Startsida Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Är hyrlösningar konkurrenter?

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Kocken
    Deltagare

Satt och spekulerade om ”konkurrenter” med en arbetskollega i går och vi hittade inget bra svar om hyrlösningar är ”konkurrenter” eller inte?

Se bara första sidan här på ehandel.se
    E-handelsaktören Jetshop expanderar kraftigt – Ehandel.se
    och denna (även om den känns som reklam för en webbutikslösning) Från idé till färdig butik på 24 timmar – Ehandel.se
    Samt all annan typ reklam om hur lätt det är att starta webbutik med en hyrlösning och bli rik.

Om det blir ”för” lätt att starta webbutik kommer det att öka med:
    Prispressare
    Lycksökare
    Bluffmakare
    Hobbyverksamhet utan vinstkrav

Egentligen är det ju inte webbutikslösningarna som är konkurrenter, de tillhandahåller bara verktygen. Men samtidigt gör de så vem som helst kan starta e-butik.

Vad tror ni om detta?

dstrombe
    Deltagare

Kortsiktigt kanske det kan bli ett problem, men långsiktigt så tror jag ändå att den ehandlaren som är seriös vinner.

Har man som konsument blivit bränd en gång så undersöker man nog nästa ehandelsajt mer nogrannt.

Sen tror jag också att hyrsajterna och betalningsleverantörerna måste samarbeta mera för att stoppa så många av dessa redan i ett tidigt skede innan de går live.

Annars tror jag hyrplattformar har en lysande framtid och kan bli ett bra alternativ till större licenserade plattformar. Finns några bra där ute som Venda, Demandware, Panagora och finns definitivt behov av en duktig saas liknade ehandelsystem för en lägre kostnad.

Parvelito
    Deltagare

Jag tror inte att man lyckas som E-handlare för att det är lätt att hitta en enkel och billig shoplösning, utan för att man har ett långt mycket mer utvecklat och vinnande koncept vad gäller beskrivningar, bilder, prissättning, servicenivå, marknadsföring etc.

Jag upplever ibland att svenska E-handlare fokuserar alldeles för mycket på den tekniska lösningen i förhållande till bra produktbilder och rejäla beskrivningar av produkten. Man lägger ned en massa tid på tekniskt avancerade funktioner, avancerad design, loggor och namn. Samtidigt tycker jag ofta att jag vill veta mera om produkterna som man säljer. När man kokar ned E-handeln till dess kärna så är det ändå ett behov av att köpa något som initierar de flesta besök i en webshop.

De färdiga alternativen må ha sina brister och tillkortakommanden, men det kan man kompensera genom att man får tid över till att ta hand om kunderna, sortimentet och verksamheten.

Konkurrens av mer eller mindre seriösa aktörer finns redan överallt, och det finns bara två sätt att slå dem. Genom att ta hand om kunderna bättre, och genom att vara lite mer effektiv.

Micke
    Deltagare

@Parvelito 10467 wrote:

Jag tror inte att man lyckas som E-handlare för att det är lätt att hitta en enkel och billig shoplösning, utan för att man har ett långt mycket mer utvecklat och vinnande koncept vad gäller beskrivningar, bilder, prissättning, servicenivå, marknadsföring etc.

Jag upplever ibland att svenska E-handlare fokuserar alldeles för mycket på den tekniska lösningen i förhållande till bra produktbilder och rejäla beskrivningar av produkten. Man lägger ned en massa tid på tekniskt avancerade funktioner, avancerad design, loggor och namn. Samtidigt tycker jag ofta att jag vill veta mera om produkterna som man säljer. När man kokar ned E-handeln till dess kärna så är det ändå ett behov av att köpa något som initierar de flesta besök i en webshop.

De färdiga alternativen må ha sina brister och tillkortakommanden, men det kan man kompensera genom att man får tid över till att ta hand om kunderna, sortimentet och verksamheten.

Konkurrens av mer eller mindre seriösa aktörer finns redan överallt, och det finns bara två sätt att slå dem. Genom att ta hand om kunderna bättre, och genom att vara lite mer effektiv.

Bra skrivet! Skulle vilja tillägga något och det är hitta kunderna.. Kunderna hittar inte dig.. jag har sett väldigt många fall där man har gjort allt rätt men helt enkelt inte klarar att hantera marknadsföringen..

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.