Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Koppling till lagersaldo
- Detta ämne har 12 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 2 månader sedan av jornik.
-
FörfattareInlägg
-
20 september, 2010 kl. 07:43 #94932martinkilandDeltagare
Nu har jag hållt på med e-handel på allvar sen i början av sommaren – och det är ju svinkul! Ett dilemma som jag har är hur jag ska förhålla mig till koppling till lagersaldo. Så jag tänkte höra mig för hur ni andra e-handlare gör.
I dagsläget kan man beställa obegränsat antal av alla produkter i dom två webbutiker jag driver. Detta leder ju titt som tätt till att en kund lägger en order på ett större antal (exempelvis strumpor) som inte finns hemma i lager. Oftast har det gått att lösa genom att kunden kompletterar med andra varor eller att jag beställer hem från leverantören. Men i längden känns ju detta ohållbart.
Jag kan ju sätta ett lagersaldo som tickar ner när kunder beställer, men jag är rädd att jag ska missa en del merförsäljning om jag gör så. Och hur funkar det om en kund direkt lägger en order på 10 varor och det endast finns 5 i lager. Ska man låta systemet tala om för kunden hur många det är möjligt att beställa?
Hur gör ni andra e-handlare?
20 september, 2010 kl. 10:05 #114215pyhobbyDeltagareVi har automatisk nedräkning där kunden bara kan beställa det antal som finns i lager.
Personligen ogillar jag skarpt om jag lagt en beställning i en butik och sen får besked på att varor saknas.
Visst händer det även oss att en vara tagit slut, vi kan ha gjort fel med lagersaldot, men vi har även vissa bekymmer om flera kunder lägger en vara i kundvagnen vid ”samma” tillfälle. Då försöker vi lösa det så bra som möjligt och erbjuder även en liten bonus som kompensation.
20 september, 2010 kl. 10:12 #114217Katrin LundgrenDeltagareVi har samma, nedräkning och kunden kan bara bestäla det som finns i lager.
20 september, 2010 kl. 11:03 #114219martinkilandDeltagareTack för era svar. Inser att jag borde ha kopplat till lagersaldo. Men ser ni någon risk att man tappar försäljning i form av att en kund som vill ha 20 st av den där varan skiter i att beställa över huvudtaget om man bara har 1 i lager? I en vanlig butik hade man ju kunnat fråga kunden om denne vill att man ska beställa hem 20 st.
20 september, 2010 kl. 12:07 #114222TigernDeltagareMartin, ett sätt att göra det är att du anger lagerstatus med förgkodade ikoner.
Ex.
Grön – fler än 10st i lager
Gul – färre än 10 st i lager
Orange – Sista chansen, endast 1 kvar!Då behöver du inte visa vad ditt exakta lagervärde är och du kan även få in kunder gör mängdköp.
20 september, 2010 kl. 12:46 #114224Katrin LundgrenDeltagare@martinkiland 9959 wrote:
Tack för era svar. Inser att jag borde ha kopplat till lagersaldo. Men ser ni någon risk att man tappar försäljning i form av att en kund som vill ha 20 st av den där varan skiter i att beställa över huvudtaget om man bara har 1 i lager? I en vanlig butik hade man ju kunnat fråga kunden om denne vill att man ska beställa hem 20 st.
vi visar inte exakt lagersaldo utan visar finns i lager, eller tillfälligt slut i lager. Om kunden försöker beställa fler än det finns hemma får han ett meddelande i kassan om hur många som finns där vi säger att han kan kontakta oss för att beställa fler.
20 september, 2010 kl. 13:11 #114226pyhobbyDeltagareVi visar inte heller lagersaldot i butiken. Vi har bara artiklar som finns i lager synliga. När en vara tar slut tas den bort från butiken.
20 september, 2010 kl. 13:29 #114227JoelDeltagareVi visar inte heller lagersaldot men kunden kan aldrig beställa fler än antalet som finns i lager (sparar mycket tid och manuellt jobb). Om en kund är intresserad av ett större antal av en viss produkt så brukar dom kontakta oss och fråga om vi kan lösa det genom att beställa hem fler från vår leverantör.
@pyhobby 9966 wrote:
När en vara tar slut tas den bort från butiken.
När en vara tar slut så behåller vi den i butiken såtillvida att vi kommer ta hem fler av den produkten från vår leverantör, annars åker den in under länken ”Gamla produkter”.
På så sätt kan kunder bevaka slutsålda produkter de är intresserade av och automatiskt få ett e-mail av oss så fort vi fått hem dem i lager igen.
Exempel: Piratkostym – Partykungen.se
/Joel
20 september, 2010 kl. 13:37 #114228DanDeltagareJag kör också bara beställningar på saker i lager. Vi visar inte lagersaldot men när man försöker lägga fler exemplar i kassan skriver vi ut exakt lagersaldo för att underlätta för folk som vill köpa många exemplar.
Vi inaktiverar produkter som utgår men låter de ligga kvar i vårt arkiv för SEO-syfte.
Vi säljer massor med vår ”anmäl dig för att få mail när produkten kommer i lager” funktion och den är superb för att mäta av intresse för en produkt/variant också.
20 september, 2010 kl. 14:43 #114229Katrin LundgrenDeltagaresamma här, den funktionen är helt suveränt, både för att få folk att beställa men även för att se intresset för produkter.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.