägg->Gått till kassan->Slutfört order
jag har mellan de två sista stegen 67% bortfall vilket kan tolkas som att 2/3 droppar. Många kollar dock frakt osv och slösurfar så jag tror inte 100% är rimligt, däremot kanske det skulle kunna höjas, jag vet inte exakt hur dock.
Av de som lägger produkt i kundvagn går 63% till kassan i och för sig vilket känns rätt bra.
hur faaaaaaaaaasiken får du till delmålet ”kundvagnstillägg”? jag tragglar och tragglar men kan inte få till det!
10 december, 2010 kl. 14:53 #117063danielanderssonDeltagare@debaser 13159 wrote:
hur faaaaaaaaaasiken får du till delmålet ”kundvagnstillägg”? jag tragglar och tragglar men kan inte få till det!
Ett enkelt sätt är att ha butiken redirect’a till t ex produkt.html?tillagd å sen använda det (?tillagd) i analytics
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.