Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Kräva mobiltelnr & e-post i kassan?
- Detta ämne har 10 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 1 månad sedan av Thomas Lundquist.
-
FörfattareInlägg
-
5 oktober, 2010 kl. 09:49 #94992TomasDeltagare
Funderar på hur jag ska göra med kunds telnr och e-post i kassan.
Enklast för mig är om de alltid uppger ett mobilnr för SMS-avisering, i andra hand en e-postadress för avisering. Brevavisering vet jag inte ens om DHL erbjuder längre…
Men finns det folk utan mobiltelefon idag? Bland mina kunder finns en del gamla stötar…
Som jag ser det kan (bör) man kanske göra så här, där * betyder obligatorisk:
Telefon*
Mobiltelefon
E-postHur gör ni och hur har ni tänkt kring detta?
5 oktober, 2010 kl. 09:59 #114837TigernDeltagareHej
Jag har suttit själv precis med liknande funderingar. När man idag kan köra personnummer och få fram folkb.adressen så kan man teoretiskt klara sig med detta.
Men hur gör du med orderbekräftelse? Normalt skickas detta på mail och jag tror att idag är det så inkört så ingen ifrågasätter att man måste fylla i detta. SMS-avisering är ju bra men ser kunden detta som ett tillval och blir irriterade om man kräver ett mobilnummer?Jag är inte klar med mitt resonemang med mig själv. Då jag mycket gärna vill ha både kundens mail OCH mobilnummer för olika sorters påminnelser och avisering så kliar det i fingrarna att göra båda fält obligatoriska, men man vill inte i kassan irritera kunden, så till slut blir det nog ändå;
E-postadress: *
Mobilnr. (sms):Vad ska du med telefonnumret till? Jag kan känna att 2010 så har ett fast nummer spelat ut sin roll i våra sammanhang eftersom i princip alla har antingen ett eller båda av ovan alternativ. (?) Skulle du vara desperat av att få kontakt med telefon och kunden inte angivit ett mobilnummer så har du ju folkb.adressen och kan utnyttja de inte helt okända sajterna eniro.se eller hitta.se
5 oktober, 2010 kl. 10:02 #114838GregerADeltagareEftersom det är e-handel så måste kunden ha en e-post adress, det är det nog ingen som opponerar sig mot.
Vi kräver även mobilnummer, men det har kommit ett fåtall sura kommentarer – några har ringt och undrat … men det brukar lösa sig. De får fylla i 000000000.
Men du kan ju ta ut en extra avgift för eventuell brevavisering (inkl miljöskadeavgift) på 50:- … … om de inte lämnar mobilnummer.
5 oktober, 2010 kl. 10:22 #114840jockesoftDeltagareVi har krav på mobilnummer just för att DHL skall kunna skicka ut informationen om att paketet är framme, vi har sett en del problem när vi bara hade e-post att kunderna inte fått informationen, kan ju vara att mailet hamnat bland skräppost.
Men visst, det kan ju vara att vi förlorat någon kund pga detta, det är dock ingen (än) som hört av sig och klagat att vi kräver mobilnummer.
5 oktober, 2010 kl. 11:06 #114841Stor LitenDeltagareVi har E-post fältet obligatoriskt och Mobilnummer frivilligt.
Om SMS nr är angivet får kunden ett SMS när paketet kan hämtas, om inte så får han mejl. Problemet vi har är de kunder som av misstag skriver in fel mejladress. De får då aldrig sin orderbekräftelse (vi ser att den studsar).
Har de då inte angivit mobilnr, ja då får vi gissa oss fram. Ibland kan det vara enkelt, ex telia.se istf telia.com. Vi skickar ändå paketet till angivna adress.5 oktober, 2010 kl. 14:40 #114851JoelDeltagareNågon som vet hur det fungerar med DHL i det fall att man inte fyller i varken SMS eller e-postavisering? Skickas det en brevavi då? Kostar det något extra?
Om en kund inte hämtar ut sin försändelse efter SMS-avsering, skickas det då, som hos Posten, automatiskt ut en avi per post efter några dagar?
/Joel
5 oktober, 2010 kl. 15:04 #114852RikardDeltagareDHL brevaviserar inte och du kan väl inte skita i att fylla i både e-post och sms i multishipping? Kanske i andra verktyg?
Vi försöker få kunder att ange mobilnummer för fler missar att hämta paket när avisering sker via e-post än via sms.
5 oktober, 2010 kl. 16:48 #114854BjornDeltagareKlarna kräver att man inhämtar mobilnummer av kunden om man nytecknar avtal med dom, annars tar dom ingen kreditrisk. Hade ingen aning om detta och blev lite paff när jag upptäckte detta vid implementationen.
5 oktober, 2010 kl. 17:31 #114858JoelDeltagare@Rikard 10657 wrote:
DHL brevaviserar inte och du kan väl inte skita i att fylla i både e-post och sms i multishipping? Kanske i andra verktyg?
Vi försöker få kunder att ange mobilnummer för fler missar att hämta paket när avisering sker via e-post än via sms.
Ok tack, då var det uträtt. Vi kräver mobilnummer av alla men jag misstänker att det finns en handfull som skriver in ”0000000000” t.ex.
/Joel
5 oktober, 2010 kl. 18:43 #114861TomasDeltagareTack för alla svar! Tror jag kör med obligatoriskt mobilnummer. Det är ju onekligen för ett gott syfte även om man riskerar att förlora nån kund sm inte vill/kan uppge ett mobilnr.
SMS-avisering måste vara en av de bättre händelserna inom paketleveranser på senare år. En liten anonym lapp i brevlådan som försvann bland reklamen och som man aldrig hade med sig när man väl hade möjlighet att hämta ut paketet var ju ingen höjdare. En avi i mobilen och påminnelse dessutom är bra mycket bättre.Någon som känner till vilken speditör som var först med det i Sverige?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.